پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.02.2014, 9:47


به دنبال ربوده شدن ۵ نفر از مرزبانان ایرانی در منطقه جکیگور در شرق ایران که در شامگاه ۱۷ بهمن ماه اتفاق افتاد، گروه موسوم به «جنبش جیش العدل»  روز شنبه ۱۹ بهمن ماه با انتشار تصاویری در توییتر خود مسولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را بر عهده گرفت. گروه جیش العدل، گروهی است که در آبان ماه امسال ۱۶ نفر از اعضایش در زندان های ایران اعدام شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با محکوم کردن اعمال خشونت از طریق گروگان گرفتن سربازان مرزی، مورد آزار واذیت قرار دادن و تهدید جان آنها، وقوع و ادامه چنین اقدامات خشونت باری را باعث تثبیت فضای رعب و وحشت و همچنین نقض فاحش حقوق انسانی افرادی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، می‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه جیش العدل با انتشار تصاویر آنها بر روی توییتر خود مدعی شده اند که یک درجه دار مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و ۴ سربار را در نزدیکی پاسگاه “کهیرتوک” در جکیگور ربوده اند. بر اساس این گزارش آنها پس از ربوده شدن توسط اعضای گروه جیش العدل به خاک پاکستان برده شده اند.

در عکس های که توسط توییتر جیش العدل منتشر شده، پنج مرد که از مرزبانان ایرانی هستند، نشان داده می شوند که در کنار هم نشسته و دست های آنها پشت سرشان قرار دارد.

روی پرچمی سیاه پشت سر این افراد عبارت لا اله الا الله محمد رسول الله و همچنین عنوان جیش العدل ایران زیر نقشی از یک شمشیر دیده می شود. در عکس ها سلاح هایی جلوی پای این افراد دیده می شود که گروه جیش العدل در توییتر خود مدعی شده آنها از مرزبانان ایرانی گرفته است.

پس از ربوده شدن ۵ مرزبان ایرانی از شامگاه پنجشنبه تا روز شنبه ۱۹ بهمن ماه  هیچ مقام مسولی در سیستان و بلوچستان در این خصوص اطلاع رسانی نکرد و توضیحی نداد . سه روز پس از این اتفاق و رسانه ای شدن آن، صبح  روز شنبه ۱۹ بهمن ماه مقامات این استان اعلام کردند که مرزبانان ایرانی و پاکستانی برای جستجوی ۵ مرزبان مفقود شده در حال گفتگو هستند.

همچنین  به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ایران با اظهار سفیر پاکستان در ایران به ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی اعتراض کرده و خواستار پیگیری و آزادی سریع آنها شده است.

جیش العدل یک گروه شبه نظامی تندرو سنی مذهب بلوچ است که با دولت ایران به مبارزه مسلحانه می پردازد. اعضای این گروه در تاریخ سوم آبان امسال ، به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان حمله کردند و ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبان ایرانی را کشتند و ۷ نفر را مجروح کردند. پس از این حادثه آنها در بیانیه ای در وبلاگ رسمی خود اعلام کردند علت این اقدام “دفاع از جوانان بلوچ” و همجنین “مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه” بوده است.

قوه قضاییه ایران یک روز پس از این حادثه در تاریخ ۴ آبان ماه امسال، ۱۶ نفر از اعضای گروه جیش العدل را که در زندان های ایران زندانی بودند اعدام کرد. ۱۶ اعدام در یک روز در ایران باعث ایجاد واکنش های منفی زیادی در رسانه ها شد. محمد مرزیه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در دفاع از این اعدام ها گفته بود: «این اعدام‌ها در پاسخ به اقدام شب گذشته  گروه جیش العدل بود. قبلا به آنها اعلام کرده بودیم که اگر اقدامی کنند قطعا پاسخش را خواهند گرفت و اعدام‌های صبح امروز تنها یکی از پاسخ‌های ما به آنها بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024