پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.12.2013, 21:47


دویچه وله: نماینده مریوان در مجلس ایران از حسن روحانی به دلیل عدم استفاده از نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه و سمت استاندار انتقاد کرد. وی گفت “از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشتار شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی نصیبمان شده است”.

امید کریمیان، نماینده مردم مریوان و سروآباد روز سه‌شنبه (۳ دی‌ماه/۲۴ دسامبر) در سخنرانی خود در مجلس از حسن روحانی، رئیس جمهور به دلیل بی‌توجهی به وعده‌هایش در مورد اقوام و ادیان و مذاهب به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری “خانه ملت” که اخبار مجلس ایران را منعکس می‌کند، این نماینده در آغاز سخنان خود گفت: «اگر نطقم حالت انتقادی دارد این حرف دل مردم است و بنده در این راه سوگند خوردم که منتقل نمایم.»

آقای کریمیان سپس به انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در انتخابات ۲۴ خرداد اشاره کرد و خطاب به وی گفت: «جناب آقای دکتر روحانی ملت شریف استان کردستان اعم از شیعه و سنی خالصانه بر مبنای عهد شما برای احقاق حقوق حقه خود پای صندوق‌های رای آمدند و به شما اعتماد نمودند. امیدوارم به عنوان یک فرد حقوقدان و ملبس به لباس روحانیت وعده‌هایتان را فراموش نکنید چرا که باز گذرتان به کردستان خواهد افتاد.»

نماینده مریوان افزود: «انتظار داشتیم در راستای عمل به بیانیه شماره ۳ اقوام و مذاهب جنابعالی و به عنوان مجری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه و سمت استاندار کردستان استفاده می‌شد ولی متاسفانه این مهم محقق نشد و پرونده کابینه شما بدون حضور این قوم نجیب و شریف بسته شد.»

وعده‌های روحانی به اقوام و اقلیت‌ها

بیانیه شماره ۳ حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی او انتشار یافت. «انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و منطقه‌ای به آنان در قالب سیاست‌های عمومی دولت» یکی از بندهای مهم این بیانیه بود.

حسن روحانی در بند دیگری از بیانیه “حقوق اقوام، ادیان و مذاهب” خود «تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و...) بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها دراجرای کامل اصل ۱۵ قانون اساسی» را وعده داد.

«رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان با تأمین آزادی در عقاید دینی و مذهبی و ایجاد امکان اجرای آداب و فرایض دینی مذهبی آنان در شرایط یکسان»، یکی دیگر از مفاد بیانیه انتخاباتی حسن روحانی خطاب به اقوام و اقلیت‌های مذهبی بود.

حسن روحانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم‌چنین از «تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی و تبدیل ساختار و روش‌های سیاسی-امنیتی به نظام مدیریت علمی و کارآمد، به‌منظور استفاده بهینه از منابع بکر و سرشار مادی و انسانی این مناطق» سخن گفته بود.

”حجت شرعی” وعده‌ها را کنار زد

حسن روحانی با این وعده‌ها توانست آرای قابل‌ملاحظه‌ای در مناطق قومی ایران به دست بیاورد. براساس آمار وزارت کشور، روحانی بالاترین رای خود را در سیستان و بلوچستان بدست آورد.

با این‌حال پس از پایان انتخابات و پیروزی حسن روحانی، کابینه او بدون حضور نمایندگان اقوام و اقلیت‌های مذهبی تشکیل شد. حتی انتظار کردها و بلوچ‌ها برای تعیین استاندار بومی نیز تحقق نیافت.

نماینده مریوان در مجلس به‌ویژه از این سخن وزیر کشور روحانی انتقاد کرد که درباره علت عدم تعیین استاندار بومی برای استان کردستان گفته بود: «به حجت شرعی نرسیدم و فردی واجد شرایط در استان کردستان نیافتم تا به عنوان استاندار کردستان منصوب نمایم».

امید کریمیان در پایان سخنان خود در مجلس گفت: «جناب آقای دکتر روحانی از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشتار شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی کردستان در شهرهای مرزی نصیبمان شده آیا پرسیده‌اید بای ذنب قتلت؟ فلذا درخواست اعزام هیاتی منصف جهت رسیدگی به موضوع را دارم.»

در چندماه گذشته چندین شهروند کرد با شلیک نیروهای نظامی کشته شده‌اند. آخرین آنها دختر ۱۸ ساله‌ای به نام “آوین عثمانی” بود که هدف گلوله ماموران نیروی انتظامی شهر بانه قرار گرفت و کشته شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024