جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.02.2014, 7:12


بی بی سی: نمایندگان بیش از صد شرکت فرانسوی امروز دوشنبه برای دیداری سه روزه به ایران سفر کرده اند تا با مسئولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگترین نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه گذاری در ایران در یک دهه گذشته قلمداد شده است.

در میان این شرکتها می توان به شرکت‌های معظم توتال، آلستوم، رنو و تله‌کوم اشاره کرد.

در این هیئت نمایندگان دولت فرانسه هم حضور دارند اما دو شرکت بزرگ هسته ای فرانسه یعنی EDF و آره‌وا نماینده‌ای ندارند.

پی‌یر موسکوویسی وزیر بازرگانی فرانسه دیروز گفت هدف از این سفر “رساندن این پیام است که اگر تحریم‌ها سبکتر شوند فرانسه در ایران فرصت‌های تجاری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.”

“اما پیام نهفته این است که ایران تشویق شود تا بر سر حرف خود بایستد.”

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذر به توافق رسیدند که ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف یا کُند کند و در قبال آن غرب از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند و برخی تحریم‌ها را کاهش دهد.

از آن زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رسیدن به راهکاری که کشورهای غربی را از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن کند در جریان بوده و دور بعدی آن نیز دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

با اینکه فرانسه یکی از سخت ترین مواضع را علیه برنامه هسته ای ایران داشته است اما سفر این هیئت نشان دهنده آمادگی غرب برای از سرگیری مناسبات تجاری و صنعتی با ایران است که در ده سال گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌ها مرتب از آن کاسته شده است.

این سبب شده تا هم بازار پرسود ایران از دسترس شرکت‌های غربی دور بماند و هم ایران از سرمایه‌گذاری غرب در زمینه‌های صنعتی و علمی و انتقال تکنولوژی محروم بماند.

دست‌اندرکاران فرانسوی تاکید کرده‌اند که هیچ قراردادی در این سفر امضا نخواهد شد و هدف برقراری ارتباط و تبادل نظر است اما به گفته امیر محبیان تحلیلگر سیاسی سفر هیئت فرانسوی نشانه این است که “تابوی تحریم‌ها در هم شکسته است.”

بجز فرانسه نمایندگان تجاری و صنعتی چندین کشور اروپایی دیگر از جمله آلمان و هلند هم بزودی به ایران سفر می کنند.

وزیر خارجه سوئد کارل بیلت هم امروز به تهران سفر می کند و اواخر ماه فوریه نیز رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان از ایران دیدار خواهد کرد.

گزارش‌های تایید نشده حاکی است که شرکت‌های آمریکایی هم از طریق نمایندگان خود در کشورهای دیگر مذاکرات خود را بامقامات عالی رتبه ایران شروع کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز از قول یک تحلیلگر اقتصادی نوشته است وقتی نمایندگان تجاری اروپایی از محل مذاکره با مقامات ایرانی خارج می شوند گاهی نمایندگان شرکت‌های آمریکایی را می بینند که وارد محل مذاکره می شوند. به گفته این تحلیلگر با اینکه حضور آمریکایی‌ها فرصتهای اروپایی‌ها را محدود خواهد کرد اما سبب دلگرمی آنها می‌شود که تحریم‌ها لغو خواهند شد.

با اینکه لغو تحریم‌ها فعلا موقت و بسیار محدود است اما تحلیلگران از ایجاد فضای تازه‌ای خبر می‌دهند.

آنها معتقدند بازار کشور هشتاد میلیونی ایران برای شرکت‌های اروپایی بسیار هیجان‌انگیز است و آنها برای دسترسی به این بازار شتاب دارند تا پیش از آمریکایی‌ها به فرصت‌هایی که بارار ایران پیش روی آنها می‌گذارد دست پیدا کنند.

صنعت خودروسازی ایران که وابستگی زیادی به دو شرکت فرانسوی رنو و پژو دارد در سال‌های اخیر از تحریم‌ها بشدت لطمه دیده‌ است و در دو سال گذشته عملا به رکود رسیده بود.

رنو که پیش از اعمال تحریم ها سالانه صدهزار خودرو به ایران می فروخت ارسال قطعات و کارشناسان را به ایران از هفته پیش سر گرفته و گفته می‌شود در نیمه اول سال جاری میلادی تولید خودروهای رنو شتاب خواهد گرفت.

پژو نیز که تقریبا یک‌سوم بازار ایران را در سال ۲۰۱۱ در دست داشت و نزدیک به نیم میلیون خودرو به ایران فروخت (دومین بار بزرگ این شرکت پس از بازر داخلی فرانسه) سال گذشته، صد و بیست میلیون یورو از سود عملیاتی خود را در ایران از دست داد اما این شرکت هم بزودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه اخیرا گفته بود “فرانسه در سال چهار و نیم میلیارد یورو با ایران در بخش های مختلف تبادل تجاری داشت اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۴۰۰ هزار یورو کاهش یافت.”

بجز این ایران در دیگر زمینه‌های علمی و صنعتی از جمله در صنایع نفت و گاز نیاز سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی غربی است.

در سالهای گذشته تشدید تحریم‌ها و سیاستهای تهاجمی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق باعث تیرگی هر چه بیشتر روابط ایران و غرب شد و شرکت‌های اروپایی هرچه بیشتر از بازار ایران دور شدند.

با ریاست جمهوری حسن روحانی، ایران سیاست خارجی معتدل‌تری را در پیش گرفت.

این سیاست تاثیر خود را در توافق موسوم یه توافق‌نامه ژنو نشان داد که روند فزاینده تحریم‌ها را متوقف کرد و دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های بیشتر در کنگره این کشور بکار گرفته است.

با اینکه آمریکا تاکید کرده فعلا تحریم‌های بانکی و نفتی به قوت خود باقی خواهند ماند و مذاکرات ایران و ۱+۵ به گفته کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ممکن است بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود طول بکشد اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی از موفقیت مذاکرات و لغو تحریم‌ها بحدی رسیده که نمایندگان اقتصادی و تجاری غربی برای بازگشت به بازار ایران اعتماد به نفس کافی پیدا کرده‌اند.

***

بزرگترین هیأت تجاری اروپایی وارد تهران شد

معاون کل سازمان توسعه تجارت و سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه بزرگترین هیأت تجاری اروپایی صبح امروز وارد تهران شده است، گفت: اقتصاد غرب متوجه بی تدبیری سیاسیون خود شده است.
مهدی میرابوطالبی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سئوال که هیأت فرانسوی که صبح امروز وارد تهران شده است، آیا بزرگترین هیأت تجاری از این کشور است، اظهارداشت: این هیأت تجاری نه تنها بزرگترین هیأت فرانسوی بلکه بزرگترین هیأت اروپایی پس از انقلاب است که به تهران سفر است.

وی افزود: از سه ماه قبل شورای کارفرمایان فرانسه از ما تقاضا کردند تا یک هیأت تجاری به تهران بفرستند که متعاقب آن ملاقات‌هایی صورت گرفت و قرار بود تا 37 نفر از صاحبان صنایع به ایران بیاید، اما همانطور که می‌دانید با استقبالی که صورت گرفته است، 107 نفر از صاحبان صنایع از بخش‌های مختلف اقتصادی، ساعت یک بامداد امروز وارد تهران شدند.

وی افزود: این هیأت تجاری شامل صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی، دریایی، صاحبان صنایع خودرو، صنایع سیمان، صنایع فلزات و همچنین فعالان اقتصادی در حوزه‌های دارویی، بهداشتی، فن‌آوری ارتباطات و مخابرات IT و ICT ، صاحبان هتل‌ها، مؤسسات مالی، بانکی و تامین سرمایه و همچنین فعالان گردشگری است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: هیأت فرانسوی 3 روز در تهران اقامت خواهند داشت و با واقعیت‌های ایران به صورت میدان آشنا می‌شوند و زمینه‌های همکاری را بررسی می‌کنند.

وی افزود: این هیأت تجاری امروز ملاقاتی با محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در اتاق بازرگانی ایران از ساعت 14:30 تا 16 خواهند داشت همچنین از ساعت 16 نیز ملاقاتی با بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی خواهند داشت.

میرابوطالبی گفت: فردا همایش ایران و فرانسه با حضور 400 نفر از صاحبان صنایع توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح می‌شود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: استقرار دولت تدبیر و امید، موفقیت در مذاکرات ژنو و همچنین بحران‌های مالی اروپا باعث شده است تا کشورهای غربی و اروپایی برای برقراری ارتباط اقتصادی با ایران برنامه داشته باشند و به دنبال آن باشند از بازار ایران عقب نیفتند.

وی افزود: اینها متوجه شده‌اند ملت ایران یک ملت زنده و پویا است و نه یک ملت ایستا و هرچند که غربی‌ها با تحریم‌های شدید تلاش کردند تا ملت ایران را متوقف کنند اما نتوانستند، چرا که ما زنده هستیم و اگر با غرب نشد با جاهای دیگر دنیا ارتباط اقتصادی برقرار می‌کنیم و در واقع این تحریم کنندگان هستند که محروم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه آمدن هیأت‌های تجاری غربی برای ما یک فرصت مطلوب است، گفت: اینکه فعالان اقتصادی غربی تلاش می‌کنند تا به کشور ما بیایند نشان دهنده آن است که سیاستمداران غربی شکست خورده‌اند و فعالان اقتصادی آنها به عدم توانایی سیاسیون غربی پی برده‌اند.

میرابوطالبی گفت: اقتصاد غرب متوجه بی تدبیری سیاسیون خود شده است و دریافته که در این مدت فریب بی تدبیری آنها را خورده ‌است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024