پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.04.2014, 9:20


اعتماد| امروز، چهارمین روزی است که سه روزنامه خبر، تهران امروز و تابناک چاپ نمی‌شوند و هر سه روزنامه با یک دلیل مشترک؛ «کاغذ و پول ندارند».

حسین قربانزاده، مدیرمسوول روزنامه تهران امروز درباره خبر تعطیلی این روزنامه به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «دلیل عدم انتشار، تامین نشدن کاغذ برای چاپ روزنامه بوده است و درباره تعطیلی روزنامه فقط می‌توانم بگویم که هیچ چیز مشخص نیست. متاسفانه امکان تهیه کاغذ مورد نیاز برای چاپ روزنامه برای ما وجود نداشت.»

براساس گزارش خبرآنلاین درباره تعطیلی روزنامه خبر، وزارت ارشاد اعلام کرده که دلیل چاپ نشدن این روزنامه عدم تامین هزینه‌های روزنامه بوده است که قطعا مشکلات تامین هزینه‌های کاغذ هم اهمیت دارد. شرایط روزنامه تابناک هم مطابق روزنامه خبر و تهران امروز است.

مهم‌ترین نکته بیکار شدن خبرنگاران این روزنامه است که با توجه به شرایط سخت اقتصادی باید در این شرایط کاری دنبال تحریریه تازه‌یی برای کار باشند. با توجه به گزارش‌ها یارانه شش ماه دوم سال ۹۲ برای مطبوعات همچنان واریز نشده و این آمار برای شش ماهه دوم در سایت معاونت مطبوعاتی به روز نشده است، که این خود می‌تواند مشکلات این روزنامه‌ها را چند برابر کند.

براساس فهرست یارانه دریافتی مطبوعات در شش ماه اول سال ۹۲ روزنامه تهران امروز، ۱۲۴ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است. در ادامه فهرست یارانه دریافتی مطبوعات در شش ماه نخست سال ۹۲ روزنامه تابناک که یکی از این سه روزنامه تعطیل شده است، برای شش ماه خود ۹۲ میلیون تومان دریافت کرده است، اما روزنامه خبر به این دلیل که در شش ماهه دوم سال ۹۲ منتشر شده آماری از یارانه دریافتی‌اش وجود ندارد، اما یکی از رسانه‌های وابسته به موسسه خبر که روزنامه خبر ورزشی است، رقم ۶۷۵ میلیون برای شش ماه دریافت کرده است.

در آذرماه سال گذشته بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عدم اختصاص یارانه دریافتی مطبوعات به صورت عادلانه گفت: وزارت ارشاد در توزیع یارانه مطبوعاتی به درستی عمل نکرده است.

در توزیع یارانه مطبوعاتی بحث وزن و تعداد صفحات یکی از موضوعات مورد توجه است؛ در چنین شرایطی نگاه اقتصادی به کار فرهنگی نشان‌دهنده عقب ماندگی مدیران فرهنگی است، در حال حاضر ۶۰۰ میلیون یارانه برای روزنامه خبر جنوب آن هم برای شش ماه در نظر گرفته‌اند، خبرآنلاین، خبر ورزشی و روزنامه خبر که قرار است مدتی بعد منتشر شود دارای هیات مدیره‌یی نزدیک به برخی آقایان هستند که باید مسوولان در این زمینه پاسخگو باشند.

درادامه فهرست یارانه‌های دریافتی توسط مطبوعات، روزنامه‌های اطلاعات با ۷۰۰ میلیون، جام جم با ۶۰۰ میلیون و ایران با ۶۲۲ میلیون تومان بیشترین یارانه دریافتی را از دولت داشته‌اند.

موج وسیع تعطیلی روزنامه‌های کاغذی در امریکا این روزها خود را به اروپا نیز رسانده است و انگار رسانه‌های مجازی جای مطبوعات کاغذی را گرفته‌اند. در ایران نیز کاهش میزان تیراژ روزنامه‌های کاغذی در سراسر کشور نیز بارها از سوی منابع رسمی و غیررسمی کمتر از یک میلیون تیراژ اعلام شده است. تاکنون در امریکا نشریات بزرگ و معتبری چون شیکاگو تریبیون، بوستن گلوپ و لس آنجلس تایمز و پرتیراژترین مجله جهان یعنی تایم امریکا هم ضمن توقف انتشار چاپی، انتشار خود را در فضای اینترنت متمرکز کردند.

اتفاق شوک‌آور در این زمینه در انگلیس روی داد و روزنامه لویدز لست با ۲۸۰ سال سابقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نشریات جهان، از انتشار باز ایستاد و از این پس تنها نسخه‌های اینترنتی آن منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین دلیل برای توقف انتشار چاپی این نشریه و محدود شدن آن به فعالیت در فضای سایبری، کاهش تقاضا و خرید نسخه‌های چاپی و کاغذی این روزنامه بود. البته انتقال کامل این روزنامه از انتشار چاپی و کاغذی به صرفا فضای اینترنت آسان نبود اما نظرسنجی از مخاطبان این روزنامه نشان داد که کمتر از ۲ درصد از آنها تنها و فقط از نسخه‌های چاپی این روزنامه استفاده می‌کردند. البته این روند محدود به انگلیس نماند و در ایتالیا و آلمان هم شماری از مطبوعات انتشار کاغذی را متوقف و هم‌اکنون تنها در فضای اینترنتی فعالیت می‌کنند.

براساس آمارهای غیررسمی، هم‌اکنون حدود ۷/ ۱ میلیارد نفر در جهان، مطبوعات و نشریات کاغذی و چاپی را مطالعه می‌کنند. در مقابل، ۵/ ۲ میلیارد نفر در جهان نیز از رسانه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند و این رقم در حال افزایش است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024