جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.03.2014, 13:23

تحولات روز سه‌شنبه اوکراین


در ادامه واکنش‌ها به تجاوز ارتش روسیه به منطقه خودمختار کریمه، باراک اوباما گفت که مسکو با بسیج نیروها در این منطقه خود را در “طرف اشتباه تاریخ” قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن همکاری‌های نظامی با روسیه را به حالت تعلیق درآورده و کنگره نیز به دنبال اعطای کمک یک میلیارد دلاری به اوکراین است.

اوباما گفت: گمان می‌کنم که جهان به صورت متحد این مساله را پذیرفته است که اقدامات اخیر روسیه، نقض تمامیت ارضی اوکراین و نقض قوانین بین‌المللی است.

وی تاکید کرد که در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرده است که در صورت ادامه “تراژدی فعلی”، واشنگتن هرگونه طرحی را از جمله در زمینه اقتصادی و دیپلماتیک بررسی می‌کند که نتیجه آن “انزوای روسیه” باشد.

اوباما در سخنان خود در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد که ادامه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین “گزینه پرهزینه‌ای برای روسیه” خواهد بود.

در همین حال، مقام‌های جدید اوکراین اعلام کرده‌اند که تعداد نیروهای روسی مستقر در کریمه به ۱۶ هزار تن افزایش یافته است و دولت روسیه خواسته است که ناوگان‌های جنگی اوکراین تسلیم آنها شود.

با این حال شبکه خبری راشاتودی به نقل از وزارت دفاع روسیه این خبر را رد کرد و گفت که ضرب‌الاجلی اعلام نشده است.

پایگاه خبری هافینگون پست نیز گزارش داد که آمریکا در حال بررسی اجرای تحریم‌هایی روسیه است و سفر هیات پاراالمپیک را به مسکو لغو کرده است.

در همین راستا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه تعیین نشده است و کاخ سفید در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود است.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدار امروز (سه‌شنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مادرید گفت که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا “تدابیر هدفمند شده‌ای” را علیه مسکو اتخاذ خواهند کرد.

به گفته وی این اقدامات می‌تواند شامل لغو مذاکرات مقام‌های روسی درخصوص تسهیل صدور رویداد اتحادیه اروپا برای شهروندان روسی باشد.

دیگر تحولات روز سه‌شنبه اوکراین

■ ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که دولت موقت اوکراین را مشروع نمی‌داند و تنها رئیس جمهور مشروع اوکراین، ویکتور یانوکوویچ است. او گفت که یانوکوویچ از روسیه خواسته است برای حفظ شهروندان اوکراین مداخله نظامی کند و هشدار داد که اگر در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین که مردم روس زبان اکثریت دارند، هرج و مرج رخ دهد، روسیه حق استفاده از تمام ابزارها را برای خود محفوظ می‌داند.

■ رهبران جدید کی‌یف که به پشتیبانی غرب دلگرم هستند، امروز با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اوکراین دیدار می‌کنند. در نیویورک نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل با درخواست روسیه تشکیل جلسه داد تا جزئیات بیشتری از موضع این کشور در قبال اوکراین مشخص شود.

■ وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده که برنامه کمک به اوکراین بیشتر بر چهار نیاز مبرم آن کشور متمرکز است:
۱. اعمال اصلاحات جدی اقتصادی همراه با تلاش جهت کاهش آثار آن بر قشر آسیب‌پذیر
۲. اجرای انتخابات آزاد و عادلانه و فراگیر با حضور نیرومند رسانه‎های مستقل و نهادهای جامعه مدنی
۳. مبارزه با فساد و تلاش برای بازگرداندن اموال به سرقت رفته عمومی
۴. مقابله با «واکنش‌های تجاری روسیه که با انگیزه‌های سیاسی» صورت گرفته‌اند

■ ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در تشریح سیاست این کشور درمورد بحران اوکراین گفت که منافع ملی بریتانیا ایجاب می کند اوکراین یک کشور آزاد، دموکراتیک، متحد، با ثبات و صلح آمیز باشد و مردم آن بتوانند به طور مستقل در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.

■ خبرنگار گاردین در برلین می‌گوید آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شاید تنها سیاستمدار غربی است که پوتین به او گوش می‌کند. آنگلا مرکل روسی را روان صحبت می‌کند و کشورش روابط تجاری نزدیکی با روسیه دارد.

■ کارشناسان نظامی مستقر در لندن به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند سربازانی که بدون شلیک یک تیر، کنترل کریمه را در دست گرفتند، به احتمال قوی از نیروهای ویژه روسیه، نیروهای هوابرد و شاید هم نفرات واحد سپتسناز (Spetsnaz) باشند که از یگان‌های نخبه ارتش روسیه است.

منابع: ایسنا، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024