جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.12.2013, 22:22


«سازمان عدالت برای ایران» طی یک درخواست فوری خطاب به شماری از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، خواهان رسیدگی به شکنجه سه فعال فرهنگی عرب اهوازی در ایران شد و هشدار داد که در پی محاکمه ناعادلانه این سه تن در دادگاه انقلاب اهواز، خطر اعدام به صورت جدی آنها را تهدید می‌کند. این درخواست در پی پخش اعترافات اجباری این سه تن، از پرس تی وی، شبکه تلوزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

براساس قوانین سازمان ملل، گزارشگران ویژه  سازمان ملل موظف هستند که در پی دریافت این شکایت‌نامه، با ارسال این اطلاعات به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از او درباره این پرونده توضیح بخواهند.

علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی ۲۰ آبان ۱۳۹۱ در روستای  كعب خلف مسلم از توابع شهرستان شوش در استان خوزستان٬ بازداشت شدند. آنها به مدت هفت ماه بدون دسترسی به وکیل و اعضای خانواده‌شان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز حبس بودند. طی مدت حبس غیرقانونی این سه تن در سلول‌های انفرادی٬ مقامات امنیتی آنها را به منظور اعتراف برای دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱ در معرض شکنجه‌های شدید  قرار دادند.به غیر از این اعترافات اجباری، شواهد دیگری بر دست داشتٍ این افراد در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل وجود ندارد.

در حالی که مقامات رسمی ایران در هنگام وقوع این انفجار، آن را یک تصادف اعلام کرده بودند و احتمال وقوع خرابکاری را کاملا منتفی دانسته بودند، در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ سید محمد باقر موسوی٬ قاضی شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز٬ این سه مرد را به “محاربه” محکوم کرد. بر اساس این حکم که حتی بر خلاف قانون اساسی ایران است، علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام و سلمان چایانی به ۲۵ سال حبس (که باید به صورت تبعید در شهر یزد س‍‍پری شود) محکوم شدند.

با وجود گزارش‌هایی معتبر مبنی بر شکنجه و بدرفتاری با این سه زندانی، مقامات مسئول این پرونده با کوتاهی از انجام تحقیقات کامل، منصفانه و موثر برای شناسایی عاملان این واقعه، طی یک تلاش هماهنگ، متهمان را مجبور به اعتراف کرده و با پخش این اعترافات از کانال تلویزیونی تحت کنترل خود از آن به عنوان یک مدرک جرم استفاده کرده‌اند.

آزار خانواده‌های این سه زندانی یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در این پرونده است. مقامات وزارت اطلاعات  از یک سو خانواده‌ها را از وضعیت این سه تن بی‌خبر نگه‌داشته و از سوی دیگر آنها را مجبور کردند در فیلم مستندی تحت عنوان “گمشده در تاریکی” که اعترافات این زندانی‌ها را پخش کرده، شرکت داشته باشند.

گزارش‌هایی که از منابع مختلف به دست سازمان عدالت برای ایران رسیده حاکی از رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با خانواده این سه زندانی است.

مقامات مسئول در این پرونده با نگهداشتن این سه تن در بازداشت‌گاه‌های مخفی، بستگان آنها را تحت شکنجه روانی قرار داده‌اند، آنها همچنین خانواده‌ها را مجبور به تماشای اعترافات دروغین عزیزان‌شان کردند و فیلم‌برداری از آنها طی تماشای این اعترافات را شرط ملاقات با  آنها تعیین کردند.

سازمان عدالت برای ایران با ارسال این درخواست فوری در ۱۳ آذر ٬۱۳۹۲ از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و اعدام های فراقانونی٬شتابزده و خودسرانه خواسته است که با تحقیق درباره تخلفات انجام شده در این پرونده، اقدامات لازم را برای اطمینان از  توقف اعمال شکنجه به علی چبیشاط، خالد موسوی، سلمان چایان و خانواده‌های‌شان انجام دهند و مطمئن شوند که آنها از حق دادرسی  عادلانه در یک دادگاه مستقل و بی‌طرف برخوردار خواهند شد.

عدالت برای ایران  یادآور می‌شود که جمهوری اسلامی ایران  بر اساس قوانین بین‌المللی موظف به ممنوعیت تمامی انواع شکنجه و فراهم کردن دسترسی متهمان به وکیل انتخابی و همچنین جبران تمامی موارد نقض حقوق بشر در این پرونده است.

شکایت‌نامه سازمان عدالت برای ایران خطاب به گزاراشگران سازمان ملل را در اینجا بخوانید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024