جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.01.2014, 8:22


دویچه وله: در آستانه برگزاری کنفرانس «ژنو-۲» برای پایان دادن به بحران سوریه٬ آمریکا تاکید کرد که بشار اسد در دوران گذار و آینده سوریه جایگاهی نخواهد داشت. مخالفان هنوز تصمیم نهایی خود را درباره شرکت در مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ روز جمعه (۲۷ دی٬ ۱۷ ژانویه) در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری کنفرانس صلح سوریه در سوئیس باقی مانده٬ بار دیگر تاکید کرد که بشار اسد٬ رئیس‌جمهور سوریه٬ در دولت انتقالی و در آینده این کشور هیچ نقش و جایگاهی نخواهد داشت. به گفته او ایالات متحده همچنان به موازات تلاش برای گفت‌وگو و یافتن راه‌حل سیاسی٬ به تشدید فشار علیه او و دولت‌اش ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ جان کری قرار است هفته آینده در راس هیات آمریکایی برای برگزاری مذاکرات موسوم به «ژنو-۲» در کنار نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه بنشیند تا با مذاکره و هم‌فکری ۳۰ کشور دیگر شرکت‌کننده در این گفت‌وگوها٬ راه‌حلی برای پایان دادن به بحران مرگ‌بار سوریه بیابند که حالا نزدیک به سه سال از آغاز آن می‌گذرد. ایران٬ به عنوان یکی از متحدان مهم سوریه٬ غایب بزرگ این مذاکرات است.

جان کری پس از دیدار با هم‌تاهای کانادایی و مکزیکی خود٬ در یک کنفرانس خبری گفت: «به اعتقاد من هم‌زمان با آغاز فرآیند گفت‌وگوها٬ روشن خواهد شد که اگر بشار اسد حاضر به مذاکره بر سر دولت انتقالی نباشد و یا گمان کند در آینده سوریه جایی خواهد داشت٬ یافتن راه‌حل سیاسی ممکن نخواهد بود. او باید بداند که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد.»

مخالفان سوری بار دیگر پیش از برگزاری مذاکرات صلح٬ در استانبول تشکیل جلسه داده‌اند تا تصمیم نهایی خود را درباره شرکت یا خودداری از شرکت در «ژنو-۲» اعلام کنند. پیش‌تر پس از نشست «دوستان سوریه» در پاریس٬ جان کری در پی گفت‌وگو با رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرده بود که مطمئن است مخالفان سوری در این نشست شرکت خواهند کرد.

مخالفان سوری بار دیگر پیش از برگزاری مذاکرات صلح٬ در استانبول تشکیل جلسه داده‌اند تا تصمیم نهایی خود را درباره شرکت یا خودداری از شرکت در «ژنو-۲» اعلام کنند

مخالفان سوری بار دیگر پیش از برگزاری مذاکرات صلح٬ در استانبول تشکیل جلسه داده‌اند تا تصمیم نهایی خود را درباره شرکت یا خودداری از شرکت در «ژنو-۲» اعلام کنند

شرط اساسی ائتلاف ملی مخالفان سوریه که از ۱۲۰ عضو تشکیل شده٬ تاکید بر «آینده سوریه بدون بشار اسد» است٬ اما در مقابل نمایندگان دولت سوریه می‌گویند درباره کناره‌گیری بشار اسد از قدرت حاضر به مذاکره نیستند و مذاکرات ژنو-۲ را نوعی «همکاری با جامعه جهانی بر ضد تروریسم» می‌دانند.

کنفرانس صلح سوریه قرار است به ابتکار آمریکا و روسیه و با هدف پایان دادن به بحران جاری در سوریه ۲۲ژانویه (۲بهمن) در شهر مونترو در سوئیس برگزار شود. آمریکا و روسیه از ماه مه (خرداد ماه) تصمیم به برگزاری این کنفرانس گرفتند٬ اما برگزاری آن تا کنون سه بار به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

رویترز به نقل از منابع امنیتی اعلام کرده که هم‌زمان با گفت‌وگوهای پشت‌پرده برای تسهیل مذاکرات ژنو-۲ روسیه که از مهم‌ترین هم‌پیمانان رژیم بشار اسد است ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به سوریه را افزایش داده است.

جان کری هشدار داده که دولت سوریه می‌تواند به اقدامات خود ادامه دهد «اما ما به ژنو می‌رویم تا زمینه را برای تحقق مفاد توافق ژنو-۱ فراهم کنیم و اگر بشار اسد به تعهدات خود عمل نکند٬ با واکنشی بزرگ‌تر مواجه خواهد شد.»

در سه سالی که از آغاز بحران سیاسی در سوریه می‌گذرد٬ تا کنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره کشورهای هم‌جوار شده‌اند٬ با این حال قدرت‌های جهانی همچنان تاکید می‌کنند که تنها راه پایان دادن به تراژدی جاری در سوریه٬ یافتن راه‌حلی سیاسی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024