پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.01.2014, 20:26


اعتماد / شهرزاد باباعلی‌پور

شهردار تهران چهار روز پس از مرگ دو شهروند در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری اسلامی در حالی به بازماندگان آنان تسلیت گفت كه وعده اعلام نتایج بررسی‌ها را در ۱۵ روز آینده داد.

قالیباف دیروز در جمع خبرنگاران گفت: حداكثر ظرف ۱۵ روز آینده نتایج بررسی دقیق را به اطلاع مردم می‌رسانیم اما این‌گونه نیست كه بگوییم راننده مقصر است. اگر كوتاهی شده رسیدگی، برخورد و به مراجع قانونی ارجاع می‌دهیم.

مردم می‌گویند در حادثه نیشابور در برخورد دو قطار، آخرش نفهمیدیم كی مقصر بود؟! در حادثه اخیر جاده قم كه تعدادی از مسافران در آتش سوختند و كشته شدند، قرار شد رسیدگی شود اما حداقل ما نفهمیدیم چی شد.

قالیباف نیز دیروز از اینكه بسیاری از حوادث رخ داده در كشور ما به یمن پاسخگویی مسوولان به این نقطه می‌رسد كه «نفهمیدیم چی شد» انتقاد كرد. این‌بار شهردار هم در یك اظهارنظر شبیه سایر اظهارنظرهای عجیب این روزهای مجموعه مدیریت شهری در دفاع از عملكرد درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۱۷ گفته است: بسیاری از اظهارات این روزها كارشناسی نبود، آنها كه این اظهارات را كردند بیشتر به دنبال جریانات دیگری بودند.

با این حال كه شهردار حرفی در دفاع از تجهیزات آتش‌نشانی نزد اما محمدهادی ایازی، معاون شهردار تهران در جمع خبرنگاران تاكید كرد: جرثقیل در همان روز حادثه، سه مرتبه بالا رفته و باز شده است. ایازی اعلام كرد: هر مدیر، مسوول و هر فردی كه مقصر بوده ما به ازای تقصیرش باید پاسخگو باشد.

حرف‌های جدید شاهدان حادثه

با این وجود یكی از شاهدان كه در ساختمان سوخته در زمان حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار كرد: آتش‌نشانی با خودش نه تشكی داشت و نه پتویی؛ اگر نردبان باز می‌شد كارگر دوم زنده می‌ماند.

سرایدار ساختمان هم مدعی شد: وقتی نفر دوم افتاد مردم با آتش‌نشانی درگیر شدند و یكی از آتش‌نشانان هم گفت كه من بیشتر ناراحتم چون ما قبلا گفته بودیم نردبان مشكل دارد.

همچنین تعداد زیادی از شاهدانی كه در خود ساختمان حضور داشتند شهادت داده‌اند كه شیلنگ‌های آتش‌نشانی سوراخ بودند به طوری كه در چند دقیقه ابتدای امداد ۱۰ سانتی‌متر آب بالا آمده است. ماجرا ابعاد دیگری هم پیدا كرده است به طوری كه سرانجام دیروز مشخص شد «ایویكو ماگیروس» همان خودروی ایستگاه سازمان آتش‌نشانی است كه اگر نقص فنی در سیستم بالابرش ایجاد نمی‌شد امروز شاید آن بانو مشغول تعریف خاطرات حریق مهیب در محل كارش بود و سرنوشتش به این زودی‌ها با مرگ گره نمی‌خورد.

بدین‌ترتیب فرهاد زندی، معاون فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره اینكه چرا نردبان در روز حادثه باز نشد، به ایسنا گفت: ممكن است عبور از دست‌انداز باعث هنگ كردن لحظه‌یی سیستم‌های مكانیكی این نردبان شده باشد ضمن اینكه نمی‌توان درباره هیچ سیستمی مدعی شد كه صد درصد بدون خطاكار می‌كند.

واقعیت آن است كه هنوز بسیاری از خود سوال می‌كنند چرا وقتی پنج دقیقه ماموران آتش‌نشانی شاهد بودند كه این دو فرد به لبه دیواره آلومینیومی آمده‌اند تشكی زیر پای آنها نینداخت؟ آیا پهن كردن تشك در پیاده‌رو امكان‌پذیر بود؟ آیا تشك امداد برای چنین روزهایی به‌روز بود یا همانند بسیاری از تجهیزات زنگار زمان بر آن نشسته بود؟

چرا تشك نجات زیر پای حادثه‌دیدگان پهن نشد؟

جلال ملكی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» به این پرسش‌ها پاسخ داد. ملكی در ابتدای اظهاراتش تقاضا كرد به عنوان نماینده همه آتش‌نشان‌های تهران اظهار تاسف ماموران آتش‌نشانی از وقوع این حادثه اعلام شود چرا كه جا ماندن از نجات یك انسان فارغ از اینكه چه عواقبی دارد تلخ است.

اما ملكی درباره تشك آتش‌نشانی اظهار كرد: اگر به هر دلیلی افراد نتوانند خود را در جریان آتش‌سوزی به پشت‌بام برسانند یا در میان شعله‌های آتش در طبقات گرفتار شوند فرود بر روی تشك یكی از روش‌های نجات است كه در حادثه آتش‌سوزی ساختمان جمهوری نیز آتش‌نشانان با پیش‌بینی احتمال استفاده، با تشك در محل حاضر بودند.

ملكی درباره تشك آتش‌نشانی اظهار كرد: این تشك حدود ۵۰ متر مربع وسعت و سه متر ارتفاع دارد به طوری كه با حجم ۱۵۰ مترمكعب به فضایی ۱۴ مترمربع برای پهن كردن آن احتیاج هست و این در حالی است كه حدود شش و نیم دقیقه زمان برای هواگیری آن به وسیله دو پمپ نیاز بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: پریدن بر روی تشك آتش‌نشانی تا ارتفاع ۳۰ متر یعنی ۱۰ طبقه امكانپذیر بود اما مهم‌ترین مساله آتش‌نشانی در جریان این حادثه، زمان بود.

وی افزود: در جریان حادثه آتش‌سوزی جمهوری ازدحام ماشین سبب شده بود كه خودرو حامل تشك با فاصله ۲۰ متری از محل حادثه قرار گیرد و این بدان معنا بود كه شش نفر باید آن را حمل می‌كردند و حدود شش و نیم دقیقه هم‌زمان برای علم كردن تشك نیاز بود. این در حالی بود كه تمام زمانی كه نردبان الكترونیك نیاز بود بین یك تا یك دقیقه و ۲۰ ثانیه بود پس بهترین راه‌حل استفاده از نردبان بود.

ملكی تصریح كرد: تشك دیگری هم در اختیار آتش‌نشانی بود كه به شكل دایره‌یی بود اما به دلیل آنكه تنها تا ارتفاع حداكثر هفت متر قابل استفاده بود امكان استفاده از آن وجود نداشت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: اگر نردبان نبود از تشك استفاده می‌كردیم اما وجود نردبان در شرایطی كه چند خودرو و موتوسیكلت آنجا پارك بودند و جوی آب و درخت محدودیت فرود ایجاد می‌كرد سبب شد، استفاده از تشك منتفی باشد.

پارگی شیلنگ‌ها مانع امداد رسانی نبود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران همچنین درباره طرح موضوع پارگی شیلنگ‌ها اظهار كرد: لوله‌های آتش‌نشانی پلاستیك و از جنس پی‌وی‌سی است و در این حادثه هیچ گونه تركیدگی لوله‌های آب كه منجر به ایجاد خلل در كار امدادرسانی بوده، وجود نداشته است. وی اظهار كرد: لوله‌ها در جریان بالا بردن از ساختمان به دلیل برخورد با لبه آهنی یا شیشه و حتی حرارت زیاد ممكن است دچار خوردگی شوند و ریزش آب وجود داشته باشد.

ملكی افزود: در جریان این حادثه از سه جناح آبرسانی شد و این در حالی است كه هیچ‌وقت در امدادرسانی به یك لوله آب اكتفا نمی‌شود بلكه چند رشته آب وجود داشت. در نهایت آنچه مشخص است حكایت از نقص الكترونیك نردبان در جریان این حادثه است. 70 نفر آتش نشان، در قالب چهار ایستگاه با دو نردبان، یك دستگاه تشك نجات و ۱۵ دستگاه خودرو در محل حاضر بودند و اگر دیواره ورق آلومینیومی كه زن حادثه دیده از آن آویزان بود نمی‌شكست، به طور حتم نجات پیدا می‌كرد.

دلایل عمل نكردن نردبان به نقل از سخنگو

برای آغاز به كار نردبان در نخستین مرحله باید اوپراتور جك‌ها عمل كنند تا امكان سوییچ كردن برق و حركت نردبان وجود داشته باشد اما نردبان اول از همان ابتدای جك زدن با مشكل مواجه شد و سیستم اضطراری آن تنها برای جمع كردن نردبان عمل می‌كرد یعنی اگر نردبان به همان حالت استفاده می‌شد به دلیل از كار افتادن محاسبه‌گر سیستم امكان وا‍ژگونی نردبان وجود داشت؛ به همین دلیل به محض عمل نكردن در فاصله‌یی كمتر از دو دقیقه نردبان دوم وارد عمل شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024