جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.04.2014, 21:43

نظر شمس‌الواعظین درباره تاثیر معکوس تبلیغات صداوسیما


تاثیرگذاری شگرف رسانه ملی در جریان مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها!

موضوع مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها طی چند هفته منتهی به اردیبهشت شگفتی بسیاری از ناظران اجتماعی را برانگیخت. ادبیات به کار رفته مردم در کوچه و خیابان و رسانه‌های مجازی یکی از بی‌سابقه‌ترین حضور مدنی و اعتراضی مردم به سبک و سیاق ویژه ایرانیان را نسبت به یک تصمیم دولت، به نمایش گذاشت. اما از این ماجراها که بگذریم تاثیر حیرت‌آور رسانه ملی کشور در وارونه تصمیم‌گیری مردم به مثابه واکنش منفی به خواست این رسانه است!

از این پس می‌توان ترم جدیدی به دانش ژورنالیسم در ایران افزود و آن تاثیر شگرف یک رسانه در تصمیم معکوس جامعه مخاطب نسبت به خواست دولت است. دولت دکتر روحانی باید از قبل نسبت به میزان تاثیرگذاری رسانه ملی در افکار عمومی مطالعه دقیقی می‌کرد. شاید اگر این موضوع به رسانه دیگری سپرده می‌شد آمارها شکل دیگری از اجابت مردم به خواست دولت را به نمایش می‌گذاشت.

من خود در اطرافیانم و حلقه کمی دورتر از آن کار نظرخواهی مطبوعاتی کردم تا ببینم مردم یا حداقل حلقه اطرافیانم در حالیکه در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام نکردند چرا این‌بار روی موضوع ثبت نام پافشاری کردند؟ تقریبا اکثریت پاسخ دهندگان به تبلیغات مشمئزکننده رسانه ملی اشاره کردند که از دیدگاه پرسش‌شوندگان با سبک و الگوی تحقیر ضمنی دریافت کنندگان یارانه همراه بود.

همچنین گفت وگوی برخی مقامات کشور مبنی بر عدم ثبت نام در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها آنهم با گزارشهای ضدونقیض مربوط به اختلاس‌های چند هزار میلیارد تومانی بدنه دولت و حکومت و سکوت مقامات در مورد این حجم از اختلاس و دزدی و آنگاه اهانت به شعور مردم به صورت ضمنی رویهم رفته مردم را به یک اقدام همگانی اعلام نشده سوق داد که در شیوه مبارزه مدنی بسیار بدیع و شگفت انگیز بود.

حال باید دولت در مورد چگونگی تقسیم یارانه‌های مرحله دوم اندیشه بیشتری بکند، زیرا به نظر می‌رسد که بسیاری از موضع مخالفت مبادرت به این اقدام کردند و در نتیجه احتمال عدم دریافت یارانه از سوی این دسته از مردم بالاست و بدین‌ترتیب این پرسش کهنه مجددا مطرح می‌شود که مبالغ هنگفتی از عدم دریافت یارانه در جایی جمع می‌شود که در مورد سرنوشت آن و مقصد نهایی آن چه خواهد بود و کجا خواهد بود؟

من به رسانه ملی کشورم به عنوان یک روزنامه نگار به خاطر این میزان از تاثیرگذاری در جامعه مخاطب تبریک می‌گویم!

منبع: فیسبوک شمس‌الواعظین




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024