جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.03.2014, 22:51


صدای آمریکا: نتایج یک تحقیق جدید حاکی از آن است که تعداد بانوانی که به مقام نمایندگی در پارلمان کشورهای سراسر جهان رسیده‌اند به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

یافته های گزارش «اتحادیه درون پارلمانی» حاکی از آن است که تقریباً ٢٢درصد کرسی‌های پارلمان های کشورهای جهان در اختیار بانوان قرار دارد، رقمی که در مقایسه با سال‌های اخیر با سرعتی معادل دو برابر سرعت معمول حضور زنان در پارلمان‌ها طی سال های اخیر ١.٥ درصد افزایش یافته است.

افزایش ١.٥ درصدی تعداد بانوان نماینده در پارلمان های سراسر جهان شاید قابل توجه به نظر نیاید اما «اتحادیه درون پارلمانی» اعلام کرده است اگر این روند افزایش یابد، طی بیست سال آینده به برابری جنسیتی در پارلمان‌های جهان منتهی خواهد شد.

آمارگیری از ١٨٩ کشور جهان نشان می دهد که کوبا، سوئد، رواندا، آندورا و آفریقای جنوبی در صدر فهرست کشورهایی هستند که بیشترین تعداد بانوان را در پارلمانهایشان دارند. کشورهای قطر، میکرونزی، پالائو و وانواتو بدون حضور زن در پارلمان هایشان در قعر فهرست قرار دارند.

در این گزارش خاطرنشان شده است که آمریکا با ١٥.٢ درصد نماینده زن در کنگره بیشترین تعداد را داراست و در این امر پیشگام محسوب می شود.

اما از سویی دیگر، براساس ارقام این گزارش جهان عرب در طی سال گذشته بیشترین دستاورد در این زمینه را کسب کرد و ٣٠ زن به مجمع مشورتی عربستان سعودی منصوب شدند و ١٨ زن به مقام نمایندگی پارلمان اردن برگزیده شدند.

آندرس جانسیون، دبیرکل «اتحادیه درون پارلمانی» می گوید آفریقا در این زمینه از ثبات و پیشرفت خوبی برخوردار بوده، در حالی که تقریباً ٢٠ سال پیش کمتر از ١٠ درصد نمایندگان پارلمان آفریقا زن بودند در حالی که این رقم هم اکنون ٢٢.٥ درصد است.

او می افزاید «آفریقا از جمله کشورهایی است که در این زمینه بیشترین پیشرفت را داشته و رواندا اولین کشوری است که بیش از ٦٠ درصد از نمایندگان پارلمان آن خانم هستند. ما شاهد نتایج مشابهی در کامرون بودیم، در کنیا نیز وضعیت مشابهی است و توگو وزیمباوه نیز درها را برای حضور زنان باز کرده اند».

در این گزارش یادآوری شده است با وجودی که تعداد نمایندگان زن در پارلمان های کشورهای اروپایی افزایش بافته اما منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد چنین روند منطقه ای سالم و برابری نبوده است. در منطقه اقیانوسیه وپاسفیک، به جز استرالیا بقیه کشورها فقط شاهد حضور ٣.٢ درصد زنان در پارلمان بوده اند.

کرین جابر، مدیر برنامه جنسیتی «اتحادیه درون پارلمانی» می گوید پارلمانی بدون حضور زنان نماینده جهان نیست. او می گوید پارلمانی که خانم ها در آن حضور نداشته باشند نمی تواند تاثیر مثبتی داشته باشد چون از واقعیت ها و اولویت های نیمی از جمعیت جهان بی خبر خواهد بود.

او می گوید «ما سه چهار سال پیش آمارگیری پارلمان ها را انجام دادیم و از آن ها پرسیدیم حضور زنان در پارلمان چه دستاوردی دارد و اولین و مهمترین پاسخ نمایندگان پارلمان ها به این پرسش این بود که زنان اولویت های مورد بحث در مجالس را تغییر می دهند و اولویت های جدیدی را در صحن پارلمان مطرح می کنند و خشونت علیه زنان و به ویژه خشونت داخلی از جمله اولویت های عمده و مهمی بود که در مجلس مطرح کرده اند».

در گزارش این اتحادیه آمده است در طی سال گذشته تعداد بیشتری از زنان هدف خشونت های سیاسی قرار گرفتند و خشونت های انتخاباتی که شامل ارعاب و هراس افکنی، تهدید و حمله فیزیکی و دیگر انواع آزار و اذیت ها هستند از جمله عوامل بازدارننده زنان برای حضور و مشارکت در سیاست بوده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024