پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.05.2014, 17:00


یک فعال حقوق بشر کرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت مسعود شمسی‌نژاد، وکیل و استاد سابق دانشگاههای آزاد و پیام نور ارومیه روز چهارشنبه ۱۷ اردبیهشت ماه به اتهام هواداری از احزاب کرد، عضویت در گروه پژاک، تبلیغ علیه نظام از طریق  انتقال اطلاعات به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل و مصاحبه با رسانه های کرد زبان خارجی محاکمه شده است.

مسعود شمسی نژاد، وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و اعدام شده اهل کردستان مانند حبیب الله گلپری پور، علی و رزگار افشاری را به عهده داشت. او در ۱۹ اردبیهشت ماه ۱۳۹۲ بازداشت شد و به مدت ۳۳ روز در  بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه مورد بازجویی قرار گرفت.

این وکیل حقوق بشر در دوران بازجویی به اتهامات تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های کردی زبان خارج از کشور، انتشار مطالب و اخبار کذب، عضویت در گروه “پژاک” و هواداری از احزاب کردی متهم شد. به گفتۀ این منبع، مسعود شمسی نژاد همچنین در دوران بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز متهم شد که اطلاعاتی را در خصوص وضعیت زندان ارومیه در اختیار دفتر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل قرار داه است.

این وکیل دادگستری در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۲ از بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و مدتی بعد با قرار وثیقه یک میلیارد تومان آزاد شد. دادگاه او ظهر چهارشنبه ۱۷ اردبیهشت ماه امسال در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو و با حضور نماینده دادستان و سه وکیل متهم (محمد صالح نیکبخت، عباس جمال و عثمان مزین) برگزار شد که طی آن متهم و وکلایش از موارد اتهامی دفاع کردند.

  این فعال حقوق بشر به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران در خصوص اتهامات مسعود شمسی نژاد گفت:«مبنای اتهامات وارد شده به این وکیل دادگستری فعالیتهای وی در وکالت زندانیان سیاسی کرد متهم به همکاری با پٰژاگ و دیگر احزاب کردی است. وزارت اطلاعات می خواهد او را به دلیل دفاع از زندانیان سیاسی متهم به هواداری از احزاب کردی کند.»

به گفته این فعال حقوق بشر، مسعود شمسی نژاد پیش از بازداشت “با مداخله و اعمال نفوذ دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات ارومیه” به صورت موقت از عضویت در کانون وکلای آذربایجان غربی حذف شد. این وکیل همچنین در سال ۹۰ به عنوان نامزد انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی  ثبت نام کرده بود که به اتهام هواداری از احزاب کرد رد صلاحیت شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024