سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.05.2014, 23:27


اعتماد/ مهشید ستوده
گزارش «اعتماد» از ویژه‌برنامه‌های جبهه پایداری برای دولت

این هفته، هفته «جبهه پایداری» بود. برای دولت ویژه‌برنامه دارند. هفته را با تجمع دلواپسی شروع كردند و با تجمع اعتراضی به پایان می‌برند. وعده‌شان امروز ساعت ۱۶ میدان فاطمی است. می‌خواهند در اعتراض به بدحجابی تجمع كنند؛ تجمعاتی كه هشت سال به فكرشان خطور نكرده بود.

رییس دولت قبل مقابل ۲۹۰ نماینده مجلس ایستاد و مبارزه با بدحجابی را به سخره گرفت اما آن روزها اصلا به فكرشان هم نرسید كه بروند مقابل وزارت كشور تجمع كنند. جلوی سوال‌كنندگان از رییس دولت قبل را هم كه به دنبال علت تعلل دولت در مبارزه با بدحجابی بودند می‌گرفتند و طرح این‌گونه سوالات را به مصلحت نمی‌دانستند. خودشان در گوشه و كنار می‌گفتند كه دولت احمدی‌نژاد اعتقادی به مبارزه با بدحجابی ندارد اما حالا سكوت را شكسته‌اند. می‌خواهند تجمع كنند و دغدغه و دلواپسی‌شان شده است «بدحجابی».

تجمع به همت «حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی» قرار است برگزار شود. مدرسه علمیه‌یی كه ارادت خاصی به جبهه پایداری دارد. حالا برنامه این هفته مخالفان دولت، تجمع علیه بدحجابی است. می‌خواهند جمع شوند، شعار دهند و انتقاد كنند از دولت هشت ماهه‌یی كه به اندازه هشت سال احمدی‌نژاد و حتی بیشتر انتقاد شده است. حالا دیگر از جناح موافق دولت به جناح مخالف دولت تبدیل شده‌اند و انتقاد جایز است.

برنامه‌ریزی گسترده دارند. تا حالا هر هفت روز دولت روحانی بحران داشته باشد و دریغ از بخشیدن یك حواس جمع به دولتمردان برای حل مشكلاتی كه سكوت همین دل‌نگرانان به ارمغان آورده است. درست در روزهایی كه اصلاح‌طلبان برای گرفتن مجوز یك همایش با سختی‌های متعددی روبه‌رو هستند، پایداری‌ها به راحتی آب خوردن همایش، تجمع، سخنرانی و میزگرد برگزار می‌كنند.

تجمعی در اعتراض به هشت سال سكوت

خبر تجمع را اما خبرگزاری فارس منتشر كرده و بنرهای آن نیز در سطح شهر توزیع شده است. بنا به این خبر قرار است تجمع عظیمی در میدان فاطمی تهران علیه بدحجابی برگزار شود؛ تجمعی كه می‌گویند یك‌باره به فكرش نیفتاده‌اند و یك سال برای گرفتن مجوز آن دوندگی كرده‌اند، نكته‌یی كه نشان می‌دهد دولت سابق حتی اجازه تجمع به حامیانش را هم نداده است.

تجمع اما مبهم است. یك‌بار خبر از لغوش می‌آید و كمی بعد خبر از برگزاری‌اش. برایش اما تبلیغات گسترده‌یی شده است تا این همایش پرشور باشد. در كامنت‌های این خبر برخی اعلام كرده‌اند كه مسوولان بسیج تهران این اجتماع را تایید نكرده‌اند. آخرین بار چنین تجمعی در سال ۸۵ و مقابل مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود اما این‌بار نوع تبلیغات نشان می‌دهد كه این تجمع متفاوت از تجمع‌های دیگر است. برایش مجوز گرفته‌اند، تبلیغات كرده‌اند و برنامه‌ریزی. نكته اینجاست كه چرا چنین تجمعاتی در دولتی كه به هر شكل مبارزه با بدحجابی را به سخره می‌گرفت صورت نگرفت؟ آیا حسن روحانی كه این روزها با حجم انبوهی از مشكلات روبه‌رو است باید پاسخگوی این مساله نیز باشد؟

تجمع شاكیانی كه تا دیروز حامی بودند

۲۴ اسفند سال ۹۰ اما روز به یاد ماندنی‌ای برای اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد بود كه ظاهرا آن روز را تا اندازه‌یی از یاد برده‌اند. جلسه سوال نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد كه پس از سال‌ها بی‌اعتنایی به صحن علنی مجلس آمده بود آنقدر پاسخ‌های عجیبی داشت كه ظاهرا منتقدان امروز كه تا دیروز حامی همان فرد بودند آن اظهارات را از یاد بردند. یكی از محورهای سوال از رییس‌جمهور موضوع بی‌توجهی دولت‌های نهم و دهم به بدحجابی بود.
احمدی‌نژاد در این جلسه گفت: كار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود، آیا این سخن بد است، اینقدر به دخترها و پسرها گیر سه‌پیچ ندهیم. اینها فرزندان خودمان هستند، ‌باید به این جوان‌ها احترام گذاشت. همین‌ها بودند كه در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره كردند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حالا اینجا یك شوخی هم با هم بكنیم. اینكه در مناسبت‌هایی مانند ۲۲ بهمن از همه تیپ آدم‌ها جلوی دوربین نمایش دهیم، اما وقتی این مناسبت‌ها گذشت با همین افراد برخورد می‌كنیم، تناقض است.

احمدی‌نژاد افزود: «كدام یك از ما گناه نكرده‌ایم، گناه بد است، اما چه كسی با من و شما برخورد كرده است؟ این درست نیست، چراكه اگر با من و شما برخورد نشود، این به ذهن متبادر می‌شود كه «واعظان كاین جلوه در محراب و منبر می‌كنند / چون به خلوت می‌روند آن كار دیگر می‌كنند». آیا رییس‌جمهور حق اظهارنظر ندارد؟ نمی‌شود با یك اظهارنظر همه‌چیز یك مملكت زیر و رو شود.»

اما جدای از این بحث، اطرافیان محمود احمدی‌نژاد بارها در گوشه و كنار اعلام كردند كه او اعتقادی به مبارزه با بدحجابی و گشت ارشاد نداشته و بارها برای جلوگیری از آن تلاش كرده بود؛ نكته‌یی كه شاكیان امروز نه تنها به آن اعتراضی نكردند بلكه هر روز حمایت‌شان از احمدی‌نژاد را گسترده‌تر كردند.

مسوولیت تجمع با كیست؟

برای این تجمع ظاهرا حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی درخواست مجوز كرده است. وب سایت این حوزه علمیه اما نكات جالب توجهی دارد. چندی پیش و در ۳۱ فروردین ماه ۹۳ حوزه علمیه مروی (شماره ۲) طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه سراسر تهران را به تجمع علیه بی‌حجابی و بدپوششی فراخوانده بود. پوشش گسترده اظهارات و سخنرانی‌های حجت‌الاسلام پناهیان از روحانیون نزدیك به جبهه پایداری، سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح‌یزدی پدر معنوی جبهه پایداری، سخنرانی‌های انتخاباتی كامران باقری‌لنكرانی كاندیدای ابتدایی جبهه پایداری در انتخابات ۹۲ و در نهایت حمایت‌های گسترده این حوزه از سعید جلیلی كاندیدای نهایی جبهه پایداری خط و ربط این حوزه را به خوبی نمایان می‌كند.

حالا مشخص است كه برنامه این هفته جبهه پایداری فرهنگی است. شروع هفته با همایش دلواپسیم در حوزه سیاست خارجی بود و پایان هفته با تجمع علیه بدحجابی. همه این موارد نشان از برنامه‌ریزی‌های گسترده مخالفان دولت و تقسیم كار آنها در همه حوزه‌ها دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024