جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.11.2013, 17:36

کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور:


کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور طی بیانیه ای تحت عنوان «دکتر غروی قربانی دیگر تفتیش عقاید» به بازداشت  اندیشمند سرشناس دکتر علی اصغرغروی اعتراض کرده و آن را خلاف قوانین رسمی کشور دانستند. در بخشی از این بیانیه آمده است: دکتر غروی نه جرمی مرتکب شده و نه تبلیغ و اقدامی علیه مملکت کرده است، تنها گناه او به عنوان یک مجتهد و مفسر شیعه، طرح مجدد نظریه‌ای سابقه دار در میان متقدمین شیعه، در باره مفهوم امامت از دیدگاه قرآن و سنت درچارچوب تفکرات اصیل شیعی، آن هم نه به صورت شبنامه، بلکه در روزنامه ای رسمی است.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: ایام محرم یادآورتجربه نهضت حسینی است؛ این تجربه ۱۴ قرن است تابلوی پیروزی حق و زوال زور و تزویر را برپیشانی تاریخ نصب کرده است. دکتر غروی را در زندان کردند، اما کلام و پیامش انعکاسی جهانی یافت و در دلهای اهل انصاف جای گرفت و مگر او چه خواسته ای جز انتشار حق داشت؟ ای کاش زورمداران امروز عبرت گیرند.

متن کامل این بیانیه چنین است:

دو هفته از بازداشت دکتر سید علی اصغر غروی نویسنده مقاله ”امام، پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی”، پس از توقیف روزنمه بهار، می گذرد و همچنان کارمندان این نشریه و خانواده دکتر غروی مبهوت از این قانون شکنی آشکار و پایمال کردن رسوای حقوق مردم، که تبدیل به رویه جاری دستگاه قضائی و دادگاه های انقلاب شده است، بلاتکلیف به سر می برند.

یادآوری برخی از حقوق مصرح مردم در فصل سوم قانون اساسی، که خونبهای شهیدانش شمرده و هر روز زیرپایش می گذارند! برای بازنگری فاصله عمیق میان ادعا و عمل خالی از فایده نیست، هرچند هزاران بار گفته شده و در حافظه ها جای گرفته باشد:

اصل بیست و سوم – تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

اصل بیست و چهارم- نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلامی یا حقوق عمومی باشد.

دکتر غروی نه جرمی مرتکب شده و نه تبلیغ و اقدامی علیه مملکت کرده است، تنها گناه او به عنوان یک مجتهد و مفسرشیعه که دکترای خود را در فلسفه اسلامی گذرانده و بیش از سی سال به تدریس و تربیت نسل جوان اشتغال داشته ، طرح مجدد نظریه ای سابقه دار در میان متقدمین شیعه، در باره مفهوم امامت از دیدگاه قرآن و سنت درچارچوب تفکرات اصیل شیعی، آن هم نه به صورت شبنامه، بلکه در روزنامه ای رسمی است. با این تفاوت که امامت ایمانی و اخلاقی امام علی را ابدی تا قیامت شمرده و رهبری سیاسی پس از پیامبر را که کارگزاری کوتاه مدت اموردنیائی مردم است، با اتکاء به نظریات خود آن امام در نهج البلاغه، تابع رضایت و آراء اکثریت مردم دانسته است.

برخی مقامات اظهار داشته اند که چنین نظریه ای به سست شدن پایه های تئوریک ولایت مطلقه فقیه می انجامد و نویسنده به باورهای شیعه توهین کرده است، اما نه کیفر شرعی و قانونی اظهار نظری که به فرض چنان نتایجی داشته باشد، زندانی کردن بلافاصله اندیشمندی است که نه بیم فرارش وجود داشته و نه امکان امحاء آثار جرم ! و نه تشخیص باورهای شیعه در صلاحیت جمعی از تنگ نظران تکیه کرده بر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی است.

آیا وقت آن نرسیده است که تصمیم گیرندگان نظام، به خصوص در شرایط بحرانی مذاکرات مذاکرات فعلی هسته ای با قدرت های جهانی، که بیش از هر وقت وحدت ملی و انسجام ملت اهمیت دارد، به حقوق اساسی مردم تمکین کنند؟

ایام محرم یادآورتجربه نهضت حسینی است؛ این تجربه ۱۴ قرن است تابلوی پیروزی حق و زوال زور و تزویر را برپیشانی تاریخ نصب کرده است، ساز و کاراین زوال ساده است: عملکرد ظالمان، رشد حق طلبان و ریزش هواداران باطل را موجب می شود. دکتر غروی را در زندان کردند، اما کلام و پیامش انعکاسی جهانی یافت و در دلهای اهل انصاف جای گرفت و مگر او چه خواسته ای جز انتشار حق داشت؟ ای کاش زورمداران امروز عبرت گیرند.

کنشگران ملی -مذهبی خارج از کشور
اول آذرماه ۱۳۹۲



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024