جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 21:45


صدای آمریکا: یک ایرانی محقق روز دوشنبه ۱۴ آوریل از طرف کاخ سفید بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان را به خود اختصاص داد.

خانم پروفسور مونا جراحی در مراسمی که بعد از ظهر روز دوشنبه در کاخ سفید برگزار شد، نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا به خاطر تحقیقات و انجام پروژه های خلاق در گسترش و صنعتی کردن فناوری «تِراهِرتز» دریافت کرد. فناوری «تِراهِرتز» در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

پروفسور جراحی تنها ایرانی تبار حاضر در بین ۱۰۲ استعداد برتر سال بود که مفتخر به گرفتن این نشان شد.

چند ساعت پس از دریافت این نشان، مونا جزاحی در گفت وگویی اختصاصی با آرش اعلایی از صدای آمریکا در مورد روند گرفتن این نشان و همچنین دلایل موفقیت خود گفت:

«همان طور که گفتید محققان جوان ، استادان جوان در اوایل کار حرفه ای شان، از بین آنها عده ای از طریق مراکز تحقیقاتی یا بعضی از ادارات و سازمان های دولتی که بودجه تحقیقات را تامین می کنند ، بعضی هاشان کاندیدا می شوند، براساس فعالیت هایی که کردن و نتیجه کارهاشان. کاندیداها طی پروسه های طولانی توسط کمیته های مختلف، دوباره کارشان بررسی می شود و از بین آنها در نهایت لیست برنده های این جایزه توسط اداره علوم و فناوری پرزیدنت اوباما انتخاب می شوند».

بخش دیگری از این گفت دگو چنین است:
آرش اعلایی:«کل این پروسه چقدر طول میکشه؟ از موقعی که کاندیدا می شوید تا موقعی که جایزه می گیرید؟»
پروفسور جراحی: «طولانیه! از موقعی که به من خبر دادند که کاندیدا شدم تا الان نزدیک به ۲ سال طول کشید.»

آرش اعلایی: «به عنوان یک زن ایرانی که در امریکا داره تحصیل میکنه و موفق هست، به جوان هایی که در ایران هستند و میخواهند برای ادامه تحصیل به آمریکا بیایند بگوید که چقدر برایشان امکان دارد که به این مملکت بیایند و موفق بشوند؟»

پرفسور جراحی : «من فکر میکنم راه موفقیت هر کسی رو خودش میتونه بهتر از هر کس دیگه پیدا کنه. همه آدم ها به توانایی های خودشون واقف هستند و برای موفق شدن خیلی لازمه که آدم اشتیاق داشته باشه و ایمان داشته باشه به جهتی که میره. چیزی که می توانم بگم اینست که نباید از ریسک کردن ترسید و از شکست هم نباید ترسید و آرزوها رو هم باید بزرگ انتخاب کرد. هرچه آرزوها بزرگتر انتخاب بشه به نظر من آدم به جاهای بالاتر میرسه.»
جایزه ریاست جمهوری برای استعدادهای برتر حرفه ای مهندسان و پژوهشگران، در سال ۱۹۹۶ به دستور پرزیدنت بیل کلینتون و با همکاری شورای ملی علوم و فن اوری آمریکا بنیانگذاری شد. هدف این جایزه، حفظ مقام برتر آمریکا در علوم و فن اوری در سطح بین المللی است.

در آغاز این جایزه سالانه به ۶۰ پژوهشگر و مهندس برتر که در اوایل زندگی حرفه ای خود بودند تعلق می گرفت، اما در سال های اخیر این تعداد به حدود صد نفر افزایش پیدا کرده است. وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مختلفی در معرفی کاندیداهای دریافت این جایزه نقش دارند. از جمله وزارت علوم، وزارت نیرو، سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، و موسسه ملی بهداشت. این جایزه، ارزشمندترین جایزه دولتی است که یک مهندس یا پژوهشگر در اوایل زندگی حرفه ای اش می تواند دریافت کند.
نسخه کامل تر این مصاحبه را، همراه با معرفی کامل فناوری «تِراهِرتز»، در برنامه ویژه مجله «دو نقطه صفر» در روز ۲۵ آوریل تماشا کنید.

برنامه دو نقطه صفر مجله فن اوری بخش فارسی صدای آمریکاست که برطبق جدول تازه زمان بندی برنامه ها، روزهای جمعه و سه شنبه هرهفته در ساعت ۷:۴۵ دقیقه شب به وقت ایران پخش می شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024