سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.12.2013, 7:04


پیمان پاک مهر – روزنامه نگار در تبریز

مدعی العموم اعلام جرم کند/ تبریزی‌ها روی برف می رقصند

تبریزنیوز: سرویس اجتماعی: برف سفید، چند روزی است روی برخی‌ها را در تبریز سیاه کرده است. تبریزی‌ها در این روز‌ها با سر خوردن بر روی برف و یخ پیاده رو‌ها و کوچه‌ها یا حرکت درجای دست و پا، برای گرم شدن در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، گویی چون رقص آذری می‌رقصند.

هنرنمایی تبریزی‌ها در مجالس جشن و سرور، پاسداشت آیین‌های باستانی و شکرگزاری بر نعمات الهی و طبیعی زبان زد همگان است. اما این مردمان دوست ندارند بی‌ساز و تار برقصند و پای بلغزانند و بر زمین افتند.

هر چند تدابیر مناسب شهرداری تبریز در پاییز زمستانی و سرد ۱۳۹۲، دل گرم کننده بود و عبور و مرور در برف و بوران خیابان‌های گسترده تبریز بزرگ برای لحظاتی نیز متوقف نشد اما برف سفید کارنامه مدیریتی و محیط زیستی برخی از مسیولان را سیاه کرد و اعلام جرم مدعی العموم علیه برخی از مسیولین سهل انگار شهری ضروری به نظر می‌رسد.

شهرداری تبریز در سال‌های اخیر کار برف روبی خیابان‌ها، فرعی‌ها، کوچه‌های حتی غیر عریض و پیاده رو‌ها را به طور همزمان در دستور خود داشت. اما شهرداری امسال و در برف و سرمای ده روز اخیر نتوانست حتی به خوبی بر زخم شهروندانش نمک بپاشد.

شهردار تبریز پیش‌تر سردار نوین بود. از سرداران قدیمی. به گفته کار‌شناسان و مردم در دوران مدیریتی ۸ ساله و پاکدستانه وی، تدابیر مدیریتی و انضباط نظامی خاصی بر شهرداری حاکم بود. پیش از آنکه تن مردم در سرمای زیر صفر هوا در صف‌های تاکسی و اتوبوس بلرزد و پای سالخوردگان در پیاده رو بلغزد، شهردار تن مسیول تن پرور را می‌لرزاند و پایشان را می‌لغزاند.

این روز‌ها، دیدن صحنه‌های پی در پی و دلگیر کننده لیز خوردن زنان و مردان سالخورده و کودکان و آسیب دیدن سر و صورت بیشتر این افراد، لرزیدن شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در تبریز دل هر انسان با وجدان را می‌لرزاند.

مشاهده دویدن مردم سرمازده پشت سر برخی از رانندگان تاکسی کم وجدان در سر چهارراه‌ها که فقط به دنبال مسافر دربستی و تیغ زدن مردم در سرمای زمستان هستند آزار دهنده و نشانگر فقر فرهنگی برخی از همین شهروندانی است که در نقش راننده تاکسی و یا راننده تند خوی اتوبوس قوانین و جدان را زیر پا می‌گذارند که البته نمی‌توان آن را تنها نشانه ناتوانی یک مدیر در اداره شهر دانست.

اما اقتدار و توانایی‌های یک مدیر شهری می‌تواند راه را بر برخی از بی‌تدبیری‌های زیر مجموعه خود ببندد. همانطور که اسماعیل جبارزاده، استاندار دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی در میان برف و کولاک دل به جاده‌های مسدود شده شهری و روستایی زده و نظاره گر کار گروه‌های راهداری و امدادی در این استان بود و به گزارش خبرنگار ایرنا، کولاک شدید موجب گرفتار شدن خودرو استاندار و همراهان وی شده بود که در ‌‌نهایت با تلاش نیروهای راهداری و هلال احمر از این حادثه رهایی یافته‌اند.

اما در گشت و گذار ده روزه در میان اخبار رسانه‌ها و شهر، آثاری از تصاویر عکاسان خبری یا روایت مردمی مربوط به حضور فرماندار، شهردار و اعضا شورای اسلامی شهر تبریز در میان برف و کولاک یافت نشد و یا بود و ما به آن دسترسی نداشتیم. شاید مشاهده رنج شهروندان، دل مسیول دولتی یا اعضای شورای شهر را که مدیون رای مردم همیشه در صحنه هستند را به درد آورد.

اگر تن برخی از مسیولان گرم است ولی دست‌های سرمازده کودک و افراد بی‌بضاعت در صف اتوبوس و تاکسی به خود می‌لرزد.

اگر برخی از مسیولان روی برف و یخ پیاده رو و آسفالت پا نمی‌گزارند و نمی‌لغزد و ریموت کنترل پارکینگ اتومبیلشان هنوز یخ نزده است، شاید نتوانند احساس زن سالمندی را درک کنند که پایش بر روی یخ پیاده رو و کوچه می‌لغزد و سر و صورتش زخمی می‌شود.

البته گفتنی است، شهروندان خبر دستور قاطع دکتر نجفی شهردار تبریز (جدیدالمنتخب) را در ارایه خدمات بیشتر با بسیج ۲۴ ساعته بیش از ۲۰۰ اکیپ خدماتی و امدادی، ۱۰ گریدر، ۳۰ برف روب، ۵۰ کمپرسی نمک پاش، ۸۰ دستگاه نیسان، ۲۰ دستگاه کامیونت ایسوزو، ۱۰ دستگاه لودر و چندین یگان موتوری، آماده باش بیش از ۱۵۰۰ نیروی خدماتی و امدادی و افزایش اتوبوس‌های شهری و نظارت بیشتر بر ناوگان تاکسی رانی و... را در روزهای اخیر مطالعه کرده و آثار نیک این تلاش‌ها را در سطح شهر مشاهده کرده‌اند.

همچنین بسیاری از رانندگان با وجدان اتوبوس و تاکسی در تبریز در سخت‌ترین شرایط جوی در کنار مردم بودند و واحد‌های گشت و بازرسی تاکسیرانی و اتوبوسرانی مشغول کار خود بودند.

برابر خبر منتشره در رسانه شهرداری تبریز، این شهرداری در برف روبی فقط از ۳۰ برف روب در کلان شهری چون تبریز استفاده می‌کند و شهروندان شاهد نمک پاشی فراوان در سطح خیابان‌ها هستند.

کار‌شناسان محیط زیست و پزشکان متخصص، بر این باورند‌‌ رها شدن این مقدار نمک کنترل نشده در سطح شهر و خیابان‌ها نه تنها آثار مخرب زیست محیطی دارد. بلکه با حرکت اتومبیل‌ها و ورود آن به فضای شهر، دستگاه تنفسی، بینایی و قلبی انسان را دچار آسیب می‌کند.

شهرداری تبریز علیرغم برخوردار بودن از بودجه مناسب، ظاهرا تلاشی برای خرید بیشتر دستگاه‌های برف روب ننموده و اعلام نکرده است که آیا از تخصص کار‌شناسان مربوطه در کاهش آلودگی زیست محیطی استفاده می‌کند یا نه. این در حالی است که کار‌شناسان در همین شهر تبریز چاره‌ای بر این معضل اندیشیده بودند.

دکتر عبدالرضا می‌رمحسنی، در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ به عنوان معاون فناوری و پژوهش پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که محققان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی موفق به تولید ماده ضد برف CMA به عنوان جایگزین نمک برای برف‌شویی جاده‌ها و خیابان‌ها شدند. ماده ضد برف CMA یا نمک دوتایی کلسیم – منیزیم استات یکی از مناسب‌ترین ماده‌های جایگزین نمک در عملیات برف‌شویی است و بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق این ماده تاثیری در حد یک برف‌ شو داشته، در اثر تماس با سازه‌های فلزی و دیگر عناصر مرتبط با جاده‌ها و بزرگراه‌ها خوردگی بسیار پایینی ایجاد می‌کند، باعث تخریب سازه‌های بتنی نمی‌شود، آسیبی به خاک و سفره آب‌های زیر زمینی و آب‌های سطحی نمی‌رساند و از آنجا که یون استات موجود در CMA در محیط زیست تجزیه‌پذیر است توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک به کلسیم و منیزیم کربنات به عنوان ترکیبات غیر سمی و بهبود دهنده خاک تبدیل می‌شود.

به گفته برخی از شهروندان، مدعی العموم باید با نظر کار‌شناسی نهاد‌های بازرسی و نظارت، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انجام افکارسنجی علمی و نیز مشاهده حضوری واقعیت‌های موجود شهر که به وضوح در کوچه‌ها، خیابان‌ها، معابر و هوای شهر دیده می‌شود، دادخواستی را علیه مسولان خاطی در شهرداری تبریز تنظیم نماید، تا در دادگاهی علنی نه تنها آمار خدمات گسترده شهرداری به مردم ارایه شود بلکه شهروندانی که بر اثر عدم برف روبی کوچه‌ها و پیاده رو‌ها دست و پایشان شکسته، و یا سرگردان و سرمازده به دنبال تاکسی و اتوبوس در خیابان‌ها بوده و هستند داد بستانند. همچنین به دلیل نمک پاشی عجولانه و بی‌رویه در سطح خیابان‌ها و اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت زیست محیطی و آثار مخرب آن بر روی بدن انسان و به ویژه چشم و ریه نیز این مسیولان باید مورد بازخواست قرار گیرند.

لازم به یادآوریست؛ به گفته کار‌شناسان، شهرسازان، گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان، تبریز از جمله زیبا‌ترین شهرهای ایران است و در هشت سال اخیر به نگین این سرزمین تبدیل شده است.


Email:tabriznews@gmail.com
http://www.twitter.com/tabriznews
Tel:+989144157400
Date: 26/9/1392



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024