پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.12.2013, 13:06


سه عضو کابینه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلامگرای  ترکیه روز چهارشنبه، ٤ دی (٢٥ دسامبر)، در ارتباط با تحقیقات مربوط به فساد دولتی از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.

منابع خبری ترکیه متن استعفانامه ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد این کشور را پخش کردند و کوتاه مدتی پس از آن، خبر استعفای معمر گولر، وزیر کشور ترکیه نیز منتشر شد. ساعاتی بعد نیز اردوغان بایرَکتار وزیر محط زیست از سمت خود کناره گرفت.

اردوغان بایرَکتار وزیر محط زیست ترکیه سومین وزیری است که روز چهارشنبه از سمتش کناره‌گیری می‌کند. پسر آقای بایرکتار نیز مانند دو وزیر دیگر در میان بازداشت شدگان پرونده فساد مالی اخیر در ترکیه است.

تاکنون ۲۴ نفر از جمله فرزندان و همکاران چند وزیر دولت رجب طیب اردوغان در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی در ترکیه بازداشت شده‌اند.

خبر استعفای این سه وزیر اردوغان  در حالی منتشر می‌شود که روز ١٧ دسامبر گزارش شد که پسران آنان در ارتباط با تحقیقات در باره فساد گسترده دولتی بازداشت و رسما متهم شده‌اند.

به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، آقای چاغلایان در استعفانامه خود این بازداشت ها را به “توطئه علیه حزب عدالت و توسعه، دولت و کشور ترکیه” نسبت داده و افزوده است که برای خنثی کردن این توطئه “که همکاران نزدیک و فرزندم را نیز با آن مرتبط کرده‌اند و برای روشن شدن واقعیت” از سمت خود استعفا کرده است.

متن استعفانامه وزیر کشور منتشر نشده اما آقای گولر به خبرگزاری دولتی آناتولی گفته است که روز ١٧ دسامبر استعفای خود را به آگاهی نخست وزیر رساند و روز چهارشنبه، استعفانامه کتبی خود را برای دفتر نخست وزیر ارسال کرد.

در پرونده مربوط به فساد دولتی، نام شماری از مقامات دولتی و مالی نزدیک به دولت به چشم می خورد که برخی از آنان با اتهام رشوه خواری و سوء استفاده از قدرت به نفع آشنایان و خویشاوندانشان مواجه هستند.

کوتاه مدتی پس از بازداشت پسران دو وزیر کابینه، نخست وزیر ترکیه دستور برکناری یا تغییر سمت تعدادی از افسران ارشد پلیس را صادر کرد. این افراد با تحقیقات مربوط به فساد دولتی ارتباط داشتند. طرفداران دولت گفته بودند افرادی در دستگاه‌‌های امنیتی در طرح بدنام کردن دولت دست دارند و به نظر می‌رسد که انگیزه آقای اردوغان از برکناری این گروه از ماموران پلیس، مقابله با چنین طرحی بوده است.

انتخابات پارلمانی و فشار بر دولت

استعفای دو وزیر کابینه آقای اردوغان تنها ساعاتی پیش از بازگشت نخست وزیر از سفر خارج اعلام شد و انتظار می‌رود که او به زودی کابینه خود را ترمیم کند.

نخست وزیر ترکیه وجود فساد گسترده در دولت را تکذیب کرده و اتهامات اخیر را به تلاش مخالفان برای بدنام کردن حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور نسبت داده است. او سفیران بعضی کشورهای خارجی را هم با تلاش برای تضعیف دولت خود مرتبط دانسته و آنان را اخراج تهدید کرده است.

قرار است انتخابات ترکیه حدود سه ماه دیگر برگزار شود و اتهامات اخیر علیه مقامات دولتی می‌تواند موقعیت حزب حاکم را تضعیف کند.

رجب طیب اردوغان از سال ٢٠٠٢ میلادی ریاست یک دولت اسلامگرای محافظه کار را در دست داشته اما طی یک سال اخیر، این دولت با چالش هایی مواجه بوده است. در ماه ژوئن، تظاهرات اعتراضی در استانبول به خشونت گرایید و باعث انتقادهایی از نحوه برخورد پلیس شد. اتهامات مطرح شده علیه مقامات ارشد و حامیان دولت می‌تواند زمینه مساعدی را برای تظاهرات علیه آقای اردوغان فراهم آورد.

در تحقیقات اخیر پیرامون فساد اداری در ترکیه، نام رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل که تابعیت ترکیه و جمهوری آذربایجان را هم دارد، مطرح شد و رسانه‌های ترکیه گزارش کردند که آقای ضراب در ارتباط با رشوه دادن به مسئولان دولتی به منظور فراهم آوردن امکان فروش “غیرقانونی” طلا به ایران بازداشت شده است.

در پی تشدید تحریم‌های بانکی علیه برنامه هسته‌ای ایران و دشواری انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور، دولت ایران با وارد کردن مقادیری طلا از ترکیه، به انتقال بخشی از ارز صادراتی خود مبادرت کرد و ظاهرا آقای ضراب با پرداخت رشوه به مقامات و مسئولان مالی ترکیه، امکان انتقال چند میلیارد دلار طلا به ایران را فراهم کرده بود.

با کشف عملیات دولت ایران برای انتقال طلا از ترکیه، ایالات متحده تحریم انتقال فلزات قیمتی به ایران را نیز تشدید کرد.


واکنش اردوغان به استعفای وزرای کابینه

نخست‌وزیر ترکیه امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود پس از استعفای سه تن از وزرای کابینه‌اش گفت: ممکن است اشتباهاتی در گذشته از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه رخ داده باشد، اما ما در تصحیح آن به هیچ‌ وجه کوتاهی نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر ترکیه امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود پس از استعفای سه تن از وزرای کابینه‌اش گفت: ممکن است اشتباهاتی در گذشته از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه رخ داده باشد، اما ما در تصحیح آن به هیچ‌ وجه کوتاهی نمی‌کنیم.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی،‌ رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه همواره در تلاش برای تحقق این دو شعار یعنی عدالت و توسعه بوده و آن‌هایی که ما را به فساد متهم می‌کنند، هیچ بویی از حق و عدالت نبرده‌اند.

اردوغان در ادامه گفت: یقینا پرونده ما در گذشته کاملا سفیده سفید نبوده است، اما این به معنای آن نیست که بتوان به حزب عدالت و توسعه هر اتهاماتی را وارد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: بسیاری از کسانی که در رابطه با پرونده جاری دستگیر شده‌اند، بی‌گناه هستند و باید تحقیقات در این باره سری برگزار شود اما متاسفانه رسانه‌ها این مساله را بیش از اندازه بزرگ کرده‌اند.

اردوغان تاکید کرد: تمام کسانی که مرتکب خطایی شده باشند، یقینا مجازات می‌شوند اما ابتدا باید جرم آن‌ها مشخص باشد و تنها نمی‌توان به اتهامات اکتفا کرد.

نخست‌وزیر ترکیه با متهم کردن طرف‌های خارجی برای ضربه زدن به حزب عدالت و توسعه و ترکیه گفت: برخی‌ها در داخل به همراهی طرف‌هایی در خارج از ترکیه سعی در تضعیف ما دارند و تلاش‌هایی در این باره آغاز شده که هدف آن تخریب وجهه ترکیه است.


وزیر مستعفی ترکیه خواستار استعفای اردوغان شد

اردوغان بایراکتار وزیر مستعفی شهرسازی و محیط زیست ترکیه خواستار استعفای ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور شد.

به گزارش ایرنا، بایراکتار امروز پس از استعفا در گفت و گوی تلفنی با شبکه خبر ˈان.تی.ویˈ اعمال فشار برای استعفا به منظور تسهیل در روند برخورد اردوغان با متخلفان را غیرقابل قبول دانست و گفت: وی و فرزندش هیچ تخلفی انجام نداده اند و تنها به علت فشار وارد شده از مقام وزارت و هم از نمایندگی مجلس کناره گیری کرده است.

وزیر مستعفی کابینه اردوغان در این گفت وگوی تلفنی با عصبانیت خواستار استعفای نخست وزیر ترکیه نیز شد.

بایراکتار با تاکید بر اینکه هیچ اختلاسی انجام نداده است، گفت: پرونده های طرح های عمرانی شهری که پسر وی با ادعای فساد مالی و ارتشاء دستگیر شده بود طبق موازین قانونی و عمدتا به دستور اردوغان اجرا شد.

وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی ترکیه گفت: با لحاظ این مساله از نگاه من اردوغان نیز باید استعفا دهد.

بایراکتار با تاکید بر اینکه درخواست استعفا و یا عزل وزرا حق طبیعی نخست وزیر ترکیه است ، افزود : من فشارها مبنی بر اینکه ˈاستعفا بدهید و با صدور اطلاعیه ای مرا راحت کنیدˈ را نمی پذیرم.

بایراکتار سومین وزیر کابینه اردوغان است که در پی پرونده رسوایی مالی در این کشور استعفا کرد.

از زمان روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه ، این برای نخستین بار است که وزرای کابینه ترکیه استعفا می دهند.

حزب حاکم عدالت و توسعه در 12 سال اخیر چهار دولت تشکیل داده و سه بار به ترمیم کابینه مبادرت کرده است اما هیچ گاه با چنین بحرانی جدی و واکنشی از سوی وزیران خود روبه رو نبوده است.

پیش از ظهر امروز ˈ معمر گولر ˈ و ˈظفر چاغلایانˈ وزرای کشور و اقتصاد ترکیه پس از گذشت یک هفته از بروز رسوایی مالی بزرگ و اتهامات علیه خود و فرزندانشان استعفا کردند.

پلیس استانبول 26 آذرماه در یک عملیات گسترده موسوم به عملیات بزرگ رشوه، 53 تن از جمله فرزندان سه تن از وزیران کشور، اقتصاد و شهرسازی و محیط زیست ترکیه، مدیرعامل هالک بانک، چند تن از کارآفرینان و صاحبان سرمایه و تجار سرشناس ترکیه را دستگیر کرد.

نام ˈاگمن باغیشˈ وزیر اتحادیه اروپا ترکیه نیز جزو وزرای کابینه این کشور است که در رسوایی مالی این کشور مطرح شده است و احتمال داده می شود که وی نیز از مقام خود کناره گیری کند.

این عملیات زلزله سیاسی جدی در ترکیه ایجاد کرده است و دامنه بحران هر روز گسترده تر می شود.

بایراکتار که فرزند وی بعداز دستگیری به علت نبوددلیل قانع کننده ای در خصوص اتهاماتش از سوی دادگاه آزاد شد، واکنشی تندتر نسبت به دیگر وزیران کابینه از خود نشان داد و با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که برای سلامت تحقیقات هم از مقام وزارت و هم از نمایندگی مجلس استعفا می دهد.

چاغلایان و گولر که خود و فرزندانشان از جمله متهمین پرونده ارتشا و فساد مالی هستند سحرگاه امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که از مقام خود استعفا کرده اند.

در این اطلاعیه ها با عنوان اینکه توطئه کثیفی علیه دولت حزب حاکم عدالت و توسعه آغاز شده ، آمده است که برای سلامت تحقیقات قضایی پرونده از مقامهای خود کناره گیری می کنند.

موضوع ترمیم کابینه پیش از سفر اردوغان به پاکستان مطرح بود. اردوغان شب گذشته در بازگشت از اسلام آباد با چهار وزیری که نامشان در اتهامات اخیر مطرح است، تشکیل جلسه داد.

پیش بینی می شود اردوغان امروز موضوع ترمیم کابینه و انتصابات جدید را با رییس جمهوری ترکیه در میان گذاشته و نتایج را اعلام کند.


منابع گزارش: بی بی سی، رادیو فردا، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024