جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.01.2014, 20:10


به‌رغم تکذیب مقام‌های ایران، منابع روس اصرار دارند که در حال مذکره با دولت ایران برای عقد قرارداد مبادله «نفت در برابر کالا» هستند.

خبرگزاری «رویترز» هفته گذشته با انتشار گزارشی اختصاصی، نوشت که ایران و روسیه در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد «نفت در برابر کالا» هستند که بر اساس آن، ایران روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه صادر کرده و در ازای آن، از روسیه و کالا و تجهیزات دریافت می‌کند. در این گزارش آمده بود که مبلغ قرارداد، به ۵/ ۱ میلیارد دلار در ماه بالغ می‌شود.

یک روز پس از انتشار این خبر، اکبر نعمت اللهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت، عقد هرگونه قرارداد و توافقنامه میان ایران و روسیه برای معامله پایاپای نفت و کالا را تکذیب کرد. وی در این زمینه گفت: «تاکنون هیچ گونه توافقنامه‌ای میان دو کشور انجام نشده است».

با وجود تکذیب این مقام رسمی ایران، موضوع از مرکز توجه رسانه‌ای و سیاسی خارج نشده است. روز گذشته سخنگوی کاخ سفید ضمن انتقاد از احتمال وضع این قرارداد، تهدید کرد که تحریم‌هایی را علیه چنین قراردادی اعمال خواهد کرد.

جی کارنی در این زمینه اظهار داشت:  «در صورتی که این قرارداد پیش برود، سبب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی خواهد شد، زیرا بر خلاف مفاد توافق‌نامه گروه ۱+۵ با ایران بوده و به طور بالقوه می‌تواند سبب اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و اشخاص درگیر در چنین تبادلاتی شود».

با این‌حال روزنامه روسی «کامرسانت» روز پنجشنبه (۲۶ دی / ۱۶ ژانویه) به نقل از یک منبع دیپلماتیک روس نوشت دولت روسیه مصمم است که به گفت‌وگوهای خود با ایران جهت امضای قرارداد نفت در برابر کالا ادامه دهد.

این منبع دیپلماتیک گفته قرارداد مذکور یک قرارداد پایاپای عادی نیست و قرار است بخش‌هایی از مبلغ واردات نفت از ایران نیز در قالب وجه نقد پرداخت شود. به گفته وی، فارغ از اینکه تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران چه زمانی برداشته شود، این قرارداد – در صورت نهایی شدن – به اجرا درخواهد آمد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا بر اساس گزارش همین روزنامه روسی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز امروز در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود اظهار داشته روسیه این حق را دارد که به هر میزان صلاح بداند، از ایران نفت خریداری کند و ایران نیز می‌تواند از روسیه کالا بخرد.

کامرسانت می‌افزاید این موضوع قرار است در جریان دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز مورد بحث قرار گیرد و در جریان دیدار آتی پوتین از ایران نیز میان روسای جمهور ایران و روسیه درباره آن گفت و گو شود.

جواد ظریف همراه با وزیر خارجه رژیم اسد به مسکو سفر کرده‌اند. ظریف پیش از سفر به مسکو  سفری به دمشق داشت.

به گزارش تابناک،  مجموعه این اظهارات و گزارش‌ها حاکی از آن است که بر خلاف آنچه گمان می‌رفت، بحث قرارداد نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه از دید طرف‌های خارجی به عنوان موضوعی جدی در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت بحث زمانی افزایش می‌یابد که توجه داشته باشیم تکذیبیه مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت نیز لحتی دوپهلو داشته است. نعمت‌اللهی در صحبت‌های خود به صراحت در جریان بودن مذاکرات بر سر چنین قراردادی را تکذیب نکرده و صرفاً گفته «توافقنامه‌ای» در این زمینه حاصل نشده است. طبیعی است که رسیدن به توافق، در مرحله نهایی کار صورت می‌گیرد و باید اکنون مشخص شود که آیا اصولاً چنین مذاکره‌ای در دستور کار دولت قرار دارد یا خیر.

سایت تابناک نوشته است: به نظر می‌رسد مقامات مسئول این بار باید به صراحت درباره گزارش‌های مربوط به قرارداد نفتی مذکور اظهارنظر کرده و مشخص کنند که آیا اصولاً چنین بحثی تاکنون مطرح بوده یا خیر؛ در صورت مطرح بودن، موضوع تا چه حد جدی است و در صورت رسیدن به توافق نهایی، منافع آن برای ملت ایران دقیقاً چه خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024