سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.12.2013, 20:09


کشته شدن ۱۱ نفر که به جز راننده همگی آن‌ها دانشجو بودند و زخمی شدن ۱۲ تن در تصادف صبح دیروز در جاده دزفول- شوشتر سبب شده است تا نمایندگان خوزستان تصمیم به نوشتن دادخواست علیه وزارت راه و شهرسازی بگیرند چرا که به گفته «سیدمحمدسادات ابراهیمی» نماینده شوشتر و گتوند در مجلس، «علت اصلی حادثه تعریض نشدن اینجاده هفت متری است چون مسوولان وزارت راه در چهاربانده کردن جاده قصور کرده‌اند.»

پاییز امسال به فصل سیاه دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی در جاده‌های کشور مبدل شده است. این هفته با خبر تصادف اتوبوس دانش‌آموزان راهیان نور با یک دستگاه تریلی هوو در مسیر خرم‌آباد – بروجرد آغاز شد؛ حادثه‌یی که در آن علاوه بر راننده یک دانش‌آموز کشته شد و شش تن راهی بیمارستان شدند. تنها جاده‌ها نیستند که شاهد تصادف و به خطر افتادن جان دانش‌آموزان و دانشجویان بوده‌اند؛ تصادف سرویس مدرسه با کامیونت در اتوبان باکری پایتخت نیز دو مصدوم بر جای گذاشت که یکی از آن‌ها در بخشICU بستری شد.

هنوز ۱۰ دقیقه تا هشت صبح مانده بود که ناگهان دانشجویانی که با مینی‌بوس به سوی دانشگاه شوشتر می‌رفتند تکان شدیدی را احساس کردند و تنها در چند لحظه، برخورد مینی‌بوس با یک تریلی، علاوه بر راننده ۹ تن از آنان را در دم به کام مرگ فرستاد. دهمین و یازدهمین کشته ناشی از این تصادف نیز در بیمارستان در حالی جان باخت که هنوز هویتش کشف نشده است. به این ترتیب پنج زن و پنج مرد در این حادثه کشته شدند.

علاوه بر کشته‌ها، ۱۲ تن نیز مجروح شدند که هشت نفر مرد و پنج نفر زن هستند. مصدومان حادثه که راننده تریلی نیز در بین آنهاست در ابتدا به بیمارستان گنجوی دزفول برده شدند. اما به گفته رییس اورژانس استان خوزستان برای مداوا با امکانات درمانی بیشتر، به بیمارستانی در اهواز منتقل شدند.

محمد سرور، معاون عملیات اورژانس کشور نیز به فارس گفت که «حال پنج نفر از مجروحان وخیم است که به دستگاه ICU متصل هستند.»

هرچند در ساعات اولیه پس از حادثه برخی رسانه‌ها از دانش‌آموز بودن کشته‌شدگان و مجروحان خبر دادند اما ساعتی بعد، این موضوع از سوی مرتضی نظری، معاون رسانه‌یی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد. براساس اعلام محمد سرور، معاون عملیات اورژانس کشور مسافران این مینی‌بوس ۲۰ تا ۵۰ ساله بوده‌اند.

سرهنگ همایون اسفندی، رییس اداره تصادفات پلیس‌راه کشور در این باره به «اعتماد» گفت: «صبح دیروز یک دستگاه مینی‌بوس که از دزفول به شوشتر در حال حرکت بود با یک دستگاه تریلی که در مسیر مقابل در حال تردد بود برخورد کرد. این حادثه یک کیلومتر مانده به صالح شهر دزفول اتفاق افتاده و علت آن انحراف به چپ راننده مینی‌بوس بوده است»؛ علتی که سادات‌ابراهیمی، نماینده شوشتر و گتوند آن را رد کرد و به «اعتماد» گفت: «متاسفانه قصور مسوولان راهسازی معمولا در تصادفات درنظر گرفته نمی‌شود و به این ترتیب مقصر نهایی راننده اعلام می‌شود و معمولا نیز علت انحراف به چپ قید می‌شود.»

او ادامه داد: «عرض اینجاده که در آن در دو مسیر رفت و آمد می‌شود و جاده اصلی است، تنها هفت متر است. به همین دلیل در سفرهای استانی دولت دهم موضوع مطرح شد و تعریض و چهاربانده کردن محور ملاثانی- شوشتر– دزفول به تصویب رسید.»

سادات ابراهیمی از درخواست‌های کتبی خود برای یادآوری این مصوبه به مسوولان راهسازی در کشور خبر داد و گفت: «از سال‌های ۸۸ و ۸۹ چند بار به وزارت راه از وزیر تا معاونان نامه نوشتم و از آن‌ها خواستم تا این مصوبه را با توجه به اینکه جان مردم در خطر است، اجرایی کنند اما هیچ نتیجه‌یی نگرفتم.»

او گفت: «خانواده قربانیان این حادثه و حوادث پیشین دادخواستی علیه وزارت راه تهیه کرده‌اند و من نیز با آن‌ها همراه خواهم شد تا قصور این مسوولان ثابت شود.» به گفته او راه‌های استان خوزستان از نظر بارترافیک جاده‌یی رتبه سوم کشور را داراست اما از نظر بهره‌مندی از راه‌های ایمن و استاندارد در جایگاه چهاردهم کشور ایستاده است. این نخستین‌بار نیست که تصادف در اینجاده منجر به کشته و زخمی شدن ایرانی‌ها می‌شود.

سادات‌ابراهیمی در این باره گفت: «حدود دو سال پیش نیز مینی‌بوسی در این مسیر پس از تصادف واژگون شد و بازهم ۱۰ نفر از هموطنانمان کشته شدند.»

در حالی که هنوز هویت برخی از مصدومان و کشته‌شدگان تشخیص داده نشده است ساعاتی پس از حادثه، اسامی هشت مصدوم از مصدومان این حادثه از سوی دانشکده علوم پزشکی دزفول اعلام شد.

«بهروز یوسفی، مهدی مختاری، محمد نبوتی، امیر شریف‌زاده، معصومه عباس‌زاده، پرگل جمالپور، مریم علی‌محمدی و گل‌افروز مختاری» هشت مصدوم این حادثه دلخراش هستند.

همچنین روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اسامی هشت تن از کشته‌شدگان این حادثه را که هویت آن‌ها شناسایی شده را اعلام کرد. قاسم پویانژاد، حسین رمضان‌زاده، محمدجاویدانه، فرهاد کریمی، اعظم حسین‌پور، سپیده حسینی و خانم‌ها رحیم‌پور و شهریاری هشت تن از کشته‌شدگان این حادثه هستند که هویت آن‌ها تاکنون مشخص شده است. هویت سه نفر دیگر از کشته‌شدگان این حادثه هنوز مشخص نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024