سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.03.2014, 7:01


پیام شادباش نوروزی
به مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۹۳ خورشیدی

نوروز نخستین روز سال نو، آغاز شکفتن‌های بهاری و تغییر در طبیعت است. نیاکان ما از دیرباز این دگرگشت طبیعت را جشن گرفته‌اند و با استقبال از تغییر در آن، امید به بهبود و دگرگونی را زنده نگاه داشته‌اند. نوروز در فرهنگ کهن کشور ما آغاز دیگری در پی خزان و زمستان سرد و روز شروع بهار زندگی است؛ روز امید به شکوفائی فردائی دیگر از دل زمستان سرد.

فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۳ را به همه هموطنان در ایران و سراسر جهان تبریک می‌گوئیم.

امسال ما در شرائطی به استقبال نوروز می‌رویم که سال ۱۳۹۲ علیرغم همه دشورای‌های موجود برای مردم کشور ما، بارقه‌ای از امید به تغییر را هم با خود داشت. انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه و تغییر در دولت، امید به تغییر در اوضاع را بیشتر کرده است. در عمل نیز، آغاز مذاکرات برای حل بحران اتمی، به عنوان اولین گام مثبتی است که بعد از سال‌ها تنش و تهدید، در جهت حل یکی از مهم‌ترین معضلات کشور ما برداشته شده است. ادامه مذاکرات و توافق با ۵ به علاوه ۱ چشم اندازی برای لغو تحریم‌های بین‌المللی و کاهش فشار ناشی از آن‌ها بر اقتصاد کشور و زندگی روزمره مردم، گشوده است. گام مهم دیگر اذعان دولت جدید به وخامت اوضاع اقتصادی، ابعاد مخرب سیاست‌های ویرانگر تاکنونی دولت، عواقب و عوارض ناشی از چنگ اندازی نیروهای امنیتی و نظامی بر موسسات اقتصادی، فساد و رانت خواری گسترده و رایج در حکومت و جست‌و‌جوی راه حل برای آن است.

اما علیرغم این همه، در حوزه تضمین حقوق و آزادی‌های اولیه شهروندان کشور، هنوز تغییر محسوسی صورت نگرفته است. وعده آزادی زندانیان سیاسی، عقیدتی، مطبوعاتی و مدنی در حد چند مورد محدود باقی مانده است. از پایان حبس خانگی رهبران جنبش سبز خبری نیست. لایحه حقوق شهروندی تدوین و ارائه شده است، اما هم چنان از حد کلیات فرا‌تر نرفته است و نقائص قوانین جاری کشور را در خود تکرار کرده است. لایحه احزاب دولت جدید هم، نه فقط راهی برای آزادی فعالیت احزاب نگشوده است، بلکه نسبت به لوایح ماقبل خود، عقبگرد هم کرده است. احزاب و سازمان‌های منتقد و مخالف هم چنان از حق فعالیت علنی و آزادانه محروم هستند. نهادهای مدنی و صنفی هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شوند. کانون نویسندگان ایران، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین نهادهای مدنی کشور، حتی از امکان برگزاری نشست برخوردار نیست. انجمن صنفی روزنامه نگاران علیرغم وعده‌های دولت هنوز در انتظار اخذ مجوز فعالیت خود است. کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست خانم شیرین عبادی نه تنها از فعالیت محروم شده است، بلکه اکثر اعضای آن به جرم دفاع از حقوق موکلان خود، به حبس‌های طویل المدت محکوم شده و هنوز در زندان به سر می‌برند. دخالت نهادهای دولتی در امور نهادهای صنفی و مدنی مثل کانون وکلا هم چنان ادامه دارد و یکی از آخرین نمونه‌ها محروم نمودن بخشی از وکلای این کانون از حق انتخاب شدن بود. مطبوعات کشور هم چنان تحت فشار نهادهای امنیتی قرار دارند. روزنامه نگاران در معرض بازداشت‌های خودسرانه و بحبس و محرومیت از کار قرار دارند. فشار بر اقلیت‌های مذهبی و فعالان مناطق قومی بیشتر شد و اعدام‌های سیاسی در این مناطق ادامه یافت. هم چنین صدور احکام اعدام و نیز اعدام در ملا عام بیش از پیش افزایش یافت. به آقای احمد شهید نماینده ویژه سازمان ملل اجازه سفر به کشور داده نشد. فعالان کارگری، فعالان جنبش زنان و دیگر جنبش‌های اجتماعی بازداشت و زندانی شدند.

امیدواریم که سال ۱۳۹۳، سال ادامه تحولات مثبت در جهت گسترش حقوق وآزادی‌های شهروندان کشور، سال آزادی زندانیان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی، سال عقب‌نشینی استبداد و به رسمیت شناختن حقوق شهروندی آحاد جامعه، سال کاهش تحریم‌های بین‌المللی و همچنین کاهش دامنه فقر و بیکاری در کشور باشد و تلاش‌هایی که برای ایجاد یک جامعه دمکراتیک و متکی بر اراده آزاد شهروندان کشور صورت می‌گیرد، گامی به هدف خود نزدیک‌تر شوند.

عید نوروز را با ارجگذاری بر مبارزات خستگی ناپذیر زنان و مردان آزاده‌ای که برای ایجاد جامعه‌ای متکی بر اراده جمهور مردم تلاش می‌کنند، با درود به فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در بند و همدردی با خانواده‌های آنان و با ادای احترام به خاطره جانباختگان راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی، به همگان شادباش می‌گوئیم و برای همه هموطنان، نوروزی شاد و نوبهاری خجسته آرزو می‌کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ – ۲۰ مارس ۲۰۱۴



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024