پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.03.2014, 21:07


■ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که کشورش در حال بررسی تحریمهای جدی اقتصادی و دیپلماتیک علیه روسیه با هدف منزوی کردن این کشور است. خبرگزاری رویترز به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گزارش کرده است که روسیه نمی‌تواند نیروهای نظامی خود را در اکراین مستقر کند و با وجود نقض قوانین بین‌المللی از مجازات در امان بماند. مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که گزارشهای مبنی بر تهدید روسیه در استفاده از زور علیه اوکراین اگر صحت داشته باشد، به معنی افزایش خطرناک بحران در منطقه است.

■  وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست اضطراری خود در بروکسل، با صدور بیانیه‌ای “نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین در اثر اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح روسیه” را به شدت محکوم کردند و خواهان بازگشت سربازان روسیه به پایگاه های خود در شبه جزیره کریمه شدند.

■ ویتالی چورکین فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد می گوید ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع اوکرین در نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار استفاده از نیروی نظامی در اوکراین شده است.

■ وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نظر دارند، در صورتی که رهبران کرملین دست به تنش‌زدایی در شبه‌جزیره اوکراین نزنند، علیه روسیه تحریم‌های هدفمند وضع کنند. کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «روسیه به وضوح حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده است.»

■ شورای اروپا با تأکید از دولت موقت اوکراین خواست هرچه سریع‌تر حقوق اقلیت‌های ملی همانند روس‌ها و تاتارها را به‌رسمیت بشناسد و از آن‌ حفاظت کند. توربیورن یاگلاند، دبیرکل سازمان‌ پان‌اروپایی روز جمعه ۳ مارس در استراسبورگ به خبرنگاران گفت که تضمین حقوق اقلیت‌های ملی “نقش مهمی” در حل مناقشه اوکراین خواهد داشت. یاگلاند اشاره کرد که دولت موقت اوکراین، قانون پرمناقشه‌ای که دو سال پیش در این رابطه به تصویب رسید را ملغی اعلام کرده است.

■ مقام‌های اوکراین اعلام کردند که روسیه بر شمار نیروهای نظامی خود در شبه‌جزیره کریمه افزوده‌ است. اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین گفته است که ناوگان روسیه در دریای سیاه، مستقر در سواستوپول، راه آبی را به روی کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین مسدود کرده است.

■ جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که در صورت عدم حل بحران اوکراین، روسیه باید روی انزوای فزاینده سیاسی و اقتصادی حساب کند.

■ خبرگزاری اینترفاکس گزارش داده که فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه به نیروهای اوکراین در کریمه هشدار داده که تا ساعت ۵ بامداد سه شنبه به وقت محلی تسلیم شوند، وگرنه با حمله نظامی مواجه خواهند شد. اینترفاکس گزارش داده که این خبر را به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین منتشر کرده اما خبرگزاری رویترز ضمن انتشار این گزارش افزوده که این خبر هنوز از سوی وزارت خارجه اوکراین تایید نشده است.

■ مسکو روز دوشنبه به تندی از اعضای غربی جی-۸ (هشت کشور صنعتی بزرگ جهان) انتقاد کرد. اعضای غربی جی-۸ اعلام کرده اند که تدارک برای برگزاری نشست این کشورها را که قرار است در ماه ژوئن (حدود سه ماه دیگر) در شهر سوچی روسیه برگزار شود، به نشان اعتراض به موضع مسکو در قبال رویدادهای اوکراین، لغو کرده اند. وزارت خارجه روسیه گفته است که تصمیم به لغو انجام این تدارکات بی سبب اتخاذ شده و به تمامی اعضای جامعه جهانی آسیب خواهد زد.

■ با تشدید بحران در شبه‌جزیره کریمه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (۴ مارس/۱۳ اسفند) راهی کی‌یف، پایتخت اوکراین خواهد شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه در واشنگتن گفت که جان کری در کی‌یف با نمایندگان دولت جدید و اعضای پارلمان دیدار خواهد کرد.

■ در اوکراین خطر آغاز یک جنگ بیشتر شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری روس اینترفاکس، فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه به ارتش اوکراین اولتیماتوم داده که سلاح را به زمین بگذارد. این گزارش با استناد به محافل نزدیک به وزارت دفاع اوکراین می‌نویسد که دریادار الکساندر ویتکو تهدید کرده، درصورتی که ارتش مستقر در شبه‌جزیره کریمه‌ی اوکراین، تا ساعت ۴ سحرگاه سه‌شنبه (۴ مارس/۱۳ اسفند) تسلیم نشود، هدف حمله‌ی نیروهای روسی قرار خواهد گرفت. این خبر نخست مورد تأیید رسمی وزارت دفاع اوکراین و فرماندهی ناوگان روسیه قرار نگرفته بود. ولی با انتشار جهانی این خبر، یک نماینده ستاد فرماندهی ناوگان روسیه در دریای سیاه در شامگاه دوشنبه ۳ مارس این خبر را تکذیب کرد و آن را کاملا بی‌اساس خواند.

■ به گزارش خبرگزاری آلمان، سرگئی ناریشکین، رئیس پارلمان دومای روسیه اعلام کرد اگرچه شورای فدراسیون روسیه (دوما) به رئیس کرملین، ولادیمیر پوتین، اختیارات ورود نیروهای نظامی به کشور همسایه را داده است، ولی “هنوز این ضرورت وجود ندارد”. رئیس پارلمان دوما که از افراد مورد اعتماد پوتین است، تأکید کرد که هنوز فرصت برای یافتن یک راه‌حل سیاسی وجود دارد. وی با انتقاد از کشورهای غربی افزود که تلاش این کشورها در راستای انزوای روسیه، فقط به دامن زدن این بحران کمک خواهد کرد و به حل مناقشه یاری نخواهد رساند.

■ فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید اروپا به علت اوضاع اوکراین بدون تردید درگیر شدیدترین بحران پس از سقوط دیوار برلین است. وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره بحران اوکراین به بروکسل رفته روز دوشنبه هشدار داد: «۲۵ سال پس از پایان رویارویی بلوک‌ها در اروپا، خطر انشقاق مجدد در این قاره جدی است.» اشتاین‌مایر گفت: «وضعیت بحرانی اوکراین هر روز وخیم‌تر می‌شود و هیچ پایانی بر آن متصور نیست.»

■ دولت آلمان می‌گوید، کشورهای غربی در نظر دارند که به پرداخت بدهی‌های اوکراین به شرکت روسی گازپروم کمک‌ کنند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه (۳ مارس/۱۲ اسفند) در برلین گفت برای آلمان و شرکای آن مهم است که برای حل مشکلات مالی اوکراین به این کشور کمک کنند. زایبرت افزود، به‌طور مشخص در همین ماه مارس نسبت به تسویه بدهی اوکراین به گازپروم اقدام خواهد شد. خبرگزاری روسی اینترفکس می‌گوید، اوکراین حدود دو میلیارد دلار بابت خرید گاز به شرکت گازپروم بدهکار است.

■ خبرگزاری اینترفکس روسیه هم از قول سخنگوی ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه صدور اولتیماتوم خطاب به نیروهای اوکراینی در کریمه را تکذیب کرده است: “ما به دریافت روزانه گزارش هایی عادت کرده‌ایم که در آن به آماده شدن برای اقدام نظامی علیه همکاران اوکراینی خود متهم می شویم. ما به سمت رویارویی مستقیم کشیده نخواهیم شد.” روز دوشنبه اعلام شد که کاخ کرملین به دولت کیف یک روز مهلت داده تا تسلیم شود، و شبه جزیره کریمه را که دهه‌هاست مسکو به آن چشم طمع داشته، به روسیه وابگذارد. در همین حال، اشغال شبه جزیره کریمه با واکنش های داخلی و خارجی رو به رو شده است.

■ خبرگزاری اینترفکس اوکراین به نقل از منابعی در وزارت دفاع اوکراین گزارش داده است که ناوگان روسیه در دریای سیاه تا پنج صبح فردا به وقت محلی به نیروهای اوکراینی در شبه جزیره کریمه مهلت داده است که تسلیم شوند، در غیر این صورت با حمله تمام عیار مواجه خواهند شد. به گفته این منابع “اگر این نیروها تا پنج صبح فردا تسلیم نشوند، حمله‌ای واقعی علیه تمام نیروهای مسلح اوکراین در شبه جزیره کریمه آغاز خواهد شد.”

■ ماکسیم پروتا، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین به آسوشیتدپرس گفت که کشتی های نظامی روسیه جلوی یک کشتی ضد زیردریایی و یک کشتی فرماندهی نیروی دریای اوکراین را در بندر سواستوپول گرفته اند و به سرنشینان این دو کشتی یک ساعت مهلت داده اند که تسلیم شوند، وگرنه نظامیان روسیه کشتی ها و سرنشینان آنها را به زور خواهند گرفت.


منابع؛ بی بی سی، دویجه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024