پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.04.2014, 21:49


بی بی سی: هیات ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات افغانستان گفته که افغان‌ها با حضور گسترده خود در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور نشان دادند که طالبان شکست خورده‌اند.

این هیات، مشارکت رای‌دهندگان، به ویژه زنان را در انتخابات روز شنبه در افغانستان “بیش از انتظار” توصیف کرده است.

تییس برمن عضو پارلمان اروپا و رئیس این هیات ۱۶ نفری، روز دوشنبه ۱۸ حمل/فروردین در یک نشست خبری در کابل گفت: ” برگزاری آرام انتخابات و مشارکت بالاتر از انتظار افغان‌ها در آن، نشان از عزم قاطع و موثر آنها برای انتخاب آزاد رهبر آینده کشورشان دارد.”

به گفته آقای برمن، آنهایی که روز شنبه در افغانستان به پای صندوق‌های رای رفتند، در واقع قانون اساسی مردمسالار و قوانین بین‌المللی مندرج در آن را انتخاب کردند.

آقای برمن تاکید کرد که “ما نمی‌دانیم چه کسی انتخابات را برده است اما می‌دانیم که طالبان باخته‌اند”.

او گفت که با وجود خشونت‌های مرگباری که هم در روز انتخابات و هم یک روز پیش از آن روی داد، انتخابات به تعویق نیافتاد و بیشتر مراکز رای‌گیری در روز انتخابات باز بودند.

این عضو پارلمان اروپا گفت: “تهدیدهای آنها (طالبان) برای مختل کردن انتخابات با اقدام به خشونت، منجر به مرگ شهروندان، خبرنگاران، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، ماموران پلیس و یک ناظر بین المللی شده است.”

آقای برمن از علاقمندی زنان افغان برای شرکت در انتخابات نیز ستایش کرده است.

او گفت که امیدوار است در آینده شاهد حل مشکلاتی باشیم که در بعضی از مناطق سبب حضور کمرنگ زنان در مراکز رای‌گیری شد.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، روز شانزدهم حمل برگزار شد.

رئیس هیات ناظران اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود از کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان برگزار کننده انتخابات در این کشور قدردانی کرد و گفت که این کمیسیون در مقایسه با گذشته، رشد چشم‌گیری از نظر ساختار اداری و ظرفیت‌های فنی و ارتباطی داشته است.

تییس برمن با اشاره به تمام شدن پیش از وقت اوراق رای‌دهی در بعضی از مراکز انتخاباتی، این اتفاق را ناشی از در اختیار نبودن آمار جامع و معتبر از تعداد واجدان شرایط در هر حوزه دانست.

با این حال او گفت که هیات ناظران اتحادیه اروپا از تحقیقات بیشتر در رابطه با دلایلی که منجر به این مساله شده حمایت می‌کند و در این ارتباط با نهادهای مسئول و ناظر همکاری خواهد کرد.

رئیس هیات ناظران اتحادیه اروپا همچنین خواستار شفاف بودن کامل روند کاری کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شد و گفت که هیات تحت ریاست او، تا پایان کامل روند انتخابات در افغانستان خواهد ماند.

سومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، روز شنبه ۱۶ حمل برگزار شد.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند، بیشتر از ۳۲۵ هزار ناظر داخلی و خارجی بر روند رای‌گیری و شمارش آرا در این انتخابات نظارت داشته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024