جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.02.2014, 20:49


فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لزوم «تاوان پس‌ دادن» افراد مرتبط با «فتنه» و اهمیت توبه و ابراز پشیمانی٬ ضمن تاکید بر این که پدرش خطایی مرتکب نشده است٬ افزود: «آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه کند.»

محمدتقی کروبی٬ در گفت‌و‌گو با رادیو فردا با اشاره به تغییر محل حصر مهدی کروبی به منزل شخصی‌اش٬ گفت: «سایر ضوابط حصر کما فی‌السابق بنا است اعمال بشود و رفتن پدر من به منزلش به معنای تسهیل در آزادی‌های او نیست. البته این قدمی مثبت محسوب می‌شود که ایشان حداقل بتوانند از این به بعد به هوای آزاد و نور دسترسی داشته باشند و از این باب برای وضعیت جسمیشان بهتر است.»

به دنبال تغییر محل حصر مهدی کروبی٬ غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد که از مهدی کروبی رفع حصر نشده است و افزود «در سال ۸۸ فتنه عظیمی در کشور رخ داد و ظلم بزرگی به مردم و نظام شد» و «کسانی که مرتکب این مسائل شده‌اند باید تاوان خود را پس بدهند».

وی همچنین در ادامه گفت: «هر کس مرتکب جرمی شده باشد٬ اگر توبه کرده و جبران کند٬ از لحاظ شرعی و قانونی برخورد با او متفاوت خواهد بود٬ حتی اگر دستگیر شده باشد… اگر فرد پیشمان شود از لحاظ قانونی و شرعی با او برخورد دیگری می‌شود.»

فرزند مهدی کروبی که از لندن با رادیو فردا گفت‌و‌گو می‌کرد٬ در واکنش به این اظهارات گفت: «توبه بین انسان و خداست… آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه بکند»

وی افزود: «آقای کروبی به سیاست‌هایی که به دنبال نادیده گرفتن حق مردم در قبال حکومت گرفتند افتخار می‌کنند… علنی کردن تباهی‌ها و بدی‌ها ایراد نیست که به خاطر آن از آقای کروبی بخواهند عقب‌نشینی کند٬ بلکه زدودن این بدی‌ها و تباهی‌ها وظیفه حکومت است.»

محمدتقی کروبی تصریح کرد: «پدر من بر باور و اعتقادش محکم ایستاده و حتی گفته است که آماده محاکمه در هر محکمه‌ای است و رای آن محکمه را هم می‌پذیرد٬ اما تنها شرطش علنی سخن گفتن با مردم است.»

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسر او زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ و بدون برگزاری دادگاه در حصر و حبس به‌سر می‌برند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه با تاکید بر دوام حصر مهدی کروبی٬ تاکید کرد که نظامی «ارفاق بزرگی» به «سران فتنه» کرده است و «رافت زیادی» نسبت به آنها نشان داده است. سران فتنه عنوانی است که حامیان حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ به این دو معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اطلاق می‌کنند.

محمدتقی کروبی با اظهار این که برخی از مقام‌های کشور رفتار خودشان را به پای اسلام می‌نویسند٬ گفت: «ین نوع رفتارها طالبانی هم نبود و حتی نام رافت طالبانی را هم نمی‌توان بر آن گذاشت.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «امروز نتیجه نادیده گرفتن حقوق مردم را می‌بینیم. ۷۰۰ میلیارد از درآمدهای کشور نابود شده. وضعیت اقتصادی٬ سیاسی و بین‌المللی کشور اسف‌بار است… این خروجی‌ای است که آقایان بر مردم تحمیل کردند؛ اگر خوب است٬ سرتان را بالا بگیرید و به آن افتخار کنید. اگر هم بد است٬ این شما هستید که باید از مردم ایران عذرخواهی بکنید.»

***

مصطفی پورمحمدی: اگر موسوی و کروبی آرامش را به هم نزنند عفو می‌شوند

بی بی سی: مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد علت محاکمه نشدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت که حکومت “هوشمندانه تلاش می‌کند تا از فتنه جدیدی جلوگیری کند”

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران گفت اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی “بگویند که ما قانون‌مند هستیم و به آرامش کشور پایبندیم” مشمول “عفو” می شوند.

آقای پورمحمدی سه شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) در جریان نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در مورد علت محاکمه نشدن این دو رهبر اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ گفت که حکومت ایران “این موضوع را سبک و سنگین کرده” و “هوشمندانه تلاش می‌کند تا از فتنه جدیدی جلوگیری کند”.

وزیر دادگستری افزود: “نظام به دنبال رفتارهای خشن نیست، اما منافع و مصالح ملی در اولویت قرار دارد.”

سه روز پیش، محل حصر خانگی مهدی کروبی، پس از حدود سه سال از یکی از خانه های امن وزارت اطلاعات به به منزل شخصی‌ وی تغییر یافت. این تحول، یک بار دیگر توجه رسانه ها را به موضوع حصر وی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد جلب کرد.

دیروز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری در تهران گفت که از آقای کروبی “به هیچ وجه رفع حصر نشده است”.

وی با انتقاد از میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت که حکومت تاکنون “رافت زیادی نسبت به سران فتنه به خرج داده است.”

از سه سال پیش، آقای کروبی ابتدا همراه همسرش و سپس به صورت تنها، و میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد در حصر قرار گرفته اند.

پیشتر فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته بود که حصر خانگی این افراد با نظر آیت الله علی خامنه ای، صورت گرفته است.

این حصرها پس از آن آغاز شد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دنبال اعتراضات تونس و مصر، از مردم ایران خواستند که با انجام راهپیمایی، از معترضان این دو کشور حمایت کنند.

پس از شروع حصر، تعدادی از مسئولان ارشد حکومت ایران خواستار “توبه” این دو رهبر معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شده اند.

این درخواست، تاکنون با پاسخ مثبتی از سوی این رهبران مواجه نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024