جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.04.2014, 9:25

نامه گروگان‌های سابق سفارت آمریکا در تهران به اوباما


تعدادی از گروگان‌های حادثه اشغال سفارت آمریکا در تهران سال ۵۸ در نامه‌ای به دولت آمریکا خواستند برای حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد ویزا صادر نکند.

به گزارش رویترز، از چند ماه پیش حمید ابوطالبی از طرف دولت ایران به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون دولت آمریکا به درخواست صدور ویزای سفر وی به نیویورک پاسخ مشخص نداده است.

وکلای گروگان‌های پیشین در سفارت آمریکا در تهران گفته‌اند از اینکه دولت ایران یک دیپلمات فعال و نقش آفرین در بحران گروگانگیری را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است خشمگین هستد.
آن‌ها همچنین از دولت آمریکا خواستند به ابوطالبی ویزای ورود به این کشور داده نشود.

شماری از دانشجویان در سال ۱۳۵۸ با حمله به سفارت آمریکا در تهران و اشغال آن، ‌ تعدادی از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. پس از این حادثه، ‌ دولت آمریکا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.
ابوطالبی هم اکنون معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران است. ابوطالبی از هفته‌ها پیش به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون پاسخ مثبت یا منفی به درخواست ویزای وی برای سفر به نیویورک ارائه نشده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که مراحل بررسی ارائه پاسخ به درخواست دریافت ویزای ابوطالبی محرمانه است و همچنان نتیجه آن مشخص نیست.

«باری روزن» یکی از دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته شده در تهران در سال ۱۳۵۸ در بیانیه‌ای مخالفت خود را با صدور ویزا برای ابوطالبی اعلام کرده است.

این بیانیه توسط آلان مادیسون سخنگوی گروه حقوقی نماینده گروگان‌های پیشین در تهران مطرح شده است. این گروه حقوقی مسؤولیت نمایندگی این دیپلمات‌های سابق آمریکا برای مطالبه غرامت از تهران را برعهده دارد.

در این بیانیه آمده است: نباید پای او (ابوطالبی) به خاک آمریکا برسد.

مادیسون همچنین گفت که اطلاعات موجود درباره ابوطالبی محدود است.

وی افزود: همه آن چیزی که می‌دانیم این است که او با حادثه گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران مرتبط است. بعد از ۳۴ سال سخت است که بگوییم او در این حادثه فرد اصلی یا در حاشیه بوده است اما او آنجا بود و فهمیده‌ایم که او در فعالیت‌ها مشارکت داشت.

«توم لانکفورد» وکیل اصلی گروگان‌های آمریکایی هم گفت: در زمانی که هنوز ۵۲ گروگان پیشین و خانواده آن‌ها غرامتی نگرفته‌اند و احساس راحتی ندارند ایده اینکه یکی از فعالان در حادثه گروگانگیری ویزا دریافت کند و وارد آمریکا شود و سمت سفیر در سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد یک طنز است.

وی افزود: این اقدام یک سیلی دیگری بر صورت آمریکایی هاست. رئیس جمهور، وزیر خارجه و کنگره آمریکا نباید اجازه چنین رویدادی را بدهند.

ابوطالبی قبل از این گفته بود که به عنوان عضوی از هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در سال ۱۹۹۴ حضور داشته است.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران که خواست نامش منتشر نشود در این باره گفت: حمید، فرد معتدلی است و او همیشه به اعتدال و اصلاح ایمان دارد.

وی افزود: حمید ابوطالبی یکی از میلیون‌ها جوان ایرانی بود که خواهان سرنگونی شاه بودند. حمید به هیچ عنوان تندرو نبود. او همیشه از خاتمی پشتیبانی می‌کرد و می‌دانم که او از برنامه اعتدال گرایانه روحانی پشتیبانی می‌کند.

رویترز می‌نویسد: حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه در گذشته سمت‌های مهمی را در نمایندگی‌های ایران در اروپا برعهده داشت و رئیس جمهور روحانی وی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی کرده است اقدامی که از ماه‌ها پیش تاکنون برای هیات‌ها در مقر سازمان ملل متحد مشخص بود.

با این حال خبرهای منتشر شده درباره نقش وی درباره حادثه گروگانگیری دیپلمات‌های سفارت امریکا در تهران باعث شده تا گروگان‌های سابق از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بخوهند درخواست صدور ویزای حمید ابوطالبی را رد کند.

رویترز اضافه کرد: بسیاری ابوطالبی را شخصیت معتدل و اصلاح طلب و نزدیک به حسن روحانی رئیس جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دانند. او علاوه بر این به سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران نیز نزدیک است.

آمریکا براساس توافقنامه با سازمان ملل متحد ملزم به صدور ویزا برای کارکنان در سازمان ملل است با این حال حق عدم صدور ویزا برای کارمندان در این مجموعه را برای خود محفوظ می‌داند.

«ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز از واکنش به درخواست ویزای ابوطالبی خودداری کرد و گفت: ما درباره مسائل صدور ویزای افراد سخن نمی‌گوییم. مردم در درخواست دریافت ویزا آزاد هستند و براساس قوانین معمول، درخواست‌ها بررسی می‌شود.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از واکنش به این موضوع خودداری کرد.

ابوطالبی قبل از این گفته بود به هنگام حادثه گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، او در اهواز حضور داشت به همین دلیل در این حادثه مشارکت نداشت.
وی افزود: هنگامی که به تهران برگشتم از من خواستند برخی از فعالیت‌های ترجمه را انجام بدهم. من این فعالیت را پذیرفتم. در کنفرانس مطبوعاتی به هنگام آزادی از زنان و کارکنان آفریقایی تبار سفارت حاضر شدم و ترجمه انجام دادم.

منبع: عصر ایران

***

گزارش کمپین بین ‌المللی حقوق بشر در ایران
درباره مشکل صدور ویزا برای ابوطالبی

کمپین بین ‌المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که دولت آمریکا صدور ویزا برای نماینده معرفی شده از سوی ایران برای سمت نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در شهر نیویورک را با تاخیر مواجه کرده است. یک منبع آگاه به کمپین گفت که احتمال می رود دلیل این اقدام، تردیدی است که نسبت به سابقه آقای ابوطالبی در جریان حادثه گروگان گیری در سال ۱۳۵۸ وجود دارد. مقامات وزارت خارجه امریکا و ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

روز ۱۱ مارس، روزنامه واشینگتن پست در خبری نوشت که حمیدابوطالبی هفته هاست درخواست ویزا داده است اما بدون پاسخ از سوی آمریکا مواجه شده است. مقامات وزارت خارجه حاضر به ارائه توضیحاتی در این زمینه نشدند.

مشخص نیست که دلیل این تاخیر، رد درخواست ویزای او و همزمان تلاش‌های وزارت خارجه برای حل مساله و رساندن ابوطالبی به نیویورک است و عملا مقامات آمریکایی با تاخیر بیش از حد متعارف به تهران پیام فرستاده اند که فرد دیگری را به جای او معرفی کنند یا آنکه بررسی سوابق آقای ابوطالبی بیش از حد متعارف به طول انجامیده است.

رسانه‌های ایران در ۱۵ دی‌ماه از اینکه حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، قرار است جایگزین محمدخزاعی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در شهر نیویورک بشود خبر دادند. پیش از محمد خزاعی، دکتر محمدجوادظریف عهده دار این سمت بود. او پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، استرالیا، بلژیک، اتحادیه اروپا( به مدت ۱۵ سال) و مشاور وزیر امورخارجه برای ۵ سال بوده است.

در خاطرات دانشجویان خط امام، نام حمیدابوطالبی در چندین موارد مطرح شده است. از جمله آنکه در همان سال ۱۳۵۸ وقتی«اولین گردهمایی جنبش های آزادی بخش» در تهران برگزار شد، برای دعوت از جنبش های آزادی بخش که مرکز آنها در الجزایر بود، حمید ابوطالبی به همراه عباس عبدی از افراد پیشرو در جریان گروگان گیری سفارت آمریکا، به این کشور سفر کرد تا مبارزین این جنبش ها را به تهران دعوت کنند. از جمله دعوت شدگان، جنبش آزادی بخش فتح، پولیساریو، مورو، زیمباوره، شیعیان عربستان، عراق و جنبش امل بود.

محسن سازگارا تحلیلگر مسائل ایران در واشینگتن و همچنین یکی از بنیان گذاران سپاه پاسداران به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت که دولت آمریکا موظف است که به کسانی که در گروگان گیری سفارت آمریکا در سال ۷۹ دست داشته اند ویزا ندهد به همین دلیل سختگیری و تحقیق زیادی می کنند که مطمئن باشند افرادی که ویزا می گیرند در این حادثه دخالت نداشته اند. آقای سازگارا به کمپین گفت: « پیش از اینکه به آمریکا بیایم وقتی خودم برای یک فرصت مطالعاتی برای ویزای آمریکا اقدام کردم حدود چهار ماه روند صدور ویزا طول کشید و وقتی به آمریکا آمدم و پرس و جو کردم متوجه شدم که مسوولین آمریکایی سختگیری زیادی اعمال می کنند برای اینکه مطمئن شوند ویزا را به افرادی نمی دهند که در جریان حادثه گروگان گیری افرادی مشارکت داشته اند.»

با این وجود آقای ابوطالبی در مصاحبه ای با وب سایت خبری خبرآنلاین گفته است که اساسا وی در زمان اشغال سفارت در تهران نبوده است و تنها برای ایفای نقش مترجمی در سفارت حضور داشته است. ابوطالبی در پاسخ به سوالی که موضوع مطرح شدن نام او برای دفترنمایندگی ایران در آمریکا موضوع حضور او درجریان گروگان گیری را به همراه داشته است گفت: «من نزدیک پانزده سال است که در کشورهای غربی بسیار نزدیک به آمریکا از اروپا تا استرالیا سفیر بوده و همیشه هم سروکارم با غرب بوده است. حتی درسال ۱۳۷۳ هم که به آمریکا رفتم و مدتی عضو هیئت نمایندگی کشورمان درمجمع عمومی سازمان ملل بودم هیچ وقت این گونه سوالات در لفافه پیچیده مطرح نبوده است.»

او گفته است که در مواردی همچون دادن ویزا به او برای حضور در آمریکا، مقامات این کشور براساس واقعیت عمل می کنند: « البته دلیل آن روشن است وآن اینکه دراین گونه موارد، آن کشورها وحتی آمریکایی ها هم به دور از ابهام ویا هراس و فوبیای داخلی و برمبنای واقعیات به این مطالب توجه می کنند. واقعیت این است که من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع ویا درآن مشارکت ویا حضور داشته ویا نامم مطرح باشد؛ بلکه من دراهواز از ماوقع مطلع شدم. مدتی بعد که به تهران آمدم یک روز مرحوم شهید دادمان به واسطه یکی دیگر ازشهدا و فرماندهان جنگ تحمیلی به نام مرحوم شهید ذاکر به من پیغام داد که آنها برای ترجمه به زبان فرانسه به کسی نیاز دارند که بتواند این کاررا انجام دهد؛ من پذیرفتم و از منزل به فرودگاه رفتم و به همراه نماینده ویژه پاپ رهبرمسیحیان کاتولیک که وارد تهران شده بود برای اولین بار وارد سفارت شدم. یکی دو باردیگر هم وقتی که درارتباط با خارج، کار ترجمه لازم بود آنرا به زبان انگلیسی ویا فرانسوی انجام دادم، مانند: ترجمه در زمان آزادی کارکنان زن و سیاه پوستان در کنفرانس مطبوعاتی؛ که جنبه ای کاملا انسان دوستانه داشت.»

روز ۲۸ اسفند روزنامه کیهان با انتقاد از سکوت وزارت خارجه ایران در قبال تعلل صدور ویزا برای حمید ابوطالبی گفت که محمدخزاعی از همتایان خود در نیویورک خداحافظی کرده و به تهران بازگشته است.

حمید ابوطالبی متولد سال ۱۳۳۶ تهران و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی تاریخی از دانشگاه لوون فرانسه، کارشناسی ارشد جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن‌ اسلامی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کارشناسی جامعه شناسی از دانشگاه تهران است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024