چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.03.2014, 6:47


نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که در روز شنبه ۱۷ اسفند ماه با خانم کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کرد، با اعتراض به انتقادهای که از سوی مسولان کشور در خصوص این دیدار طی روزهای اخیر شده است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: « یک دعوت رسمی از من و تعدادی از فعالان حقوق زنان به عمل آمد که من هیچ مشکلی در این دعوت نمی دیدم و به همین دلیل قبول کردم ولی این همه حجم اعتراضات را متوجه نمی شوم. چرا فعال فتنه و محکوم فتنه و این طور چیزها در خصوص من عنوان می شود.»

نرگس محمدی، گفت:‌«وقتی صحبت از حقوق بشر می شود خیلی از قدرتمندان دنیا خوششان نمی آید. به نظرم یکی از دلایل اعتراض به ملاقات ما با خانم اشتون نیز به دلیل مطرح شدن مسائل حقوق بشری در آن دیدار بود.»

نرگس محمدی با اظهار اینکه این انتقادات به نفع دولت روحانی نیست به کمپین گفت: «اعتراض‌ها به ملاقات ما با خانم اشتون باعث می شود که به فضای اعتدال، اعتماد و نشاطی که دولت روحانی وعده اش را به مردم داده بود خدشه وارد شود و اصلا مناسب شرایط سیاسی، اجتماعی و بین المللی جامعه ایران نیست.»

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر خود به ایران، روز شنبه ۱۷ اسفند ماه (هشتم مارس) به مناسبت روز جهانی زن، تعدادی از فعالان حقوق زنان از جمله نرگس محمدی را به سفارت اتریش در تهران دعوت کرد. در این روز گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز دعوت شده بود. خانم گوهر عشقی  با عکسی از فرزندش که زیر شکنجه بازجویان پلیس فتا جان خود را از دست داد،  در این ملاقات حضور داشت. عکس‌هایی از او در حالیکه خانم اشتون او را در آغوش می‌کشد در فضای مجازی منتشر شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز پس از این ملاقات با اعتراض به آن دیدار «هماهنگ نشده» گفت: «در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است.» خانم افخم گفت: «این گونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشرمان در قبال غرب منجر خواهد شد.»

نرگس محمدی در خصوص نحوه دعوتش به سفارت اتریش در تهران و دیدار با خانم اشتون گفت: «من یک یا دور روز قبل از ورود خانم اشتون به ایران، دقیقا یادم نیست، دعوت نامه ای را از ایشان از طریق ایمیل دریافت کردم و اتفاقا به دعوت ایشان هم دیر هنگام جواب دادم. در این جلسه از من دعوت شده بود که صبح شنبه به سفارت اتریش بروم.» به گفته خانم نرگس محمدی تعدادی از فعالان حقوق زنان ایران در این ملاقات حضور داشته‌اند که به درخواست خودشان نامشان علنی نشده است.

خانم محمدی با اظهار اینکه بهتر است در خصوص جزییات این جلسه توضیح دهد به کمپین گفت: «در این جلسه که بیش از دو ساعت طول کشید بحث های در خصوص امور زنان، حقوق بشر و جامعه مدنی و نهادهای مدنی مطرح شد.»

نرگس محمدی در ادامه گفت: «به اندازه کافی حساسیت روی این ملاقات است بنابراین بهتر است که وارد جزییات بحث آن ملاقات نشوم،  اما از جمله صحبت هایی که در آن جلسه شد، این بود که اتفاق هایی که در چند ماه اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و روی کار آمدن آقای روحانی در جامعه افتاده، حداقل رضایت نسبی مردم را به همراه داشته است. حداقل اینکه آقای روحانی تلاشش را صرف بهبود روابط بین الملل و رفع مشکلات اقتصادی کرده است.»

خانم محمدی گفت: «آقای روحانی قبل از انتخاب شان وعده برای احقاق خواسته‌های مردم از جمله بازتر شدن فضای سیاسی و معتدل تر شدن داده بود و شعار اعتدال را مطرح کرد. همین وعده های ایشان نشان می داد که سیاست هشت سال دولت احمدی نژاد مورد پسند دولت او نیست و در نظر دارد که وضعیت را تعدیل کند به همین دلیل هم مردم به پای صندوق های رای برای رای دادن به او رفتند. من متوجه هستم که آقای روحانی در این مدت برای  بهبود وضعیت اقتصادی و روابط خارجی کشور تلاش کرده و حداقل نیاز مردم هم تامین وضعیت معشیت شان و در امان بودن از جنگ است ولی باید به جامعه مدنی هم توجه شود در حالیکه در این راستا اقدام چندانی صورت نگرفته است.»

نرگس محمدی در پاسخ به این سوال که تا چه حد خانم کاترین اشتون از وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در ایران آطلاع داشته است، گفت:‌«به نظرم رسید که ایشان کاملا شرایط اجتماعی و سیاسی ایران را می شناسند و تحلیل خوبی داشتند.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در اردبیهشت ماه سال ۱۳۸۸در منزلش بازداشت شد و به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس محکوم شد. خانم محمدی در تاریخ سوم اردبیشهت ماه سال ۱۳۹۱ برای اجرای حکم شش سال حبسش به زندان اوین منتقل شد و پس از آن به زندان زنجان در میان زندانیان پر خطر انتقال یافت. چند ماه پس از انتقال او به زندان زنجان به دلیل بیماری شدید به بیمارستان منتقل شد و پس ازآن به دلیل حکم عدم تحمل کیفر به زندان بازنگشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024