پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.01.2014, 20:53


دیپلماسی ایرانی: در جهان سیاست و در جریان دیدارهای طراز بالای سیاستمداران با یکدیگر همواره کوتاه‌ترین دیدارهای رسمی هم از چند هفته پیش از وقوع، برنامه ریزی شده و کوچک‌ترین مسائل محتمل در این دیدار‌ها هم از قبل پیش بینی می‌شود. با این اوصاف روزی را تصور کنید که میخائیل گورباچف به شکل ناگهانی و بدون برنامه ریزی پشت در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت ظاهر می‌شود. چهره متعجب خانواده مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا را در ان روز تصور کنید. تاریخ این دیدار به دسامبر ۱۹۸۴ بازمی گردد.

زمانی که رهبر آتی اتحاد جماهیر شوروی سابق که معمار روسیه لیبرال هم بود سفری تاریخی به بریتانیا داشت. پس از این سفر بود که مارگارت تاچر که به شدت تحت تاثیر شخصیت گورباچف قرار گرفته بود در گفتگو با رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریکا تاکید کرد که به نظر وی گورباچف‌‌ همان مردی است که غرب می‌تواند با او کنار بیاید.

به گزارش آسوشییتدپرس، خبر ظهور ناگهانی گورباچف پشت در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت امسال و پس از انکه سی سال از وقوع این حادثه گذشته افشا شده است. آن شب خبر حضور گورباچف پشت در خانه محل سکونت نخست وزیران بریتانیا بلافاصله به دفتر حزب تاچر در هنگ کنگ مخابره شد. تاچر در آن تاریخ در لندن نبود و در حال هنگ کنگ به سر می‌برد. وی چهار روز پیش از این اتفاق، با گورباچف دیدار کرده بود.

در تلگرافی که برای دفتر تاچر فرستاده شده بود از این حادثه به عنوان ماجرایی جالب یاد شده و در خصوص جزئیات وقوع آن هم اطلاعاتی داده شده بود. بر اساس متن این تلگراف، گورباچف زمانی که در حال بازگشت به سفارتخانه اتحاد جماهیر شوروی سابق از مجلس عوام بریتانیا بوده ناگهان تصمیم می‌گیرد که از خیابانی که خانه شماره ۱۰ در آن قرار دارد هم عبور بکند. زمانی که وی در حال عبور از این خیابان بوده ناگهان آرزوی خود را برای تماشای محوطه بیرونی خانه شماره ۱۰ هم بر زبان می‌آورد. مامور تامین امنیت انگلیسی که همراه گورباچف بوده برای برآورده کردن آرزوی رئیس جمهور آینده شوروی هماهنگی‌های لازم را با نیروهای امنیتی حاضر در محوطه اطراف خانه شماره ۱۰ به عمل می‌آورد. اما نیروهای امنیتی فراموش می‌کنند این مساله را به همکاران خود در داخل محل اقامت خانواده خانم نخست وزیر هم اطلاع دهند. گورباچف پشت در خانه قرار گرفته و مامور امنیتی او را به داخل می‌برد. به گورباچف گفته می‌شود که تنها می‌تواند از راهرو جلویی اقامتگاه دیدن کند. اشتیاق گورباچف ماموران امنیتی را ترغیب می‌کند که به همسر نخست وزیر پیشنهاد دهند که برخی قسمت‌های دیگر ساختمان را هم به وی نشان دهد.

در تمامی نوشته‌های مربوط به آن شب همگان از اعتماد به نفس عجیب گورباچف سخن گفته‌اند: این حرکت گورباچف نشان از شخصیت متفاوت وی داشت. معمولا چهره‌های سیاسی از پروتکل‌های مشخص عدول نمی‌کنند.

بر اساس اسناد منتشر شده، تاچر در گزارشی که به ریگان در خصوص دیدار با گورباچف در سفر فوق داده بود هم بسیار از شخصیت گورباچف تمجید کرده بود: او بسیار باز برخورده کرده و البته باهوش هم بود. وی مهربان بود با اندکی حس بذله گویی و شوخ طبعی. با دقت به سخنان و اظهار نظرهای دیگران گوش فرا می‌دهد. با اعتماد به نفس کامل سخن می‌گوید و برخلاف دیگر چهره‌های سیاسی شوروی تنها جملات کلیشه‌ای و از پیش مهیا شده را بر زبان نمی‌اورد. من او را دوست داشتم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024