پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.03.2014, 20:16


تبریک فعالان جامعه مدنی عرب اهواز
به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

از سرآغاز هشت مارس ۱۹۰۹ تا کنون، ملت ها هر ساله به پاس احترام جایگاه زن و پشتیبانی از مبارزه اش برای حفظ کرامت انسانی و برابری در حقوق و وظایف در تمام زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با مردان این روز بزرگ را در سراسر جهان جشن می گیرند. 

کارل مارکس ارزیابی پیشرفت جامعه را وابسته  به موقعیت اجتماعی زنان دانست و در این باره گفت: “هر کسی‌ که کمی‌ از تاریخ خوانده باشد می‌داند که یک تغییر و تحول عظیم در جامعه بدون حرکت زنان غیر ممکن است.”

مبارزات زنان در طی سد سال گذشته در سطح جهان، با پشتیبانی جنبش های جامعه مدنی دستاورد های با ارزشی را به بار آورد، اما متاسفانه هنوز بسیاری از زنان در جهان از حقوق خود، از جمله ابتدائی ترین آن که انتخاب همسر است برخوردار نیستند!

به رغم سنت های پوسیده قبیله و محدودیت های نیروهای مرتجع درون حاکمیت اسلامی، که بقای زن عرب اهوازی را در پیله عقب ماندگی، همچنان  آرزو می کنند ، وی توانست با شکستن و خروج از این پله ی واپس ماندگی، با  حضور در فعالیت های اجتماعی- مدنی که آخرین نمونه آن حضور بی نظیر و مؤثر در تظاهرات نجات کارون و مرداب فلاحیه است، نشان دهد:  از یک سو، در جبهه ی پیکار بی وقفه  علیه ساختار های تاریخی مردانه قدرت، مبارزی خستگی ناپذیر است، و از سوی دیگر با الهام از جوهر ارتباط ارگانیک خود با روند طبیعی استمرار حیات، نسبت به همه مسائل روز جامعه خصوصا خطرهای زیست محیطی، فوق العاده حساس است و مشتاقانه با تمام نیرو برای دفع آن خطر ها شانه به شانه مردان در میدان های مبارزه حاضر می شود.

هدف ما فعالان جامعه مدنی، همواره رسیدن جامعه به پیشرفت اجتماعی- فرهنگی مطلوب است؛ و نیز بر آنیم که رسیدن به این هدف مقدس تنها زمانی میسر است که حقوق زنان در جامعه به رسمیت شناخته شود و در سطح استاندارد مطلوب قرار گیرد و موقعیت آنان در تمام عرصه های زندگی اجتماعی با مردان برابر شود.

و بار دیگر به مناسبت این روز جهانی پر ارج  زنان صمیمانه ترین تبریکاتمان را  ضمن آرزوی تحقق بیش از بیش مطالباتشان، به همه زنان جهان تقدیم می کنیم.

زنده باد هشتم مارس روز جهانی زن....
فعالان جامعه مدنی عرب اهواز
8 مارس 2014

***

الثامن من آذار عيد المرأة العالمي ومعاناة  المرأة  العربية  الاهوازية

تحتفل الغالبية العظمى من شعوب العالم في الثامن من أذار كعيد للمرأة وذلك منذ عام  1909وحتى يومنا هذا وتأتي هذه الاحتفالات تكريما للمرأة ولكفاحها المرير من اجل استعادة كرامتها ومساواتها بالحقوق والوجبات مع الرجال في كافة المجالات الاقتصادية و الاجتماعية والسياسية وفي هذا المجال يقول عالم الاجتماع الألماني كارل ماركس ” انه على كل  من اطلع على شيء قليل من التاريخ يدرك جيدا أن أي تطور أو تغير عظيم في المجتمع لا يمكن تحقيقه دون مساهمة ومشاركة النساءّ”.
وخلال العقود العشرة الماضية استطاعت المرأة وعلى المستوى العالمي وبفضل نضالاتها ومساندة حركات المجتمع المدني لها، أن تصل للكثير من حقوقها ،ألا انه ومع الأسف الشديد هناك الكثير من نساء العالم لم تحصل على هذه الحقوق كما يجب ولايزال ينظر الهيا نظرة دونية حتى أنها محرومة من ابسط حقوقها ومن بينها حتى حق اختيار الشريك.
ورغم القيود التي قيدت بها المرأة العربية الاهوازية والتي توجت بممارسات ضغوط  القوى الرجعية في نظام الجمهورية الإسلامية الإيرانية ،ألا أن المرأة العربية الاهوازية استطاعت ورغم كل هذه الموانع أن تخرج من شرنقة التخلف وان تثبت حضورها  الفعال في اغلب النشطات الاجتماعية المدنية وأخيرا بحضورها ووقفتها إلى جانب الرجل احتجاجا على نقل مياه كارون وأن تناضل دون هوادة ضد سلطة المجتمع  الذكوري من جهة وإلهاما من جوهر العلاقة  القوية مع التحرك  الطبيعي لاستمرار الحياة من جهة أخرى ، فلا غرابة  اذا ما شاهدناها وهي تنخرط في مسائل المجتمع اليومية ومنها مشاركتها الفعالة والجادة و المدروسة في التصدي للأخطار الناجمة عن تلوث المحيط البيئي والتي تهدد شعبنا العربي الاهوازي باسره  .
أن الهدف السامي الذي نسعى له كنشطاء مجتمع مدني عربي كان و لايزال وعلى الدوام  هو التطور الاجتماعي والثقافي وان الوصول إلى هذا الهدف السامي لا يمكن أن يتحقق  دون وصول النساء إلى حقوقهن المطلوبة ومساواتهن مع الرجال في كافة  مجالات الحياة الاجتماعية .
وفي هذا اليوم العالمي نتقدم  إلى المرأة العربية الاهوازية والى كافة نساء العالم  بخالص التهاني و اسمى التبريكات على امل تحقيق المزيد من الآمال.

عاش الثامن من آذار اليوم العالمي لعيد  المرأة
نشطاء المجتمع  المدني العربي الاهوازي

8 أذار 2014



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024