پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.01.2014, 21:03


بازداشت چهار مسیحی در کرج و ادامه بی خبری از وضعیت دیگر نوکیشان بازداشتی در تهران

منبعی مطلع از وضعیت نوکیشان مسیحی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که چهار نفر از نوکیشان مسسیحی به نام های “سارا رحیمی نژاد، مجید شیدایی، مصطفی ندری و جورج عیسائیان” غروب روز سه شنبه دهم دی ماه ۹۲، توسط ماموران لباس شخصی در دهکدۀ فردیس کرج بازداشت شدند.

این منبع آگاه به کمپین گفت: « تعدادی از نوکیشان مسیحی در منزل جورج عیسائیان برای بزرگداشت سال نوی میلادی گردهم آمده بودند که ماموران لباس شخصی با هجوم ناگهانی به آنجا، ضمن ضرب و شتم حاضران، اقدام به بازداشت آنان به نحو اهانت آمیزی کردند.» به گفته این منبع، ماموران در ابتدا منزل آقای عیسائیان و وسایل حاضران را بازرسی کرده اند و پس از آن «کامپیوتر، لب تاپ ها، سی دی های موجود، آلبوم های خانوادگی، گیرنده ماهواره و چندین جلد کتاب و جزوه» را ضبط کردند.

این منبع همچنین گفت که خانواده های بازداشت شدگان علیرغم مراجعه به پلیس امنیت تهران و زندان اوین هنوز اطلاعی از وضعیت عزیزانشان نگرفته‌اند و در بی خبری کامل به  سر می برند.

دستگیری و آزار نوکیشان مسیحی در ایران، همچنان از سوی نهادهای امنیتی و نظامی ادامه دارد و همه ساله همزمان با فرارسیدن ایام کریسمس و سال نوی میلادی که مسیحیان به گردهم آیی و نیایش و مشارکت در امور مربوط به جشن تولد عیسی مسیح می پردازند، تهدیدها، احضارها و بازداشت ها شدت می گیرد.

طی روزهای پیش تر نیز، همزمان با مراسم کریسمس، چند تن از نوکیشان مسیحی به نام های احمد بازیار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری، امیرحسین نعمت اللهی و آقای حسینی، در یک کلیسای خانگی در شرق تهران بازداشت شدند. با گذشت دو هفته، از وضعیت آنان اطلاع دقیقی در دست نیست. تنها یک منبع آگاه به خانواده آقای بازیار، یکی از دستگیر شده ها اطلاع داده است که آنها توسط سپاه پاسداران بازداشت شده و در بند دو الف زندان اوین به سر می برند.

گزارش ها درباره آزار مسیحیان ایران همچنین حاکی از آن است که «حسین ساکتی آرامسری» از نوکیشان مسیحی، طی روزهای اخیر توسط دادگاه انقلاب اسلامی کرج به یک سال حبس محکوم شد. محبت نیوز، آژانس خبری مسیحیان ایران گزارش داده است که قاضی عاصف حسینی، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، آقای ساکتی، معروف به «استفان» که اواسط تابستان امسال در شمال ایران بازداشت شده بود، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. این نوکیش مسیحی هم اکنون در بند ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج بسر می‌برد.

در ادامه اعمال محدودیت ها برای نوکیشان مسیحی در ایران، اخیرا مقرر شده که ورود کلیه مسیحیان فارسی زبان به کلیسای «پطرس مقدس» در تهران ممنوع می باشد. کلیسای پطرس مقدس از مجموعه کلیساهای انجیلی ایران محسوب می شود.

پیش از آن نیز بر اثر فشارهای حکومت جمهوری اسلامی، کلیسای «جماعت ربانی مرکز»، واقع در خیابان طالقانی تهران – به عنوان بزرگترین سرویس فارسی زبان مسیحی ایران –  تعطیل شد و همچنان در این وضعیت به سر می برد.

با به قدرت رسیدن دولت حسن روحانی، وضعیت نقض حقوق بشر در ایران همچنان نگران کننده است و احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امر ایران، طی گزارش پاییز امسال اعلام کرد که  «محدودیت حقوق اقلیت های مذهبی، آزادی بیان و فعالیت های دینی پیروان مسیحیت، بهائیت، مسلمانان سنی، دراویش و دیگر جوامع دینی غیر شیعه همچنان ادامه دارد و وضعیت حقوق بشر در ایران رو به بهبود نمی باشد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024