جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.04.2014, 14:09

نگرانی خانواده‌های زندانیان سیاسی


در پی انتشار شایعاتی درباره درگیری در بند ۳۵۰ زندان اوین، علی مطهری در پاسخ به سوالی در این باب متنی کوتاه نوشته آن را برای قانون‌آنلاین ارسال کرده است.

متن زیر یادداشت و توصیه‌های علی مطهری به مسئولان قضایی و اطلاعاتی کشور است:

این خبر را من هم شنیده‌ام. امیدوارم حقیقت نداشته باشد. رئیس سازمان زندانها باید توضیح بدهد. لااقل خانواده های این زندانیان سیاسی باید در جریان قضیه قرار بگیرند و اگر برخی از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند اجازه ملاقات به خانواده‌هایشان داده شود. معلوم نیست چرا شدت عمل نشان داده شده و عده ای مصدوم و عده‌ای به زندان انفرادی منتقل شده‌اند. شاید برخی نهادهای اطلاعاتی موازی وزارت اطلاعات برای ایجاد مشکل برای دولت جدید دست به این اقدام زده‌اند. به هر حال در اینجا قوه قضائیه، وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند و رئیس جمهور هم باید از حقوق شهروندان دفاع کند. ما این مسئله را در مجلس پیگیری و از وزیر دادگستری سئوال خواهیم کرد. کسانی که این اتفاق را تکذیب می کنند اجازه دهند خانواده های این زندانیان با آنها ملاقات کنند تا حقیقت روشن شود.

***

نگرانی عفو بین‌الملل از «ضرب‌وشتم» زندانیان بند ۳۵۰ اوین

سازمان عفو بین‌الملل در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد «ضرب‌وشتم» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، جایی که گروهی از زندانیان سیاسی ایران نگهداری می‌شوند، با ابراز نگرانی در مورد خطری که آنها را تهدید می‌کند، هشدار داده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید گزارش‌ها در مورد حمله زندانبانان به بند ۳۵۰، سبب شده است که در مورد امنیت زندانیان ترس و نگرانی به وجود بیاید.

این سازمان با استناد به گزارش‌های منتشر شده در این مورد در رسانه‌ها، به انتقال ۳۲ زندانی به بندهای انفرادی و زخمی شدن برخی از آنها اشاره کرده است.

گروهی از معترضان در ایران روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین، از «ضرب‌وشتم» زندانیان بند ۳۵۰ خبر دادند.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از چهره‌های سرشناس معترضان که در حصر خانگی است، خشونت‌ها را «بی‌سابقه» عنوان کرده است.

از سوی دیگر اما رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، به خبرگزاری ایلنا گفته است هیچ درگیری و ضرب و شتمی در بند ۳۵۰ زندان رخ نداده است.

با این همه مائده سلطانی، فرزند عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی، در گفت‌وگو با رادیو فردا این خبر را تائید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال می‌گوید ۲۶ زندانی زخمی شده‌اند و دست‌کم چهار نفر از آنها به بیمارستان انقال پیدا کرده‌اند.

این سازمان بین‌المللی غیردولتی با اشاره به گزارش‌ها می‌گوید ۳۲ نفر از زندانیان از جمله عبدالفتاح سلطانی، سعید متین‌پور، فعال آذری‌زبان، محمد امین هادوی، بهنام ابراهیم‌زاده، فعال حقوق کارگری به بند انفرادی منتقل شده‌اند.


گزارش‌گران بدون مرز حمله به زندانیان سیاسی را محکوم کرد

گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند.

در ساعت نه صبح ٢٧ فروردین عملیات بازرسی اتاق‌‌های زندانیان بند ٣٥٠ زندان اوین با حضور نزدیک به صد مامور پلیس با لباس ضد شورش، و پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران وزارت اطلاعات با لباس شخصی آغاز شد.

به گفته خانواده‌ها زندانیان اوین، برخی از زندانیان خواهان حضور در اتاق‌های خود به هنگام بازرسی برای حفاظت از وسائل خود بودند. پاسخ مسوولان به اعتراض این زندانیان، به بازرسی غیر معمول و همراه با شکستن و آسیب رساندن به وسائل زندانیان، اعمال خشونتی بی سابقه‌ی بود. بسیاری از زندانیان و در این میان برخی از روزنامه نگاران و وب‌نگاران زندانی از جمله محمد صدیق کبودوند،حسین رونقی ملکی،محمد داوری،سعید متین پور، سیامک قادری، سعید حایری یاشاردارالشفا و همچنین وکلای مدافع حقوق بشر عبدالفتاح سلطانی و هوتن دولتی فعال حقوق کارگران بهنام ابراهیم زاده و بیش از بیست زندانی عقیدتی دیگر به شکل وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول‌های انفرادی و در بند ٢٤٠ منتقل شدند.

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان سازمان در این باره اعلام کرد «رژیم تهران هیچ قانونی را رعایت نمی‌کند! نه قوانین بین‌المللی و نه حتا قوانین اسلامی خود را. خشونت مقامات جمهوری اسلامی علیه زندانیان اقدامی غیر انسانی و بیشرمانه است. اقدامی است برای تنبیه قهرمانانی که علیرغم سرکوب و ستمی که در این سال‌ها بر آن‌ها رفته است هنوز مقاومت می‌کنند. همچنین هشداری‌ست به جامعه مدنی ایران که همچنان خواست آزادی و دمکراسی را فریاد می‌زند.

« ما نیز همچون خانواده‌های زندانیان به ویژه زندانیان انتقال داده شده به سلول‌های انفرادی به شدت نگران هستیم و خواهان تضمین سلامت و امنیت زندانیان عقیدتی در ایران از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی هستیم.

«ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر، باید به فوریت برای حفاظت از جان زندانیان عقیدتی و روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی دخالت کنند.»

، غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا خبرهای انتشار یافته در این باره را “دروغ و شایعه پراکنی سایت‌های معاند» اعلام کرد و آن‌ها را تکذیب کرده است.

اما بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز این حمله از سوی برخی از مسوولان دستگاه قضایی، اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، هماهنگ و طرح ریزی شده است. حضور برخی از چهرهای این سه نهاد در کنار گارد ضد شورش در حمله به بند ٣٥٠ تصادف نبود.


تایید بازرسی در بند ۳۵۰ اوین

غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌های ایران و همین‌طور سهراب سلیمانی، مدیر زندان‌های استان تهران هر دو می‌گویند بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها روز پنج‌شنبه تنها یک بازرسی معمول ماهانه اتفاق افتاده است.

این مقام انا مدعی‌اند «هیچ‌گونه درگیری و ضرب و شتم در زندان اوین» وجود نداشته است.

با این حال معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما اطلاع داریم که پنج‌شنبه نیروهای امنیتی با زندانیان بسیار خشن برخورد کردند. چرا با زندانی که راه فرار ندارد این‌طور با ضرب و شتم برخورد می‌کنند؟»

او در پاسخ به اظهارات مسئولان زندان گفت «اگر آن‌طور که مسئولان زندان می‌گویند یک بازرسی ساده بوده است، اجازه دهند خانواده‌ها با زندانیان صحبت کنند تا وضعیت مشخص شوند.»

نگرانی خانواده زندانیان سیاسی

اخبار ضد و نقیض درباره اتفاقات بند ۳۵۰ اوین باعث نگرانی خانواده زندانیان شده است.

عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زیدآبادی، زندانی سیاسی به بی‌بی‌سی فارسی گفت از روز پنج‌شنبه که این اخبار اعلام شده، خانواده‌های زندانیان در «عذابی وحشتناک» هستند.

به گفته خانم خلفی، در گذشته هم پیش آمده که بازرسی با خشونت انجام شده اما هیچ‌گاه “کار به ضرب و شتم شدید” نکشیده است.

خانواده این دو زندانی بند ۳۵۰ از مسئولان قضایی، مجلس و ریاست‌جمهوری خواسته‌اند در این‌باره تحقیق و تفحص کنند و به خانواده‌ها اطلاع دهند.


اسامی مجروحان به شرح زیر است:

امید بهروزی – پارگی عروق دست – انتقال به بیمارستان طالقانی
اسماعیل برزگری – شکستگی قفسه سینه. انتقال به بیمارستان طالقانی
اکبر امینی ارمکی- شکستگی سر
سروش ثابت – شکستگی سر
غلامرضا خسروی – خونریزی
کامیار ثابت صنعتی- حمله قلبی
اسدالله هادی- حمله قلبی و خونریزی
رضا اکبری منفرد – خونریزی
ابولقاسم فولادوند – خونریزی
یاشار دارالشفاء- تورم و کبودی
علیرضا رجایی – تورم و کبودی دست
عماد بهاور- تورم و کبودی دست
حسین رونقی ملکی – جراحت دست و سر
فرشید فتحی- در رفتگی انگشت پا
قربان بهزادیان‌نژاد- جراحت دست
سیمکو خلقتی- جراحت و خونریزی
بهنام ابراهیم زاده- خونریزی

افراد فوق الذکر و تمامی سی تن زندانی منتقل شده به انفرادی که در گزارش قبل اسامی آنها آمد، دچار جراحت شده‌اند که هنوز از وضعیت آنها اطلاعات کافی و بیشتر در دست نیست.

***

ممانعت از درمان مجروحان

فعالان در تبعید: گروهی از زندانیان بند 350 در واکنش به یورش پنج شنبه گذشته ماموران به این زندان، و ممانعت از اعزام مجروحین به بیمارستان و بی خبری از زندانیان منتقل شده به انفرادی، اعلام اعتصاب غذا کردند.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، پس یورش ماموران و ضرب و جرح زندانیان سیاسی بند 350، که “پنج شنبه سیاه”، نام گرفت، زندانیان این بند، هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برند و اعلام کرده اند تا زمان مشخص شدن وضعیت سی و دو تن از هم بندی های خود که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

در همین خصوص گفته می شود در راستای تکذیب یورش و ضرب و شتم زندانیان توسط غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، مجروحان این درگیری نیز  از بیمارستان طالقانی تهران به زندان عودت داده اند.

علیرغم ادعای عدم اعمال خشونت، شدت جراحات به حدی بوده که تنها ساعتی پس از درگیری، امید بهروزی و اسماعیل برزگری به ترتیب بر اثر پارگی عروق دست و شکستگی قفسه سینه به صورت اورژانسی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بستری شده اما به منظور جلوگیری از رسوایی بیشتر رییس سازمان زندانها، شبانه این دو زندانی به بهداری زندان و سپس دستکم یکی از آنها به سلول های انفرادی فرستاده شده اند.

از سوی دیگر  گزارشها از بهداری اوین حاکی از  رفتار نامتعارف با زندانیان است. امید بهروزی که از نواحی مختلف دچار بریدگی و خونریزی شده و اسماعیل برزگری که دو دنده‌ اش شکسته‌شده، دو زندانی هستند که با دستبند و پابند به تخت بهداری زنجیر شده اند و از تماس آن‌ها با سایر زندانیان حاضر در بهداری جلوگیری می‌شود.

همچنین اخبار نگران کننده ای در مورد وضعیت سلامتی سی تن از زندانیان منتقل شده به سلولهای انفرادی و عدم پانسمان حداقلی جراحت های آنان در دست است

***

همسر سعید متین پور:  از شنیدن خبر در شوک هستم

همسر سعید متین پور، روزنامه نگار زندانی ساعتی پس از حمله ماموران زندان اوین به بند ۳۵۰ این زندان در روز ۲۸ فروردین ماه که باعث ضرب و شتم زندانیان، انتقال برخی از آنها به بیمارستان در اثر جراحات شدید و انتقال برخی دیگر به سلول انفرادی شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « از شنیدن خبر در شوک هستم. در خبرها خواندم که به بند ۳۵۰ حمله شده و همسرم را به همراه تعداد دیگری به انفرادی برده اند. به شدت نگران سعید هستم ولی کاری هم از دستم ساخته نیست.»

عطیه طاهری، همسر سعید متین پور گفت: «متاسفانه چون بعد از  ساعت اداری از این موضوع باخبر شدم، تماسم با دفتر زندان و دادستانی بی جواب ماند. حالا نمی دانم آیا سعید زخمی هم شده یا نه، نمی دانم حالش چطور است و تا فردا صبح نمی دانم چطور می توانم از نگرانی بخوابم.»

عطیه طاهری به کمپین گفت: «هر چند وقت یکبار ماموران زندان بدون اطلاع و ناگهانی وارد بند ۳۵۰ می شوند و تمام وسایل زندانیان حتی خصوصی ترین وسایلشان را تفتیش می کنند. امروز هم  ماموران حمله کرده اند تا وسایل زندانیان را تفتیش کنند. اما نمی دانم چرا دیگر زندانیان را با باتوم  زده اند. حتما وضعیت آنهایی که به بیمارستان منتقل شده اند خیلی بده بوده وگرنه ماموران به همین سادگی راضی نمی شوند زندانیان را به بیمارستان ببرند.»

سعید متین پور، فعال مدنی اهل آذربایجان، متولد ۱۳۵۴ و فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران است. او چهارم خرداد ماه ۸۶ به علت شرکت در سمیناری در ترکیه که در دفاع از حقوق ترک زبان ها برگزار شده بود، بازداشت شد و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام ارتباط با بیگانگان و تبلیغ علیه نظام به ۸ سال حبس محکوم شد. او دوران حبسش را در بند ۳۵۰ زندان اوین طی می کند.

به گزارش وب سایت کلمه، روز ۲۸ فروردین ماه عوامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و بیش از یکصد نفر از سربازان گارد سازمان زندان ها به بند ۳۵۰ زندان اوین یورش برده و با باتوم زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بر اساس این گزارش بیش از سی نفر از زندانیان مجروح  شد‌ه‌اند. چهار نفر از زندانیان به دلیل خونریزی شدید به بیمارستان منتقل شده و سی و دو نفر نیز به سلول انفرادی منتقل شده اند.

خانم طاهری گفت: «تنها پناهگاه زندانیان در زندان تخت شان است که پرده ای به دورش کشیده اند. در طول شبانه روز چند ساعتی اینجا برایشان مامن امنی است. روی تخت و در حصار پرده هایشان کارهای شخصی خود را انجام می دهند و از تنهایی به قولی لذت می برند اما ماموران زندان حتی به کوچکترین پناهگاه آنها هم رحم نمی کنند. هر چند وقت یکبار به بند حمله می کنند، وسایل شان را تفتیش می کنند و خیلی از وسایل را هم برمی دارند و دیگر برنمی گردانند. در تفتیش قبلی آنها دست نوشته های سعید را با خود بردند و دیگر هرگز به او برنگرداندند.»

عطیه طاهری گفت:« به نظرم با این کارها آنها هدف مشخصی دارند. مسولان نمی خواهند زندانیان سیاسی حتی پس از پایان حکم شان به زندگی عادی برگردند. این کارها را می کنند تا زندانیان آنقدر حالشان بد شود که پس از آزادی فاقد سلامت روحی باشند.»

همسر سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجانی که به هشت سال حبس محکوم است به کمپین گفت: «سعید پس از دستگیری ۹ ماه در سلول انفرادی بود و همان جا دچار مشکل کمر شد. هرگز در این سالها مسولان با انتقال سعید به بیمارستان و معالجه کمرش موافقت نکردند. الان فقط نگران وضعیتش هستم. نمی دانم آیا قبل از انتقال به انفرادی زخمی شده است یا نه.»

بر اساس گزارش وب سایت کلمه، زندانیانی که به انفرادی منتقل شده اند پس از انتقال از تونل سربازان باتوم به دست و ضرب و شتم شدید با دستبند و چشم بند به انفرادی ۲۴۰ و یا مکان دیگری منتقل شده اند.عبدالفتاح سلطانی، محمد امین هادوی، سعید متین پور، بهنام ابراهیم زاده، بهزاد عرب گل وهوتن دولتی از جمله زندانیانی هستند که به انفرادی منتقل شده اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که شدت برخورد و خونریزی در بند ۳۵۰ به حدی بوده که در هنگام انتقال زندانیان مجروح به انفرادی و بهداری زندان، مینی بوس حامل آنها خونین شد. همچنین محوطه هواخوری این بند نیز به خون زندانیان آغشته شد.

خانم طاهری با اشاره به اینکه فردا صبح برای پیگیری وضعیت همسرش اقدام خواهد کرد گفت: «اگرچه هیچگاه مسولان خودشان را موظف به جواب دادن به خانواده های زندانیان نکرده اند اما من فردا صبح با زندان و دفتر دادستانی برای پیگیری وضعیت همسرم تماس خواهم گرفت. من ساکن زنجان هستم و بچۀ کوچک دارم و قادر نیستم بلافاصله به تهران بیایم و از همین الان می دانم تلفنی به من هیچ جوابی نخواهند داد.»


***

نامه همسر امین چالاکی به مسئولان:
سری به بند ۳۵۰ بزنید تا خون‌های ریخته شده را ببینید

سمیه عالمی پسند همسر امین(پیمان) چالاکی در پی حضور نیروهای گارد شورش و ضرب و شتم زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین، در شکواییه‌ای نوشته است: آقای رییس جمهور همسر من در دولت شما در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته. چطور دستگاه اطلاعاتی و وزارت دادگستری شما در برابر این اتفاق سکوت کرده و توضیحی ندارد؟ قرار شما در زمان انتخابات این نبود؟

متن کامل این نامه که در سایت جرس منتشر شده است:

باز هم خبر ضرب و شتم در بند ۳۵۰ اوین. اما این بار وحشیانه تر از هر بار. در تمام این سالها همیشه با خودم مرور می کردم از کسی توقعی نیست .باید صبر کرد.باید سکوت کرد تا صبر و آرامش همه چیز را درست کند اما دیگر گله دارم.

گله دارم از مراجع عظامی که سکوت کرده اند در برابر این همه ظلم. در کدام قاموس و مذهب با اسیر وزندانی بی دفاع که در حال گذران حکم آن هم با بی عدالتی مطلق بوده است، چنین می کنند که در نظام جمهوری اسلامی چنین است! تکلیف دفاع از انسانیت و اخلاق علوی چطور از عهده بزرگان دین ساقط شده ؟

از دولت آقای روحانی گله مندم.آقای رییس جمهور همسر من در دولت شما در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته. چطور دستگاه اطلاعاتی و وزارت دادگستری شما در برابر این اتفاق سکوت کرده و توضیحی ندارد؟ قرار شما در زمان انتخابات این نبود؟

آقای دولت آبادی، دادستان محترم تهران، که درهای اتاق شما چندسال است به روی ما بسته شده ، لااقل به مردم توضیح دهید که این روزها داد چه کسانی را می ستانید . زندانیان سیاسی، مردم این سرزمینند که برای نجات کشور از دستهای بی کفایت دولت احمدی نژاد سنگ به سینه زدند .همان دولتی که کشور را به خاک سیاه نشاند و حالا همه شما به آن معترفید. گاهی هم برای انکه در برابر خدا برای مسئولیتی که به عهده گرفته اید پاسخی داشته باشید، سری به بند ۳۵۰ بزنید تا خونهای ریخته ۲۸ فروردین ۹۳ را ببینید.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که با رای مردم به مجلس راه یافته اید ، ما شما را به عنوان نماینده خود انتخاب کردیم تا از آن جایگاه و تریبون برای دفاع از حقوق ما برخیزید. نمی دانم امروز کجا بودید. همسران و پدران و برادران ما امروز در زندان اوین مورد هجوم وحشیانه عده ای قرار گرفته اند که نمی دانیم از کجا دستور گرفته اند .آیا باز هم سکوت را برای حفظ کرسی هایتان ترجیح می دهید؟

کاش اینطور نبود و شما نمایندگان و خدمتگزاران به مردم به جای اندیشیدن به حفظ صندلی قدرت کمی هم در کنار مردم بودید. ولی با تاسف باز هم ما هستیم و مردم و دوستانی که همیشه همراهمان بوده اند .یقین دارم که هموطنان ما فراموش نمی کنند این عزیزان را و فشارهای وحشیانه و ظالمانه وارد شده بر آنان را. حق استفاده از تلفن ارتباطی برای جرایم قتل و سرقت و قاچاق و …. آزاد است اما برای ما ممنوع . استفاده از مرخصی و ملاقات حضوری فقط گاهی و با صلاحدید حضرات شاید صورت پذیرد که البته در مواردی هنوز بعد از ۴ سال این صلاح دیده نشده ! و خلاصه دهها مورد دیگر از جمله قانون آزادی مشروط و قانون تجمیع که در مورد زندانیان سیاسی اعمال نشده و نخواهد شد.

اما ایمان دارم روزگار چنین نخواهد ماند و همانطور که خداوند وعده کرده روزی ریشه ظلم را از زمین برخواهد کند و آن روز روسیاهان و روسفیدان مشخص خواهند شد و من همه را به همان روز واگذار می کنم.


خبرهای پیشین درباره صرب و شتم زندانیان سیاسی اوین

منابع: قانون آنلاین، بی بی سی، رادیو فردا، کلمه، جرس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024