جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.02.2014, 14:33

در روز بین‌المللی «زبان مادری»


در شرایطی که با احترام به فداکاری و از جان گذشتگی دانشجویان و فعالان فرهنگی و زبانی «بنگال» در سال ۱۹۵۲ و همگام با سایرین در تدارک برگزاری مراسم روز بین المللی «زبان مادری» بودیم؛ در هنگامه‌ای که فقر و فلاکت و تحقیر وتوهین به فرهنگ، زبان و شخصیت انسانی در «سبد کالا» به مردم هدیه می‌شود؟! و...

در پی حضور بی‌نظیر مردم در تشییع جناره «ملا فاضل سکرانی» شاعر و معمار شعر مردمی عرب (الشعر الشعبی)، بر آن بودیم که مراسم امسال را با عنوان «همراه با ملا و....» برگزار کنیم. خبر ناگهانی اما نه دور از انتظار اعدام «هاشم شعبانی» معلم زبان مادری، شاعر و فعال فرهنگی و یار و همکار و همراه او «‌ها دی راشدی» کور سوی امید به هر گونه تغییر و تحول مثبت در «تدبیر» و «عدالت» را در پی نسخه جدید حکومتی به یاس مبدل کرد و جهانی را در حیرت چگونگی کشتار «زبان»، «شعر»، فرهنگ و اموزش مردمی فرو برد.

واکنش سازمان‌ها واحزاب سیاسی ترقیخواه و مردمی، کوشندگان حقوق بشری و فرهنگی، کانون‌ها و انجمن‌های نویسند گان، شاعران و رسانه‌های بین المللی اما حکابت از ارج گذاری به «اندیشه» و «قلم» و احترام به مقام «معلم» و «شاعر» داشت. اگرچه در این میان تقابل افکار «سترون» و غرق در «شووینیسم» و منافع شخصی و دور از واقعیت‌های موجود انهم در پوشش نهادی که نام «فرهنگستان زبان و ادب پارسی» را یدک می‌کشد؛ با ایده «آموزش به زبان مادری»، نشان از «کژراهه»‌ای دارد که سردمداران «فرهنگی و زبانی» حکومتیان در سنگلاخ راه پر و پیچ و خم تاریخ دیری است در پیش گرفته اما ره به جایی نبرده‌اند.

ما بر آنیم که عدم درک واقعیت‌های موجود در زمینه تنوع ملی، فرهنگی و زبانی و ستیز با هر گونه تلاش در زمینه معرفی، پشتیبانی و اشاعه حقوق مسلم و بنیادی ملل غیر فارس در ایران و هرگونه ممانعت و سنگ اندازی در زمینه «آموزش به زبان مادری» که به عنوان شعار و برنامه از جانب «یونسکو» برای سال ۲۰۱۴ تعیین گردیده؛ می‌تواند باعث «تاخیر» اما نمی‌تواند کوچک‌ترین تاثیر در روند «تغییر» برای دست یابی به حقوق فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی ملل در ایران ایجاد نماید.

ما اطمینان داریم مرگ «لاله‌ها»؛ شگفتن «زنبق‌ها» را در پی خواهد داشت. آنچه ملا فاضل سکرانی بنا نهاد و «هاشم» و «هادی» در پی «حفاظت» و ترویج آن بودند؛ لاجرم با خواست و نیروی مردم تحقق خواهد یافت.

ما با امکانات محدود تلاش می‌نماییم؛ با گرامیداشت روز بین المللی «زبان مادری» در روز ۲۱ فوریه و برپایی مراسم یادمان «فرهنگیان از جان گذشته» سهمی هر چند «ناچیز» درراه تحقق ارمانهای انان داشته باشیم.

کانون فرهنگی مشداخ
لندن-فوریه ۲۰۱۴



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024