شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.02.2014, 17:48

کی‌یف در کنترل مخالفان


بی بی سی: پارلمان اوکراین به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور رای داده است. اعضای پارلمان همچنین تاریخ برگزاری انتخابات را ۲۵ ماه مه (حدود سه ماه دیگر) اعلام کرده است.

این در حالی است که آقای یانوکوویچ حوادث اخیر این کشور را “کودتا” خوانده و گفته است که از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.

آقای یانوکوویچ در مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده با یک شبکه تلویزیون محلی گفت که او رئیس جمهور قانونی کشور است که از طریق انتخابات بر سر کار آمده و کناره گیری نخواهد کرد.

او اقدام پارلمان را در انتخاب رئیس جدید و دستور آزادی فوری یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و از مخالفان دولت غیرقانونی دانسته است.

پیشتر بعضی از نمایندگان مخالف پارلمان گفته بودند که به آقای یانوکوویچ پیشنهاد کناره گیری از قدرت را داده‌اند.

در پی تحولات امروز در اوکراین، مخالفان دولت وارد دفاتر و ساختمان های مسکونی در کاخ ریاست جمهوری شده اند.

وزرات کشور با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از مردم اعلام کرده است.

در پی دستور پارلمان مبنی بر آزادی یولیا تیموشنکو، گزارش‌ها از آزادی او حکایت دارد. خانم تیموشنکو در بیمارستانی در شهر خارکف نگهداری می شد.

او که از قهرمانان انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ در اوکراین بود در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

ولی طرفدارانش می گویند زندانی کردن خانم تیموشنکو صرفا برای انتقام گیری به دلیل کمک او به تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ بود که به پیروزی آقای یانوکوویچ منجر شده بود. مخالفان، آقای یانوکوویچ را به تقلب در این انتخابات متهم کرده بودند.

مخالفان خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قبل از ۲۵ مه ( حدود ۳ ماه دیگر) شده اند.

پیشتر گزارش ها از انتخاب الکساندر تورچینف، به مقام ریاست مجلس اوکراین حکایت داشت.

به گفته داریوش رجبیان، خبرنگار بی بی سی در کیف، آقای تورچینف ، معاون اول حزب “سرزمین پدر” یولیا تیموشنکو و از نزدیک ترین یاران او بود. او براى مدتى در آغاز استقلال اوکراین معاون نخست وزیر و رئیس کمیته امنیت ملى بوده.

آقای تورچینف جانشین ولادویمیر ریباک شده که پیشتر به دلیل مشکلات جسمانی از مقامش کناره گیری کرد.

نا آرامی های اوکراین از ماه نوامبر و زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا سر باز زد و به جای آن به روسیه بیشتر نزدیک شد.

در جریان ‌درگیری‌های چند روز اخیر این کشور ۷۷ پلیس و معترض کشته شدند.

واکنش ها

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که معترضان به توافق صلحی که روز گذشته ( جمعه ۲۲ فوریه ) با هدف هموار کردن راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام با دولت بدست آمد، پایبند نبوده اند.

آقای لاوروف گفت که مخالفان توسط گروههای مسلحی هدایت می شوند که اقدامات آنها تهدیدی برای تمامیت ارضی کشور بشمار می رود.

وزیر خارجه روسیه از کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان خواسته تا از نفوذشان برای متوقف کردن معترضان استفاده کنند.

اما وزیر خارجه لهستان که کشورش در جریان مذاکرات بین دولت و مخالفان نقش میانجی را داشت، اقدام پارلمان را قانونی دانسته و گفت که این بستگی به آقای یانوکوویچ دارد تا قانون اساسی جدید کشور را امضا کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان هم از دولت و مخالفان خواسته است تا به توافقنامه صلحی که میان طرفین و با هدف پایان دادن به بحران در این کشور امضا شد، احترام بگذارند.

وزیر خارجه آلمان گفته است که حال این بستگی به دولت و معترضان دارد تا به آنچه که پذیرفته اند، پایبند بوده و رابطه ای را بر پایه احترام متقابل ایجاد کنند.

آقای اشتاین مایر اوضاع فعلی اوکراین را بسیار شکننده توصیف کرده و افزوده اولویت اصلی در حال حاضر این است که دو طرف در مورد تشکیل دولتی باثبات که مورد قبول همه باشد، گفتگو کنند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا با صدور بیانیه ای گفته است حوادث ۲۴ ساعت گذشته در اوکراین نشان دهنده تمایل مردم این کشور به داشتن آینده ای متفاوت است. او تاکید کرده به همراه سایر کشورهای اتحادیه اروپا از تشکیل دولتی جدید در اوکراین حمایت می کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024