جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.03.2014, 21:34


یک بار دیگر اتوبوس حامل “راهیان نور” در ایران دچار حادثه شد و تعدادی نوجوان بی‌گناه را به گام مرگ کشاند. حادثه در خط مرزی طلائیه در استان خوزستان رخ داده و دست‌کم ۹ دانش‌آموز کشته شده‌اند.

ییس اداره تصادفات پلیس راه ایران روز سه‌شنبه (۵ فروردین/۲۵ مارس) از واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل راهیان نور در استان خوزستان خبر داد. تا  ظهر روز سه‌شنبه شمار دانش‌اکوزان قربانی ۶  نفر اعلام شده بود. براساس آخرین گزارش‌ها تعداد کشته‌ها ۹ نفرند. ۳۰ نفر نیز در این تصادف زخمی‌شده‌اند.

سرهنگ همایون اسفندی به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: «حوالی ساعت ۱۴ سه‌شنبه یک دستگاه اتوبوس حامل راهیان نور که از زرند کرمان برای بازدید از مناطق جنگی عازم خوزستان بود در ۱۵ کیلومتری خط مرزی طلائیه استان خوزستان در جاده فرعی دچار واژگونی شد.»

رییس اداره تصادفات پلیس راه کشور افزود، در پی این حادثه متاسفانه تا کنون ۶ تن که همگی پسر هستند کشته شدند و تعدادی نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. این آمار از تلفات تا ظهر روز سه‌شنبه بود.

زنجیره بی‌پایان حوادث پرتلفات راهیان نور

حادثه روز سه‌شنبه آخرین مورد از سلسله‌تصادف‌های اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان موسوم به “راهیان نور” در سال‌های اخیر است. بنابر گزارش‌های رسانه‌های ایران از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از صد دانش‌آموز در این تصادف‌ها کشته شده‌اند.

پرتلفات‌ترین و ناگوارترین این سلسله‌حوادث در مهر ماه ۱۳۹۱ رخ داد و در جریان آن ۲۶ دانش‌آموز دختر مقطع دوم ‌دبیرستان اهل بروجن در دم کشته و ۲۳ دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

دیگر حوادث اتوبوس‌های “راهیان نور” اغلب پرتلفات بوده‌اند: در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ در اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس کاروان راهیان نور در استان خوزستان ۲۲ نفر کشته شدند. کمتر از دو هفته پس از این حادثه، یعنی در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۸۷، واژگونی یک دستگاه اتوبوس جان ۲۷ دانش‌آموز دیگر را گرفت. در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ تصادف اتوبوس راهیان نور در حوالی بروجرد، منجر به کشته شدن ۳ دانش‌آموز و زخمی‌شدن ۱۳ دانش‌آموز دیگر شد.

“راهیان نور” نام اردوهای اکثرا دانش‌آموزی است که از نقاط مختلف کشور با اتوبوس راهی خوزستان می‌شوند تا از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق بازدید کنند. بیشتر این اردوها همزمان با تعطیلات نوروزی و نیز تعطیلات تابستانی، فعال می‌شوند.

مسئولیت سازماندهی این اردوها را “بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس” بر عهده دارد. مقام‌های دولتی و انتظامی ایران می‌گویند دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت‌کننده در این ادروها به طور “داوطلبانه” در آن شرکت می‌کنند، اما خانواده‌ها روایت دیگر دارند.

آنها می‌گویند ۱۰ نمره درس دفاع در مدارس مربوط به همین شرکت در اردوی “راهیان نور” و سفر به مناطق سابقا جنگی است. حتی گفته می‌شود برای شرکت در اردوها به‌زور از والدین امضا گرفته می‌شود.

منبع: دويچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024