پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.04.2014, 7:06

درخواست گروهی از شاعران، مترجمان و نویسندگان:


حکم اعدام ریحانه جباری به مرحله اجرا نزدیک شده است. ریحانه هفت سال پیش ، زمانی که نوجوانی نوزده ساله بود، در جریان دفاع از خود موجب مرگ مرتضی سربندی شد. اکنون ریحانه بیست‌و‌شش سال دارد و هفت سال است که در زندان به سر می‌برد. او به اعدام محکوم شده و قرار است این حکم به زودی اجرا شود.

بی‌گمان هیچ انسان منصف و متمدنی از قتل نفس دفاع نمی‌کند اما اعدام  راه جبران خسارت  و  جلوگیری از قتل نیست بلکه خود قتلی به مراتب بدتر است. زیرا اعدام، که توسط نهادهای رسمی جامعه انجام می‌گیرد، با زیر پا نهادن حرمت حیات انسان قبح کشتن را از بین می‌برد و آن را به مثابه-ی راه حل در اجتماع ترویج می‌کند.

در اینجا خطاب به اعضای خانواده‌ی مرتضی سربندی می‌گوییم: شما یکی از نزدیکان خود را از دست داده‌اید و خشم و اندوه‌تان طبیعی و قابل درک است اما با اعدام شدن ریحانه نه کشته‌ی شما حیات می‌یابد و نه روانتان آرامش. حال که _ متاسفانه_ قوانین موجود اختیار مرگ و زندگی ریحانه را به دست شما داده است، زندگی را انتخاب کنید و بدین‌گونه نشان دهید که حیات انسان چنان ارزش‌مند است که بزرگ‌ترین خطاها نیز نباید موجب سلب آن شود. این گامی مثبت در جهت کاستن ازمیزان قتل در جامعه است. نگذارید با بر دار کردن این دختر جوان سلسله‌ی سلب حیات آدمی تداوم یابد.

ما شاعران، مترجمان و نویسندگان خواهان  لغو حکم اعدام ریحانه جباری و کنار گذاشتن حکم اعدام از سیستم قضایی کشور هستیم.

25/1/1393

بکتاش آبتین – علی‌رضا آبیز- حسن اصغری- پرویز بابایی- کیوان باژن- فانوس بهادروند- سیمین بهبهانی- علی بهبهانی- علی‌اکبر جانوند- علی‌رضا جباری- کامران جمالی- حسین حضرتی- محسن حکیمی- جواد خردمند- رضا خندان(مهابادی)- علی‌اشرف درویشیان- رحیم رسولی- قاسم روبین- فریبرز رییس‌دانا- ناصر زرافشان- محمد زندی- فاطمه سرحدی‌زاده- حسن صانعی- علی صداقتی خیاط- محمد حسین طهماسب پور شهرک- رضا عابد- علی‌رضا عباسی- علی عبداللهی- منیژه گازرانی- روح-اله مهدی‌پور عمران- مه‌آ محقق- جاوید محمدی- منیژه نجم عراقی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024