جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.02.2014, 8:59

۲۱ سوال ۴۳ نماینده از وزیر اطلاعات


اعتماد / مهشید ستوده

روزهای پایانی سال است اما مجلس هنوز هم قصد شگفت‌زدگی دولت را دارد و خبری از کوتاه آمدن نیست. تندروهای مجلس بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که اخبار آن در گوشه و کنار شنیده می‌شود سخت مشغولند. هر چند که تعدادشان از ۴۰ یا ۵۰ نماینده تجاوز نمی‌کند اما همین ۵۰ نفر رییس‌جمهوری را که شش ماه بیشتر از آغاز به کارش نمی‌گذرد تهدید به سوال کرده‌اند.

۴۳ نماینده مجلس روز گذشته ۲۱ سوال از وزیر اطلاعات پرسیدند که هیچ ارتباطی به وزیر اطلاعات ندارد. هر چقدر که در سال‌های گذشته سوال کردن از وزیر اطلاعات یک تابو بود اما حالا سوال از وزیر اطلاعات تبدیل به یک رویه شده است آن هم سوالاتی که ارتباطی با حوزه کاری وزیر اطلاعات ندارد. نصیحت‌های چند روز پیش رییس مجلس هم افاقه نکرد و حتی تا اندازه‌یی نمایندگان را در مسیر انتقاد از دولت مصمم‌تر هم کرده است. آنقدر مصمم شده‌اند که برای امضای سوال یا استیضاح وزرا صف می‌کشند. حالا نوبت به وزیر اطلاعات رسیده است.

سوالاتی که قرار است وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به آنها به مجلس برود به نوعی سوال از کل کابینه دولت است. سوالات به حوزه‌های کاری وزرای خارجه، کشور، مشاوران رییس‌جمهور و حتی شخص رییس‌جمهور هم ارتباط دارد و برعکس ارتباط این سوالات با وزیر اطلاعات به‌شدت کم است. تهدید کرده‌اند که اگر وزیر اطلاعات پاسخ‌های لازم را ندهد از رییس‌جمهور سوال می‌کنند.

هر چه که هست مجلس جاده تعامل با دولت را این روزها با سرعت بیشتری به صورت وارونه در حال حرکت است تا شاید مرهمی باشد بر سکوت چندین ساله‌شان در برابر تخلفات ریز و درشت دولت احمدی‌نژاد.

سوال ۴۳ نماینده مجلس از وزیر اطلاعات

۴۳ نماینده روز گذشته ۲۱ سوال از وزیر اطلاعات پرسیده و طرح آن را به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه کردند. متن سوالات نمایندگان در ادامه می‌آید:

۱- دنبال کردن عادی‌سازی رابطه با امریکا که مصداق نظام سلطه است، توسط وزارت امور خارجه و شخص رییس‌جمهور
۲- بیان اینکه امریکا کدخدای جهان است توسط مسوولان کشور و پرداختن عملی به این دیدگاه اشتباه
3- پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با امریکا توسط مسوولان دولتی
۴- اجابت خواسته‌های امریکایی‌ها در ممانعت از سفر هیات‌های فرهنگی و نظامی دیگر کشورها به ایران
۵- ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه در سخنرانی دانشگاه تهران
۶- ممانعت و عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح
۷- عدم شفافیت مواضع مسوولان دولتی در موضوع رژیم حرام‌زاده صهیونیستی
۸- عدم جدیت در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه
۹- تعهدات فراتر از قانون در موافقتنامه ژنو که باعث لطمه زدن به استقلال و امنیت کشور شده است.
۱۰- اقدامات و انتصابات در سازمان انرژی اتمی کشور که منجر به حذف نیروهای موثر و تبدیل تفکر و شعار «ما می‌توانیم» به «ما نمی‌توانیم» می‌شود.
۱۱- برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسوولان دولتی
۱۲- قضایی کردن فضای رسانه‌های عمومی که به نقدهای منصفانه از سیاست‌های دولت می‌پردازند.
۱۳- بی‌توجهی به راهبرد اقتصاد مقاومتی و اثربخشی جملاتی چون خزانه خالی است بر امنیت ملی کشور
۱۴- شهادت و گروگانگیری فرزندان رشید ملت در مرزهای شرقی در حالی انجام می‌شود که در مرز مورد توجه واقع می‌شوند.
۱۵- عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی در فضای فرهنگی که به دنبال آن اعتراض مراجع عظام را به همراه داشته است.
۱۶- عدم اعمال صلاحیت‌ها در پاسخ استعلام‌ها در واگذاری مسوولیت‌های کلیدی و عدم توجه برخی از وزرا به پاسخ استعلام‌ها در انتصابات.
۱۷- تهدیدات جدی در حوزه علم و فناوری با انتصاب افراد افراطی در دانشگاه‌ها و امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها.
۱۸- توزیع نامناسب سبد کالا که باعث هتک حرمت به مردم شریف ایران اسلامی و سوءاستفاده رسانه‌های خارجی شد.
۱۹- بازگشت عناصری که در طرح براندازی نظام در فتنه ?? مشارکت فعال داشتند به مسوولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور.
۲۰- تهدید و زیر سوال بردن مجلس شورای اسلامی توسط مشاورین و معاونین رییس‌جمهور که باعث اختلاف بین قوا می‌شود.
۲۱- عدم توجه به اساس وحدت و انسجام ملی که بر پایه اسلام و ایران عزیز است و اتخاذ سیاست‌هایی مغایر با اصول توسط معاون اقوام رییس‌جمهور محترم.

همچنین نمایندگان مجلس در پایان این ۲۱ سوال از وزیر اطلاعات خواسته‌اند که موارد زیر را مشخص کند:

۱- نقش اتاق‌های فکر خارج از کشور و روابط دیرینه بعضی از عناصر موثر و تاثیرگذار امروز که سعی در بسیج کردن چهره مصادیق نظام سلطه، امریکا و انگلیس دارند، در وقوع این حوادث و موارد ذکر شده در این زمان چقدر است؟ کما اینکه در زمان فتنه ۸۸ نیز بخشی از اتاق فکر طرح براندازی، خارج از کشور بود.

۲- جنابعالی که عضوی از شورای عالی امنیت ملی هستید برای جلوگیری و برخورد با این دغدغه‌ها که تنها بخشی از دغدغه‌های مردم و نخبگان کشور است چه اقدامی نموده‌اید؟ قطعا بر اساس وظایف تشریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی که در اصول ۸۶، ۸۵، ۷۷، ۷۶، ۹۰، ۸۹، ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ به آن توجه داده شده است، نمایندگان ملت به وظیفه تاریخی خود عمل خواهند کرد.

تهدید وزیر و رییس‌جمهور

این‌بار اما کار به همین سوال کردن ختم نشده است و یکی از سوال‌کنندگان از وزیر اطلاعات، علوی را تهدید کرده است که اگر پاسخ قانع‌کننده‌یی به این سوالات که آنچنان ارتباطی با حوزه کاری‌اش ندارند، ندهد، نمایندگان طرح سوال از رییس‌جمهور را دنبال می‌کنند.

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در همین مورد به فارس گفت: برخوردی که شورای عالی امنیت ملی با منتقدان دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست . آقای علوی به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی باید پاسخ دهد که به چه دلیلی از رسانه‌هایی که به رسالت رسانه‌یی خود عمل می‌کنند شکایت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل خواهند کرد، گفت: ممکن است آقای علوی بگوید بسیاری از این سوالات در حوزه وظایف من نیست و در حوزه وظایف رییس‌جمهور و معاونان وی است که اگر پاسخگو نباشد و چنین توجیهی بیاورد، بنده پیگیر سوال از رییس‌جمهور خواهم بود.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا نمایندگان سوالاتی را که بیشتر مرتبط با حوزه کاری وزیر خارجه است را از وزیر اطلاعات می‌پرسند؟ آیا آنها به دنبال گرفتن پاسخ هستند یا آنکه پاسخی که می‌خواهند را دریافت نکنند و بعد به دنبال بهانه باشند؟

باید دید وزیر اطلاعات چه پاسخ‌هایی به اعضای کمیسیون امنیت ملی در این مورد می‌دهد و آیا اعضای این کمیسیون از پاسخ‌های او قانع می‌شوند یا آنکه وزیر اطلاعات هم جزو وزرای کارت زردی مجلس می‌شود و بعد باید منتظر طرح سوال از رییس‌جمهوری بود که شش ماه بیشتر از کارش نمی‌گذرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024