پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.03.2014, 7:00


رادیو فردا: سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ششم فروردین‌ماه، با صدور اطلاعیه‌ای از احتمال «اعدام قریب‌الوقوع» دو زندانی عرب خوزستانی ابراز نگرانی کرد. 

بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ خود که روز چهارشنبه منتشر شد از انتقال علی چبیشاط و سید خالد موسوی از زندان فجر شهر دزفول به محلی نامعلوم توسط ماموران وزارت اطلاعات خبر داده و می‌گوید که انتقال آنها نگرانی‌ درباره اعدام این دو نفر را افزایش داده است.

بر اساس اطلاعیه عفو بین‌الملل، دیوان عالی ایران هنوز حکم اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی را تایید نکرده، اما با توجه به اعدام مخفیانه دو عرب ایرانی دیگر در ماه‌های گذشته و پس از انتقال آنها به محلی نامعلوم، احتمال تکرار واقعه مشابهی برای این دو زندانی نیز هست.

خالد موسوی، علی چبیشاط و یک عرب اهوازی دیگر به نام سلمان چایانی، روز ۲۰ آبان سال ۱۳۹۱ در شهر شوش دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام محکوم شدند.

این سه به انفجار خط لوله گاز طبیعی در نزدیکی روستای محل اقامت خود متهم‌اند.

آقای چایانی به همین اتهام به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

در همین حال، به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، احکام علی چبیشاط و سید خالد موسوی در شهریورماه ۱۳۹۲ از سوی قاضی سید محمدباقر موسوی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

در حالی که بر اساس ماده ۲۳۶ آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران، محکومان به اعدام ۲۰ روز برای درخواست تجدید نظر در حکم خود فرصت دارند، اما مرکز اسناد حقوق بشر می‌گوید در خصوص این دو زندانی مدت زمان ۲۰ روزه بدون ثبت هیچ درخواستی طی شده و در ‌‌نهایت حکم بدوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز قطعی اعلام شده است.

نگرانی عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب‌الوقوع علی چبیشاط و سید خالد موسوی همزمان با گزارش این سازمان درباره تاثیر میزان اجرای احکام اعدام در ایران، بر بالا رفتن نرخ این مجازات در جهان بیان شده است.

بنا بر آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۳ میلادی، ایران با ۳۶۹ اعدام و عراق با ۱۶۹ اعدام، پس از چین، بالا‌ترین میزان اجرای مجازات اعدام در جهان را داشته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024