جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.01.2014, 9:17


متن کامل سخنان درباره ایران:
«
این دیپلماسی آمریکایی است که با حمایت فشار،‌ برای اولین بار در یک دهه، پیشرفت برنامه اتمی ایران را متوقف کرده است. و بخش‌هایی از آن را به عقب باز گردانده است.

درحالی که ما اینجا گردهم آمده‌ایم. ایران شروع به حذف ذخیره اورانیوم خود با غلظت‌های بالا کرده است. ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای نصب نمی‌کند. بازرسی‌های بی‌سابقه به دنیا کمک می‌کند تا روزانه عدم ساخت بمب توسط ایران تایید شود.

و با متحدان و شرکایمان مشغول انجام مذاکراتی هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به شکلی مسالمت‌آمیز به هدفی مشترک که جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای است, دست یابیم. این مداکرات دشوار خواهد بود. ممکن است موفق نباشد.

ما در مورد حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی هم‌چون حزب‌الله که متحدان ما را تهدید می‌کنند هوشیار هستیم. و این عدم اعتماد میان ملت‌های ما نمی‌تواند فراموش شود. اما این مذاکرات بر پایه اعتماد نیستند؛ هر توافق بلندمدتی که ما به آن برسیم باید براساس اقدامات قابل‌تاییدی باشد که ما و جامعه بین‌المللی را متقاعد کند که ایران در حال ساخت بمب اتمی نیست.

تحریم‌هایی که ما برقرار کردیم این فرصت را امکانپذیر نمود. اما اجازه بدهید صراحتا اعلام نمایم؛ اگر این کنگره لایحه جدیدی برای تحریم‌ها به من بدهد که این مذاکرات تهدید نماید، من آن را وتو خواهم کرد.

به‌خاطر امنیت ملی‌مان ما باید به دیپلماسی فرصتی بدهیم تا موفق شود. اگر رهبران ایران این فرصت را درنیابند، آن وقت من اولین کسی خواهم بود که تحریم‌های بیشتری خواهم خواست. و برای استفاده از تمام گزینه‌ها آماده خواهم بود تا مطمئن شوم ایران سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت.

اما اگر رهبران ایران این فرصت را دریابند - و به زودی مشخص خواهد شد - آن وقت ایران می‌تواند گام مهمی در پیوستن به جامعه بین‌الملل بردارد و آنگاه ما یکی از چالش‌های زمان خود را بدون خطرات جنگ حل‌وفصل نموده‌ایم.
»


گزارس بی بی سی:

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره، در زمینه مسائل داخلی، بر تلاش برای بهبود وضع طبقه متوسط آمریکا تاکید کرد و در بخش سیاست خارجی از توافق هسته‌ای با ایران، پایان جنگ افغانستان و جنگ داخلی در سوریه سخن گفت.

در این سخنرانی که در نشست مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایراد شد، آقای اوباما گفت: “دیپلماسی همراه با فشار بود که باعث شد ایران ادامه برنامه اتمی‌اش رو متوقف کند و بخش‌هایی از آن را به عقب برگرداند.”

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که طی یک دهه گذشته، برای نخستین بار است که ایران چنین تحولی را پذیرفته و اجرا کرده است.

باراک اوباما در مورد آینده برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی نیز گفت که “از طریق مذاکره با ایران، آمریکا و متحدانش می‌توانند به طور مسالمت‌آمیز از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.”

درمورد تشدید تحریم علیه ایران، آقای اوباما کنگره را تهدید کرد در صورتی که چنین قانونی را تصویب کنند، آن را وتو خواهد کرد. وی گفت که انگیزه او در چنین اقدامی، در نظر گرفتن امنیت ملی ایالات متحده است.

خروج از آمریکا و زندان گوانتانامو

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود، به پیمان امنیتی با افغانستان اشاره کرد و گفت اگر این پیمان امضا شود، تنها بخش کوچکی از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند و ماموریت آنان آموزش و کمک به نیروهای نظامی افغانستان خواهد بود.

او جنگ در افغانستان را طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا خواند.

باراک اوباما تاکید کرد که با خروج نظامی از افغانستان، طبیعتا ماهیت رابطه ایالات متحده به آن کشور تغییر خواهد یافت اما افزود: “چیزی که تغییر نمی‌کند این است که هرگز اجازه حمله تروریست‌ها به کشورمان را نمی‌دهیم.”

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که آمریکا برای مقابله با حملات سایبری نیز خود را تقویت می‌کند.

آقای اوباما گفت که بعد از پایان جنگ در افغانستان و خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور باید زندان گوانتانامو تعطیل شود.

از زمان رقابت های انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ میلادی، آقای اوباما خواهان تعطیلی این زندان بود.

گفتگوهای صلح سوریه

باراک اوباما گفت که کشورش همچنان به حمایت از آن دسته از مخالفان دولت سوریه که با “شبکه‌های تروریستی” ارتباط ندارند ادامه می‌دهد.

او توافق برای نابود کردن سلاح‌های شیمیایی سوریه را نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده همراه با تهدید به اقدام نظامی دانست.

از دیگر دستاوردهای دیپلماتیک آمریکا به گفته آقای اوباما،گفتگوهای صلح اسرائیل و فلسطین است.

او بار دیگر بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی همراه با دوستی آمریکا با کشور اسرائیل تاکید ورزید.

حقوق زنان

سخنرانی باراک اوباما با تشویق‌های پیاپی حاضران در کنگره همراه بود.

بخش‌هایی از سخنرانی او مورد پسند هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرارگرفت و بخش‌هایی دیگر فقط تشویق هم حزبی های دموکرات‌ او را همراه داشت.

یکی از موضوعاتی که آقای اوباما بر آن انگشت گذاشت و باعث تشویق همه حاضران شد، به بهبود موقعیت زنان در آمریکا ارتباط داشت.

او گفت که در آمریکا زنان کمتر از مردان حقوق می گیرند و وجود چنین تبعیضی را در سال ۲۰۱۴ “خجالت آور” توصیف کرد.

آقای اوباما گفت که زنان نباید بعد از زایمان با خطر از دست دادن شغلشان مواجه شوند و مرخصی زایمان طولانی‌تر برای زنان سخن گفت.

حداقل دستمزد

آقای اوباما در تشریح دیدگاه اقتصادی خود، از افزایش حداقل دستمزد سخن گفت که همانطور که انتظار می‌رفت، موافق نظر همه گرایش های سیاسی حاضر در جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان نبود.

آقای اوباما با آوردن مثالی از یک پیتزا فروش آمریکایی که دستمزد کارگرانش را افزایش داده، از همه کارفرمایان آمریکایی‌ خواست تا با اقدام مشابه، به افزایش بهره‌وری و به رونق اقتصادی کشورشان کمک کنند.

جمهوری‌خواهان با افزایش حداقل دستمزد مخالفت ورزیده و آن را مانع تلاش بیشتر کارفرمایان و سرمایه‌گذاران دانسته‌اند.

بینر رئیس مجلس نمایندگان و بایدن معاون رئیس جمهوری از دو حزب رقیب هستند

با اینهمه، آقای اوباما از کارفرمایان آمریکایی خواست تا منتظر تصویب قانون افزایش حداقل دستمزد در کنگره نباشند و خودشان دستمزدها را افزایش دهند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد در آمریکا ساعی ۷ دلار و ۲۵ سنت است اما آقای اوباما خواسته است این میزان ا ۱۰ دلار و ۱۰ سنت افزایش یابد.

آقای اوباما همچنین از لزوم تلاش آمریکا برای استفاده بیشتر از “انرژی‌های پاک” از خطر گرمایش زمین و از موفقیت آمریکا در کاستن از میزان گاز دی اکسید کربن در سال گذشته سخن گفت.

اقدام برای جایگزین کردن سوخت‌‌های فسیلی با سایر منابع انرژی از موضوعاتی نیست که اکثر جمهوری‌خواهان از آن استقبال کنند و واکنش آنان به این بخش از اظهارات باراک اوباما هم گرم نبود.

سخنان رئیس جمهوری در حمایت از طرح بیمه همگانی دولت و درخواست از کنگره برای برقراری مجدد حقوق بیکاری اضطراری هم واکنش سرد حزب مخالف را در پی داشت.

جمهوری‌خواهان در کنگره اساسا حقوق بیکاری را خرج اضافی برای اقتصاد آمریکا به حساب می آورند. آقای اوباما گفت که یک میلیون و ششصد هزار نفر در آمریکا از مزایای حقوق بیکاری استفاده می کردند که از اول سال جاری میلادی قطع شد.

در مقابل، سخنان رئیس جمهوری در مورد لزوم بالابردن سطح آموزش در کشور و تسهیلاتی تحصیلی در آمریکا سخن گفت، اعضای دو حزب او را تشویق کردند هر چند راه مورد نظر او برای دستیابی به اهداف چندان مورد پسند جمهوری خواهان قرار نگرفت.

فرصت تاریخی

رئیس جمهوری در بخش‌های مختلف سخنرانی خود، از کنگره آمریکا خواست تا با تصویب قوانین مورد نظر او، زمینه اجرای سیاست‌های مورد او را فراهم آورند.

آقای اوباما از همسرش، میشل اوباما، بانوی اول آمریکا مثال زد که برای مبارزه با پدیده چاقی در کشور تلاش کرده و نتیجه این تلاش، کاهش آمار افراد مبتلا به چاقی مفرط در آمریکا بوده است.

سخنرانی سالانه روسای جمهوری آمریکا در کنگره موسوم به “گزارش وضعیت ایالات متحده” فرصتی برای توضیح برنامه‌های سیاسی و اقتصادی آنان در سال پیش روست.

هنگام سخنرانی، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری که سمت ریاست سنا را هم برعهده دارد، به طور مشترک ریاست جلسه را برعهده داشتند. آقای اوباما پیش از شروع سخنرانی، نسخه‌ای از این سخنرانی خود را به آنها داد.

ورود آقای اوباما به کنگره با خوش و بش و تشویق‌ گرم نمایندگان کنگره همراه بود و این مراسم به طور زنده از تلویزیون‌های آمریکا پخش شد.

اعضای دولت و دیوان عالی آمریکا هم در این نشست حضور داشتند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024