جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.01.2014, 21:56


روزنامه ایران / زهره رجب‌نیا

سالانه ۲۰۰ هزار مشترک به شبکه مصرف برق تهران اضافه می‌شود از این گذشته مشکلاتی مثل افزایش بی‌رویه جمعیت، نامشخص بودن حریم شهر تهران و مشکلات تأمین آب شرب در این شهر درندشت... مهم‌ترین چالش و نگرانی این روزهای وزیر نیرو است. موضوعاتی که موجب شد حمید چیت‌چیان وزیر نیرو برای نخستین بار در سی و ششمین جلسه دور چهارم شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کند و بطور شفاف گزارشی از وضعیت مجموعه شهری تهران بزرگ و مشکلاتی که در تأمین امکاناتی مانند زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برق وجود دارد به نمایندگان پارلمان محلی تهران ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار ایران، وی با قدردانی از فرصت به دست آمده و امکان حضورش در شورای شهر تهران گفت: اطمینان دارم اقداماتی که در شهر تهران صورت می‌گیرد می‌تواند به عنوان تجربه‌ای کارآمد در دیگر شهرهای کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد. چیت‌چیان با اشاره به افزایش جمعیت شهر تهران به ۱۰ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵ اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب جمعیت شهر تهران از دو گروه منابع آبهای سطح ارضی و آبهای زیرزمینی از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود.

وی، پنج سد امیرکبیر، لتیان، طالقان، ماملو و لار را مهم‌ترین منابع تأمین آب پایتخت قلمداد کرد و افزود: این منابع در کل ۸۵۷ میلیون متر مکعب آب برای شهر تهران فراهم می‌آورند که در شرایط خشکسالی این میزان به ۶۱۱ میلیون متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد با توجه به افزایش جمعیتی که برای شهر تهران پیش‌بینی می‌شود، میزان آب شرب در صورت ادامه همین شرایط در سال ۱۴۰۵ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌ِیابد. در حالی که اکنون توان این سد‌ها برای تأمین آب شهر تهران میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

وزیر نیرو یادآور شد: با توجه به این شرایط، تهران نیازمند تأمین ۱۶۱ میلیون متر مکعب آب بیشتر خواهد بود که در صورت تداوم خشکسالی نزدیک به نیم میلیون متر مکعب با کمبود آب مواجه خواهیم شد، یعنی در تهران حتی در صورت مدیریت منابع آب باز هم با کمبود آب مواجه هستیم.

چیت‌چیان راه حل برون رفت از مشکل فعلی را اصلاح الگوی مصرف آب در شهر تهران، تکمیل پروژه آب‌رسانی از سد کرج به تهران، پروژه خط انتقال آب طالقان و پروژه انتقال آب از البرز شمالی به استان تهران اعلام کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر روند افزایش مصرف آب در تهران به یک خط ثابت رسیده است. از کل اشتراک‌های آب سراسر ایران که حدود ۲۰ میلیون مشترک است، یک چهارم این تعداد در استان تهران قرار گرفته است.

یعنی در تهران یک میلیون و ۷۴۰ مشترک آب وجود دارد و ۴۱۸ مشترک شبکه فاضلاب، تقریباً در حال حاضر ۲۰درصد مردم تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.

چیت‌چیان تغییر کیفیت منابع آب سطحی و زیر زمینی در اثر روند افزایش فاضلاب‌ها، ضایعات و زباله‌ها، افت روز افزون آب سفره‌های زیرزمینی دشتهای استان، کاهش شدید حقابه‌های کشاورزی و آبخور رودخانه‌ها، دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌های واقع در محدوده‌های شهری را از چالش‌های موجود در توسعه شبکه‌های تولید و توزیع برق دانست.

وزیر نیرو در این جلسه همچنین از اعضای شورای شهر تهران خواست تا در پیاده کردن مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه اجرای مربوطه در خصوص آب و برق، تخصیص زمین‌های مناسب با کاربری تجهیزات شهری در طرح جامع جهت ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های توسعه‌ای آب و برق با توجه به رشد جمعیت و تغییرات تراکم، ساخت و به کارگیری تونل‌ها و کانال‌های سرپوشیده برای تأسیسات آب و برق و تشکیل کمیته مشترک میان وزارت نیرو و شهرداری و شورای شهر تهران همکاری لازم را با این وزارتخانه به عمل آورند.

یکپارچگی مدیریت شهری راهی برای غلبه بر مشکلات تهران

در این باره غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران به ایران توضیح داد: به نظر می‌رسد رفع این مشکلات در درجه نخست، طبق برنامه توسعه پنج ساله دوم و قانون شورا‌ها نیازمند یکپارچه‌سازی مدیریت شهری است. این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: درحال حاضر بخشی از مشکلاتی که وزیر نیرو در بخش آب به آن اشاره کرد مربو ط به پوسیدگی لوله‌های آب می‌شود که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

وی یادآور شد: قطعاً با عمل به قانون برنامه پنج ساله دوم و قانون شورا‌ها و کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری بخشی از مدیریت‌ها به بخش خصوصی، مشکلات شهر تهران تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت و نوعی تعامل بین بخشی بین دستگاه‌ها و مدیریت شهری ایجاد می‌شود.

ابوالفضل قناعتی یک عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در این باره به ایران گفت: با یکپارچگی مدیریت شهری و حضور معاونان وکار‌شناسان وزارت نیرو در جلسات کمیسیون شورا می‌توانیم بر مشکلات مدیریت شهری در پایتخت غلبه کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات کنونی شهر تهران در حوزه مدیریت شهری در بخش برق، انتقال زیر ساخت‌های هوایی این مجموعه به زیر سطح و پیش‌بینی می‌شود با تعاملات جدیدی که بین شورا و وزارتخانه ایجاد شده این مشکلات برطرف شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024