پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.12.2013, 15:08

اتحاد جمهوریخواهان ایران:


درگذشت نلسون ماندلا جهانی را در سوگ و ماتم فروبرده است. در تاریخ معاصر کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که به اندازه ماندلا تاثیر ماندگار از خود بر جای گذاشته باشد. نام ماندلا با آرزو‌ها و آمال آزادی‌خواهان سراسر جهان گره خورده است. زندگی او سرمشقی برای همه کسانی بوده است که در آرزوی رسیدن به برابری حقوقی انسان‌ها و ایجاد جامعه‌ای آزاد و به دور از خشونت هستند.

نلسون ماندلا با دفاع از حقوق شهروندی سیاهان و ایستادگی در برابر رژیم آپارتاید پرآوازه شد. پافشاری بر هدف «هر کس یک رای»، مقاومت در برابر خشونت دولت نژادپرست و تحمل ۲۷ سال زندان ماندلا را به زبان گویای میلیون‌ها شهروند کشورش مبدل ساخت. مبارزه برای آزادی او از زندان، علاوه بر پژواک جهانی، خود به بزرگ‌ترین عامل فشار علیه رژیم آپارتاید تبدیل شد. اما آزادی ماندلا از زندان به معنی زندانی شدن زندانبانان و شکنجه گران او نبود. ماندلا بر ویرانه‌های آپارتاید، بذر آزادی و برابری را کاشت.

هنر بزرگ ماندلا سازماندهی گذار مسالمت آمیز از خشونت نژادی حاکم بر جامعه آفریقای جنوبی و مهار خشونت به هنگام عبور از آپارتاید به نظام متکی بر همه آحاد ملت بود. امروز در جامعه‌ای که او معمار آن بود، سفیدپوست و سیاه پوست، در برابر قانون برابر و یکسان هستند. ماندلا به حق، اولین رئیس جمهور همه شهروندان آفریقای جنوبی بود.

ماندلا اگرچه در سازماندهی مقاومت مسلحانه در آفریقای جنوبی مشارکت داشت، اما سرکوبگری نظام آپارتاید او را به انتقام‌جوئی از آن سوق نداد. ماندلا مسیر رهائی از چرخه خشونت و سرکوب را در اجتناب از ادامه آن جست و موفق شد این خواست خود را به عمل درآورد. همین واقعیت هم حیات ماندلا را پر معنا‌تر و حضور و نام او را بر تارک جهان آرزو‌ها و آمال بشریت پاینده می‌نماید.

اتحاد جمهوریخواهان ایران با ادای احترام به آرمان‌های انسانی نلسون ماندلا، بر آموزه‌های او تاکید می‌ورزد و بر نقش بی‌بدیل او در گذار مسالمت آمیز به دمکراسی در آفریقای جنوبی ارج می‌گذارد. ما شایسته‌ترین بزرگداشت نلسون ماندلا را آموزش از اندیشه و عمل او می‌دانیم؛ اندیشه و عملی که نام او را در تاریخ بشریت جاودانه ساخته است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۹ آذر ۱۳۹۲ – ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024