چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.05.2014, 7:12


اعتماد، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

پایتخت اتریش از فردا یك بار دیگر میزبان نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ است. قرار است نمایندگان ایران و ۱+۵ یك بار دیگر در وین درباره موضوع هسته‌یی ایران و توافق ژنو گفت‌وگو كنند اما این‌بار این گفت‌وگوها با دفعات پیش متفاوت خواهد بود. وین از فردا به مركز مذاكره برای تدوین توافقنامه نهایی میان ایران و سه كشور اروپایی؛ امریكا، چین و روسیه تبدیل خواهد شد و اگر مذاكرات وین خوب پیش رود این شهر اروپایی هم می‌تواند همانند ژنو تاریخ‌ساز شود.

هر چند این‌بار كسی انتظار رسیدن به توافق كامل بر سر تدوین توافقنامه نهایی را ندارد اما آنچه پیداست مقدمات كار برای مذاكراتی مفید مهیاست. از سفر بازرسان آژانس به ایران و رضایت‌خاطر آنها از بازدید از مراكز هسته‌یی كشورمان گرفته تا خوب بودن مذاكرات كارشناسی ایران و ۱+۵ در وین در مورد آنچه قرار است در توافقنامه نهایی قید شود. گویا همه مشكلات حل شده است. حالا دیگر رآكتور اراك و كاركرد آن محور مذاكرات هسته‌یی نیست. چرا كه ایران و اعضای گروه ۱+۵ در مورد آن به توافق رسیده‌اند. حالا هر دو طرف به مرحله حساسی رسیده‌اند كه از مدت‌ها پیش به سختی آن اشاره كرده بودند.

ایران و اعضای گروه ۱+۵ از فردا در وین قدم به این مرحله سخت و سر نوشت‌ساز خواهند گذاشت و سرگرم تدوین توافقنامه خواهند شد. هم ایران و هم گروه ۱+۵ توافقی را كه در آذر ماه سال گذشته در ژنو به دست آمد مبنای گفت‌وگوهای خود قرار داده‌اند. بر‌اساس آن توافق، ایران و كشورهای مقابل آن دست به اقدامات اعتماد‌ساز در قبال یكدیگر زدند. ایران به تمامی تعهدات هسته‌یی‌اش عمل كرد و آن سو بخشی از تحریم‌ها برداشته شد. ایران به قدری در عمل به تعهداتش شفافیت داشته است كه حتی لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم كه یكی از سختگیر‌ترین وزرای خارجه كشورهای اروپایی در توافق ژنو با ایران به شمار می‌رود چند روز پیش اعلام كرد كه ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد.

به هر حال این مذاكرات به قدری حایز اهمیت است كه روز گذشته رییس پیشین تیم بازرسی تسلیحاتی سازمان ملل متحد را راهی تهران كرد. او دیروز در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه ایران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو كرد.

بر اساس این گزارش او از شخصیت‌های مهم در زمینه سلاح‌های كشتار جمعی و فعالیت‌های هسته‌یی است كه مسوولیت‌هایی نظیر وزارت امورخارجه سوئد، ریاست هیات بازرسی سلاح‌های كشتار جمعی سازمان ملل و ریاست آژانس انرژی هسته‌یی داشته است.

اما در كنار سفر هانس بلیكس به ایران و گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه ایران در آستانه مذاكرات برای تدوین توافقنامه نهایی گفته می‌شود كه هنوز برخی مسائل بین ایران و ۱+۵ حل نشده باقی مانده است. به گزارش لس‌آنجلس تایمز تعداد سانتر‌یفیوژها یكی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در این دور از مذاكرا ت خواهد بود.

به هر حال روز گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینكه در مذاكرات وین وارد نگارش متن می‌شویم، گفت: در دور جدید مذاكرات درباره همه موضوعات گفت‌وگو می‌كنیم تا بحث‌های گذشته را به‌صورت توافق درآوریم.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: در مذاكرات گذشته درباره همه موضوعات بحث‌های مبسوط صورت گرفته و در این دور از مذاكرات قرار است درباره همه موضوعات گفت‌وگو كنیم تا بحث‌های گذشته را به صورت توافق درآوریم.

عراقچی گفت: مذاكرات از روز سه‌شنبه با شام كاری خانم كاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه آغاز می‌شود و گفت‌وگو‌ها نیز در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده هسته‌یی تصریح كرد كه در این دور از مذاكرات وارد نگارش متن خواهیم شد. عراقچی در پاسخ به سوالی درباره مذاكرات كارشناسی ایران و ۱+۵ در نیویورك نیز گفت: این مذاكرات مفید بود چرا كه مذاكرات كارشناسی برای بازكردن ابعاد موضوعات است ولی محل تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاكراتی كه گفته می‌شود از امروز میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، گفت: هیچ‌گونه مذاكره رسمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداریم و مذاكره‌یی هم با آژانس پیش‌بینی نشده است.

عراقچی در عین حال گفت: جلسه امروز بین كارشناسان ایران و آژانس یك جلسه معمولی و غیر‌رسمی است كه در نمایندگی ایران در وین صورت می‌گیرد و این‌گونه گفت‌وگوها میان ایران و آژانس معمول است. هیات مذاكره‌كننده ایران فردا ظهر به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران، از فرودگاه مهرآباد تهران راهی وین می‌شوند تا سه روز مذاكره حساس، نفسگیر و سرنوشت‌ساز را طی روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه با طرف‌های مقابل داشته باشند.

كاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌یی گروه ۱+۵ به همراه معاونانش، هلگا اشمید و استفان كلمنت، سه‌شنبه شب این‌بار هم در اقامتگاه سفیر ایران در وین، میزبان ایران خواهد بود و شام كاری را با هیات مذاكره‌كننده ایران صرف خواهد كرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024