سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.12.2013, 10:58

بیانیه کنشگران ملی مذهبی خارج از کشور


به‌نام خدا

نلسون ماندلا، آن‌که عمری برای آزادی و دموکراسی کوشید، امروز به خاک سپرده خواهد شد؛ اما بزرگداشت باشکوه و بی نظیر او در آفریقای جنوبی و قدردانی مردم سراسر دنیا از او نشان داد که آرمانها و ارزشهای انسانی والای او چونان درخت مقدسی از خاک سر برآورده و به درخت تنومندی بدل شده‌است و برای همیشه انگیزه‌بخش مبارزان راه آزادی و همه انسانها خواهد بود . ماندلا ۲۷ سال از عمر خود را در زندان سپری کرد، اما حامل خشونت زندانبانان نشد. سلول‌ها و دیوارهای بلند زندان، نه تنها کینه را در جان او نگسترانید بلکه عاملی شد برای پالایش روانی و ذهنی وی. چنین بود که قدرت برای ماندلا مقدس نشد. او به‌راحتی از ارتفاع قدرت پایین آمد و در متن جامعه مدنی کنار مردمان نیازمند مهربانی و عدالت و صلح ایستاد. ماندلا نشان داد که سیاست محدود و متوقف به حکومت نیست.

ماندلا درگذشت اما راه و روش او ماند: صبوری در راه دشوار آزادی، مصالحه، بخشش، نوع‌دوستی و پرهیز از کینه و خشونت. جز این‌ها، مرد صلح‌طلب آفریقای جنوبی، که نامش از قاره آفریقا نیز فراتر رفت، الگویی بود در استواری برای رسیدن به هدف. الهام بخش کنشگران مدنی برای تعقیب پیوسته و بدون ناامیدی حقیقت و پیمودن مسیر سخت نیل به آزادی و دموکراسی.

رهبر آفریقای جنوبی در مبارزه علیه آپارتاید، «عدم خشونت» را چونان «راهبرد»ی برگزید و بدان متعهد ماند. در سخنی ماندگار و راهبردی، ماندلا می‌گوید: «آن هنگام ‌که از زندان آزاد شدم باور داشتم که اگر خشم و کینه و قهر را از خود دور نکنم همچنان در زندان خواهم ماند.»

اگر حاکمان و تشنگان قدرت به وجدان خفته خود رجوع کنند از ماندلا خواهند آموخت که می‌توانند نفرت و قهر را کنار نهند و ماندگاری را تنها در دولت نبینند. فلسفه و روش سیاسی مبارز بزرگ علیه تبعیض، همچنین الگویی است برای کنشگران مدنی و دغدغه‌داران گذار دموکراتیک در ایران.

ماندلا رفت اما صدای صلح‌طلبی و مداراجویی و نوع‌دوستی او ماند.

کنشگران ملی ـ مذهبی خارج از کشور
22 آذر 1392



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024