جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.12.2013, 23:21


دیدار و گفتگوی شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عبدالله نوری

در آستانه ی شانزدهم آذرماه و روز دانشجو، شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عبدالله نوری دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این نشست، پنج تن از دانشجویان به طرحِ دیدگاه های شان راجع به مسائلِ مختلف حوزه سیاست و اجتماع پرداختند. این سخنان در محورهای لزوم فعالیت حزبیِ پایدار، گزارشی از فعالیت انجمن اسلامی در چهارسال گذشته، تبعات مدیریت بحران آفرین دولت قبلی و ضعف حافظه تاریخی ایرانیان ارائه شد.

انتقاد از تملق و اغراق گویی

در ادامه ی این دیدار سه ساعته که در فضایی صمیمی برگزار گردید، عبدالله نوری در ابتدای سخنان خود و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان که از عبدالله نوری بابت به حضور پذیرفتن جمع دانشجویان تشکر کرده بود، گفت: “خدمت شما عزیزان دانشجو خوش آمد می گویم و از اینکه بار دیگر درمیان شما هستم، خوشحالم. با پوزش ازشما، سخنانم را با مطلبی انتقادی آغاز میکنم.  تعدادی از دوستان از تعابیری تملق آمیز استفاده  می کنند که من نمی پسندم. من و شما فرقی با هم نداریم که گفته شود شما را به حضور پذیرفته ام! این که شما من را بزرگ و خود را کوچک بدانید، منجر به رواجِ فرهنگ تملق و چاپلوسی می شود. وقتی تملق جریان داشته باشد، روحیه انتقاد پذیری رشد نمی کند. در سیره ی معصومین بزرگوار ما هم تملق جایی نداشته است. در احادیث و روایات مختلفی، نقد و جدل و بحث با ائمه اطهار سلام الله علیهم دیده می شود و حتی از مردم می خواستند که آنها را نقد کنند بدون اینکه نقد کننده با محدودیت و یا آسیبی مواجه شود. در ابتدای انقلاب مرحوم فخرالدین حجازی سخنانِ مبالغه آمیزی را در مدح امام به زبان آورد، امام همانجا برخورد کردند. البته تملق و چاپلوسی و گزافه گویی غیر از ادب و احترام و نزاکت است. تملق و اغراق گویی، گاه امر را بر خود انسان مشتبه می کند در حدی که به مرور خود را مبرای از خطا و در حد معصوم می پندارد و در چنین شرایطی نصیحت و دلسوزی و انتقاد جرم محسوب می شود و سخنان مبالغه آمیز، جا برای خودنمایی پیدا می کند.”

دانشگاه باید منتقدِ معقول، زمان شناس باشد

عبدالله نوری، در ادامه با اشاره به فضای امنیتی دانشگاه ها در سال های گذشته عنوان کرد: “شرایط سخت حاکم بر دانشگاه ها در سالهای اخیر، تمام دلسوزان و علاقمندان به دانشگاه را نگران و پژمرده می ساخت. امیدواریم که انشاءالله در شرایط جدید، جو دانشگاه ها تغییر یابد. در مرحله اول چیزی که از دانشگاه خواسته می شود، علم اندوزی است. حوزه ی سیاست و برپایی جلسات تحلیلی و انتقادی نسبت به عملکرد حاکمیت، از جنبه هایی است که دانشگاه می تواند وارد شود اما بحث های مختلف دیگر هم هست که دانشگاه باید در آن ورود پیدا بکند. اخلاق یکی از جنبه های مهمی است که دانشگاه باید در آن زمینه فعالیت کند. دانشگاه باید منتقدِ معقول، باتدبیر، زمان شناس و متوجه نسبت به شرایط باشد تا بتواند در مقاطع مختلف بر حاکمیت و جامعه، اثرگذار باشد. در برخی از کشورها برای افسرده، پژمرده و امنیتی کردن جامعه، بهترین روش را سرکوب دانشگاه می دانند چون دانشگاه بر کل جامعه موثر است.”

اصلاح‌طلبان باید درباره حقوق بشر به دولت کمک کنند

عبدالله نوری در مورد وضعیت جاری کشور افزود: “شرایط کشور ما به گونه یی است که نباید همراه با اتفاقات گوناگون، دچار یاس مفرط یا ذوق زدگی کاذب شد. شرایط کشور ما پیچیده است. نه به اقبالش باید زیاده از حد خوشحال شد و نه از ادبارش مایوس. باید با امید کار را جلو برد. گروه های تندرو و افراطی هم بخشی از واقعیت جامعه ی ما می باشند که البته اقلیتی محض هستند، در همه جای دنیا، گروه های اینچنینی وجود دارند. متاسفانه پس از حضور معنا دار مردم در انتخابات 92 و انتخاب گفتمان اعتدال و اصلاحات توسط اکثریت مردم، این گروه های افراطی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافع شان بیشتر هم بداخلاقی می کنند.”

عبدالله نوری در ادامه اظهار داشت: “اگر روش و برنامه ی علمی و منطقی برای اداره ی جامعه انتخاب گردد و در آن مسیر حرکت شود، جامعه نیز همراهی و حمایت خواهد کرد. البته روش و مسیر درست باید همه جانبه باشد. نباید بر روی یک موضوع تمرکز و سایر ابعاد جامعه نادیده گرفته شود. جریان اصلاحات همانگونه که بر تقویت توسعه سیاسی و جامعه مدنی حساسیت دارد و با قشر نخبگان و فرهیختگان ارتباط دارد، باید بکوشد به معیشت مردم و به نگرانی ها و مشکلات بدنه ی جامعه هم توجه داشته باشد. در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد که فرصت فکرکردن به مسائل سیاسی و حقوق بشری، که دل مشغولی اصلاح طلبان است را کمتر می دهد. اگر مشکلاتی از این دست،کم شود، تازه برای مردم فرصتی فراهم می شود که به محدوده ی آزادی ها و حقوق خود بیاندیشند. درحال حاضر دولتی روی کار آمده است که مسائلی مثل سیاست خارجی و اقتصاد و معیشت مردم برایش در اولویت است و اصلاح طلبان باید در همه مسائل از جمله مسائل مربوط به حقوق بشر و تحقق آزادی های فرهنگی، اجتماعی و مدنی که از حقوق مسلم مردم است به دولت کمک کنند.”

موفقیت مذاکرات هسته ای باعث افزایش امید در جامعه شده

عبدالله نوری در تحلیل شرایط فعلی کشور افزود: “اداره درست و علمی کشور و جامعه بسیار پیچیده است و مسائل مختلفی در آن دخیل است، از فشارهای گروه های تندرو در داخل و خارج، تا پیچیدگی روابط خارجی. حضور هوشمندانه و به موقع مردم در انتخابات 24 خرداد و انتخاب گفتمانی که به اعتدال و اصلاحات نزدیک بود موجب گسترش امید درجامعه شد. به هر حال اگر نتیجه ی انتخابات به صورت دیگر رقم خورده بود و امروز شاهد ادامه یافتن همان مسیر و گفتمان پرتنش و مخرب حاکم درهشت سال گذشته بودیم، شاید وقوع بحران های سنگین برای کشور و مردم در آینده، بسیار نگران کننده و جبران ناپذیر بود.”

عبدالله نوری تاکید کرد: “موفقیت تیم مذاکره کننده ی هسته ای که با داریت و زحمات زیادی، حاصل گردید، باعث خوشحالی مردم و افزایش امید و نشاط در جامعه شده است و این توفیق و مسیری که به این نتیجه منتهی شد، مورد حمایت و پشتیبانی اصلاح طلبان می باشد. این موفقیت نشان داد که با عقلانیت و تدبیر و با دوری از شعار و مواضع احساسی، بسیاری از مشکلات و بحران های جدی که منافع ملی را با چالش روبرو می کند قابل مدیریت می باشد. امیدواریم دولت های مذاکره کننده با ایران هم عاقلانه تر از پیش رفتار کند و تحت تاثیر جریانهای افراطی در سطح جهان اعم از جریانهای صهیونیستی و یا منطقه ای قرار نگیرند. متاسفانه و بنابر اظهارات مدیرکل پیشین آژانس انرژی اتمی، مقاطعی در گذشته و در آستانه ی رسیدن توافق ایران با قدرتهای غربی، این طرف غربی بوده است که با بهانه گیری، باعث عدم حصول توافق می گردیده است. اگر امروز اصلاح طلبان امیدوار و پیگیرند که دولت در مسیر حل کامل بحران هسته ای حرکت کند به مفهوم این نیست که حق با طرف های زیاده خواه در مذاکرات با ایران می باشد بلکه مسئله اینجاست که فشار وارد بر ملت ایران بیش از حد تحمل است. همیشه باید نفع و ضرر را توامان ارزیابی کرد و در شرایط کنونی اصلاح طلبان از رویکرد دولت جدید در کاهش تنش در روابط بین الملل و حل بحران هسته ای با حفظ حقوق و کرامت مردم ایران حمایت می کنند.”

جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد

عبدالله نوری با توصیه به اصلاح طلبان برای داشتن برنامه و هدف، عنوان کرد: “دولتی که با شعار اعتدال وارد میدان شده ممکن است برخی عزل و نصب هایی داشته باشد  که اصلاح طلبان نپسندند. یا دربرخی موضوعات، سیاستی پیشه کند که مطلوب اصلاح طلبان نباشد.  به نظر می رسد معمولا هر جریان و تفکری اعتدال را با محوریت خود می سنجد و جلوترها را افراطی و عقب ترها را ارتجاعی می خواند. اصلاح طلبان اگر بخواهند براساس رویکرد دولت در مباحث مختلف ، پیروزی و شکست خود را ببینند، یک روز خوشحال و روز دیگر ناراحت می شوند. جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد و از فضای به وجود آمده استفاده کند و تشکل های صنفی و مدنی، NGO ها، احزاب و جبهه های سیاسیِ مرتبط با گفتمان اصلاحات را در سطح کشور تقویت و سازماندهی نماید. شما دانشجویان عزیز هم می توانید در محیط دانشگاه به صورتی فعالیت کنید که در آینده شاهد تقویت تشکل های قدرتمند و موثردانشجویی در شاخه های مختلف باشیم. جریان اصلاحات برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری باید از پشتوانه تشکیلاتی منسجم و فعال برخوردار باشد. بر اساس آنچه در انتخابات ریاست جمهوری 92 پیش آمد و مجموعه ای از استثنائات در کنار هم قرار گرفت و نتیجه، پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات شد، قاعده درست نکنیم. در انتخابات ریاست جمهوری مجموعه ای از اتفاقات پیش آمده به همراه عملکرد مناسب و ارائه ی برنامه های قابل قبول در ایام تبلیغات، منجر به ریاست جمهوری جناب آقای روحانی شد که البته می توانست هر کدام از این استثنائات اتفاق نیفتد و امروز کشور روزهای پراضطرابی را در مقابل داشته باشد. اصلاح طلبان باید تلاش کنند این مجموعه استثنائات به قاعده بدل گردد و نتیجه ی رخداد های مهم و سرنوشت سازی مثل انتخابات را به کنارهم قرار گرفتن استثنائات در دقایق پایانی و اما و اگرها گره نزنند.”

تعریف اعتدال در یک جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی

عبدالله نوری در مورد تعریف اعتدال و نسبت آن با جریان اصلاحات گفت: “اصلاح طلبان حساسیت فوق العاده ای نسبت به توجه، تحقق و عمل به اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی، توسط حاکمیت دارند و این موضوع حد وسط ندارد. یک عده حساس اند و یک عده حساس نیستند. اصلاح طلبان معتقد هستند باید نسبت به تک تک اصول حقوق ملت در قانون اساسی، همانند سایر اصول آن حساس بود و حاکمیت موظف به تحقق این اصول است. دولت بر اساس هر تعریفی که از اعتدال دارد و از نیرو های هر طیف و جریان سیاسی که استفاده کند باید بر حقوق ملت هم، همانند سایر اصول قانون اساسی تاکید و نسبت به حسن اجرای آن نظارت کند. آنچه قطعی به نظر می آید این است که  اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم، افراط معنا ندارد. در شرایط کنونی تعریف اعتدال در یک جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی می باشد. به اعتقاد من یکی از موضوعاتی که اصلاح طلبان خصوصا جوانان و دانشگاهیان در این خصوص باید به دولت کمک کنند این است که اقشار مختلف مردم را در سطح کشور باید با حقوق شان آشنا کرد و به آنها یادآور شد که حاکمیت باید بر اساس قانون اساسی حقوق مردم را تامین و از آن در مقابل جریانات و تفکرات محدود کننده و تضییع کننده حقوق مردم حراست و حمایت نماید.”

اکثریت مردم که خواستار رفع حصر و حبس ها هستند

عبدالله نوری در مورد فعالیت حزبی اصلاح طلبان افزود: “جریان اصلاحات باید با تقویت و سازماندهی احزاب و تشکل های قدرتمند درسطح کشور از زیر سایه نام ها بیرون بیاید و قائم به افراد نباشد. بزرگان و نخبگان جریان اصلاحات با توجه به فرصتی که به مدد حضور مردم در انتخابات پیش آمده در جهت ساماندهی اصلاح طلبان در سطح کشور و ماندگاری و پویایی گفتمان، منش و اخلاق اصلاح طلبی در نبود خود گام بردارند. مناسب است در جبهه ی اصلاحات با دیدگاه های متعدد تشکل های گوناگون وجود داشته باشد و در شرایط حساس متحد شوند و در هرانتخابات چنانچه به نتیجه واحد رسیدند کاندیداهای مشترک داشته باشند. اگر کارحزبی  و تشکیلاتی در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته جا نیفتاده است،  معنی اش این نیست که تحزب و کار تشکیلاتی تلاشی بی فایده است. متاسفانه در کشور ما، در زمان ها و دوره های مختلف جهت فرهنگ سازی در این خصوص کار و تلاش زیادی نشده است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که ما همیشه می خواهیم زود نتیجه بگیریم، می خواهیم امروز حزب درست کنیم، فردا کنگره برگزار کنیم، پس فردا لیست بدهیم و روز بعد اکثریت مجلس را در اختیار بگیریم. البته در شرایطی که به نظر می رسد اقبال عمومی به جریان اصلاحات در حدی است که رقیب را به وحشت می اندازد و دست به هر کاری برای تخریب و یا ایجاد محدودیت برای آنان می زند این امکان وجود دارد که کار حزبی و تشکیلاتی توسط اصلاح طلبان سریعتر به نتیجه برسد. اگر جریان اصلاحات متشکل و هماهنگ و با برنامه باشد، می تواند در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، مفید و تاثیرگذار باشد.”

عبدالله نوری در ادامه با تاکید بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی که به خاطر بیان عقیده و انتقاد از عملکرد حاکمیت در حبس هستند و رفع حصر از رهبران جنبش سبز گفت: “باید رفتار ارکان گوناگون حکومت در ارتباط با زندانیان سیاسی و عزیزان در حصر بگونه ای باشد که چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذارد و اکثریت مردم که خواستار رفع حصر و حبس ها هستند احساس کنند حکومت با آنها همدل و همراه است نه اینکه در مقابل خواست آنها ایستاده است. متاسفانه مشاهده می شود که از بعضی تربیون ها که باید از آنها صدای توصیه و دعوت به رعایت عدالت، صداقت، تقوا و اخلاق شنیده شود، افراط گری و بداخلاقی رواج داده می شود و سخنانی بر خلاف مصالح و منافع ملی و حتی خلاف واقع ایراد می گردد. این امکان وجود دارد که برخی افراد و جریانات سیاسی با غرض ورزی همچنان مسئولین را از آزادی این عزیزان بترسانند، کما اینکه در ارتباط با رفع حصر مرحوم حضرت آیت الله منتظری هم چنین مسائلی وجود داشت و لکن فکر می کنم حکومت هم پس از رفع حصر ایشان به این نتیجه رسید که با این اقدام، یکی از مواردی که از آن به عنوان حربه علیه جمهوری اسلامی استفاده می شد را خنثی کرد. به اعتقاد من پس از حضور باشکوه مردم در انتخابات 92 و پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات، حکومت  باید با تدبیر و عقلانیت با آزادی زندانیان سیاسی که تنها به دلیل بیان عقائد و اندیشه های خود، سال ها در حبس هستند و رفع حصر از رهبران مظلوم و گرانقدر جنبش سبز، جناب آقای کروبی و جناب آقای میرحسین موسوی و نیز سرکار خانم زهرا رهنورد موجب خوشحالی میلیون ها ایرانی در کشور گردد. این کار موجب تقویت وحدت ملی و نزدیکی قلوب مردم با حاکمیت می گردد.”

در ادامه، برخی از اهم سخنان دانشجویان بصورت خلاصه در ذیل آمده است:

• انجمن اسلامی سابقه 71 ساله دارد و اولین دانشکده ای هم که انجمن اسلامی در آن تاسیس شد، دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. انجمن اسلامی شجره طیبه پرباری است که اصلها ثابت و فرعها فی السما می باشد.

• در دولت های نهم و دهم و با حمایت همه جانبه حکومت از اصولگریان، انجمن اسلامی مجددا دچار مضیقه شد ولی با حفظ امید خود، در سال 88 با حمایت از مهندس موسوی  سعی در تغییر فضا و بهبود شرایط داشت اما با رقم خوردن حوادث سال 88 بدترین سکوت و خفقان بر جامعه و دانشگاه و انجمن اسلامی حاکم شد. بسیاری از تشکل ها تعطیل شدند. اما انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سرپا ماند و از شعله های امید در سینه های خود حفاظت کرد.

• چندین مورد دانشجویان را احضار، ستاره دار و بازداشت و زندانی کردند و برای آن ها تشکیل پرونده دادند. حتی سر کلاس درس داشنجو را از کلاس خارج و بازداشت کردند. تهدید به اخراج از دانشگاه و مشکل سازی در امتحان دستیاری (با وجود قبولی در این امتحان) برای یکی از دانشجویان دانشکده صورت گرفت. وزارت اطلاعات، دانشکده را تحت نظارت مستقیم گرفته بود. در سال 89 و با حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد نیز فضای یاس و نا امیدی کاملا بر دانشگاه مستولی شد.

• یادآوری حوادث گذشته بسیار تلخ است ولی مفید است. باعث می شود تندروی نکنیم، صبر و انتظار برای تغییر داشته باشیم و مشکلات این دوران را از یاد نبریم.

• بیشترین ضرر به داشنجویان در این مدت توسط دید امنیتی زده شده. باید دست نهادهای خارجی از دانشگاه ها کوتاه شود و استقلال دانشگاه ها حفظ شود. امنیت فکری است که باعث عملکرد مثبت می شود.

• چرا اصلاحات تمام نیروهای خود را از جوانان و مخصوصا دانشجویان سرمایه گذاری می کند که با یک برخورد امنیتی همه حذف شوند؟ چرا با حضور در مساجد و حسینیه ها و ...، با مردم ارتباط برقرار نمی کند؟ چرا در روستاها کارهای خدماتی مثل ساخت مدرسه و حمام نمی کند؟ اصلاحات با مردم ارتباط دائمی ندارد.

• انجمن و شوراهای صنفی باید قدرت بگیرند. حزب اگر فرد محور باشد، پایدار نیست و باید در یک طبقه ریشه داشته باشد و طبقه هدف خود را انتخاب نماید. اصلاحات در این زمینه چه می خواهد بکند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024