پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2014, 21:01


۲۱ فوریه۲۰۱۴

اکنون ۱۴ سال است که یونسکو و سازمان‌های همکار آن روز جهانی زبان مادری را جشن می‌گیرند. ما در سراسر جهان در مورد اهمیت تنوع زبانی و موضوع چند زبانگى فعالیت‌های مختلف کرده کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر جهان برگزار نموده‌ایم.

حفاظت و حمایت از زبان مادری گره گشای شهروندی جهانی و رمز تفاهم واقعی متقابل است. درک و صحبت کردن بیش از یک زبان منجر به درک بیشتر غنای مراوده و ارتباط بین فرهنگی در جهان ما می‌شود. قبول اهمیت زبان‌های محلی افراد بیشتری را قادر می‌سازد تا صدایشان را بگوش مردم برسانند و در سرنوشت جمعی خود فعالانه شرکت داشته باشند. علت تلاش یونسکو برای ترویج همزیستی وهماهنگی بین ۷۰۰۰ زبان که توسط بشریت صحبت می‌شود نیز همین است.

امسال، تاکید ویژه ما بر این شعار است: «زبان‌های محلی برای شهروندی جهانی: علم در کانون توجه» تا اینکه نشان دهیم زبان دسترسی به دانش و گسترش و تنوع آن را تامین می‌کند. برخلاف تصور غالب، زبان‌های محلی کاملا قابلیت انتقال دانش علمی کاملا مدرن در ریاضیات، فیزیک، تکنولوژی و غیره را دارا هستند. قبول اهمیت این زبان‌ها همچنین بمعنای شروع استفاده از نیت غنی‌تر کردن دانش عمومی با استفاده از سنت‌هایی است که شناخته نشده‌اند.

زبان‌های محلی، اکثریت زبان هائی را تشکیل می‌دهند که در سطح جهانی در حوزه علم و دانش بکار برده می‌شوند. آن‌ها همچنین بیشتر از زبان‌های دیگر در معرض خطر هستند. بی‌توجهی به زبان‌ها به معنی محروم کردن متکلمین آن زبان‌ها از دسترسی به دانش علمی هم هست.

با اینهمه، بهبود روابط مردم در «دهکده جهانی» باعث می‌شود فعالیت‌ها به سمت تفاهم و گفتگوی بین فرهنگی نقشی حیاتی‌تر بخود بگیرد. در جهان کنونی، قاعده کلی استفاده از حداقل سه زبان، یک زبان محلی، یک زبان ارتباطاتی گسترده‌تر و یک زبان بین المللی برای برقراری ارتباط در هر دو سطح محلی و جهانی است. این تنوع زبانی و فرهنگی احتمالا بهترین شانس ما برای آینده است، برای خلاقیت، نوآوری و همراهی با دیگر زبان‌ها. ما نباید این فرصت را از دست دهیم.

روز جهانی زبان مادری برای بیش از یک دهه به برجسته کردن نقش زبان در شکل دادن به ذهن انسان‌ها به وسیع‌ترین مفهوم آن کمک کرده است. این در عین حال کمکی بوده است به ایجاد یک شهروندی جهانی که در آن باید از همه امکانات برای کمک به حیات و چالش جوامع استفاده کنیم. من از همه کشورهای عضو یونسکو، سازمان بین المللی کشور‌های فرانسه زبان (که با روزجهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۴ همراه شده است)، از فعالین جامعه مدنی، آموزشی، انجمن‌های فرهنگی و رسانه‌ها دعوت می‌کنم که در راه صلح و توسعه پایدار از این هدف تنوع زبانی حمایت کنند.

ایرینا باکووا
مدیر کل یونسکو – ۲۱ فوریه ۲۰۱۴



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024