جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.05.2014, 12:20

در نامه ۹ سازمان به شرکت یاهو مطرح شد:


نه سازمان از شرکت یاهو خواستند تا توانایی‌های کاربران ایرانی برای ثبت خدمات پست الکترونیکی خود را بازگرداند و به آنها اجازه دهد تا نرم افزار مسنجر رایانه‌های شخصی را پیاده کنند.

در نامه‌ای به شرکت یاهو، نه سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت از این شرکت بزرگ خواسته اند تا به محدودیتهای کاربران برای استفاده از خدمات آن در داخل ایران خاتمه دهد. به عنوان یکی از امضاء کنندگان این نامه، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از شرکت یاهو می‌خواهد تا به ماموریت اظهار شدۀ خویش برای «ارتقاء آزادی بیان» عمل کند و اجازه دهد تا خدمات شخصی ارتباطات اینترنتی که برای جامعۀ مدنی ایران حیاتی هستند در ایران قابل دسترسی باشند.

این سازمانها به ویژه از یاهو خواستند تا توانایی کاربران جدید ایرانی برای ثبت نام در خدمات پست الکترونیکی یاهو را ازسر بگیرد و اجازۀ پیاده کردن نرم افزار مسنجر رایانه‌های شخصی را به آنها بدهد.

کمپین امیدوار است که شرکت یاهو اقداماتی فوری در راستای اجرای توصیه های این نامه انجام دهد. علاوه بر کمپین، سایر امضاء کنندگان این نامه که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ برای خانم مریسا مایر، رییس شرکت یاهو ارسال شد و امروز علنی شد شامل سازمان دیده بان حقوق بشر،بنیاد مرزهای الکترونیکی، اکسس، انستیتوی فن آوری بازِ بنیاد نیو امریکا،شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان، پایا، اصل ۱۹، و اتحاد برای ایران هستند.

این نامه یادآور می‌شود که خدمات پست الکترونیکی یاهو محبوب ترین سرویس اینترنتی در ایران است که ۶۳% کاربرانِ داخل کشور به آن اتکا دارند. اما در سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت یاهو شرایط ثبت پست الکترونیکی خود برای کاربران جدید را تغییر داد و از کاربران جدید خواست تا برای حسابهای جدید خود یک شماره تلفن ارائه کنند. پیش شماره های تلفن چندین کشورِ تحت تحریم توسط آمریکا، شامل ایران، یا در لیست نیستند و یا در ثبت نام های جدید مورد قبول قرار نمی‌گیرند. در نتیجه، ثبت نام کنندگان جدیدِ این کشورها از دسترسی به خدمات پست الکترونیکی محروم شده اند.

همچنین، شرکت یاهو اجازه نمیدهد تا کاربران در کشورهای تحریم شده، شامل ایران، نرم افزار یاهو مسنجر، که یک سرویس تماس تلفنی و ویدیویی آنلاین است، را پیاده کنند.

این در تناقض مستقیم با روح و نص مجوز عمومی «دی» اعلامیۀ وزارت خزانه داری آمریکا مورخ ۳۰ ماه مه ۲۰۱۳ است که صراحتا از نقش بخش خصوصی در محافظت از آزادی بیان اینترنتی در ایران حمایت می‌کند و صدور فن آوری اطلاعات، شامل خدمات تجاری و نرم افزارهای مورد نیاز «برای تبادل ارتباطات شخصی بر روی اینترنت، از جمله پیام های فوری، چت و ایمیل، شبکه های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن عکسها و فیلم ها، مرورگری وب، و وبلاگ نویسی» در ایران را مجاز اعلام می‌کند.

هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «محدودیتهای یاهو تحت قوانین تحریم فعلی آمریکا قابل توجیه نیستند. با توجه به اینکه اعلامیۀ وزارت خزانه داری صراحتا به یاهو مسنجر به عنوان نمونۀ ابزار ارتباطات شخصیِ مجاز و معاف از تحریمها اشاره می‌کزد.»

این نامه از شرکت یاهو می‌خواهد تا به هردوی این اقدامات خاتمه دهد و از آزادی بیان و ارتباطات اینترنتی برای ایرانیان عادی داخل کشور حمایت کند. این کمپین یادآور می‌شود که هیچ‌یک از رقباء اصلی شرکت یاهو این محدودیتها را ندارند و برای اینکه یاهو بتواند با شرکتهایی مانند گوگل و مایکروسافت رقابت کند، شرکت یاهو باید این تغییرات را برای کاربرانش در ایران اعمال کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024