پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.11.2013, 9:50


رادیو فردا: به دنبال درخواست کاخ سفید از کنگره برای خودداری از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران٬ جمهوری‌خواهان و شماری از دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا با این درخواست مخالفت کردند.

به گزارش شماری از رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه پولیتیکو٬ سناتور مارک کیرک در اعتراض به این درخواست دولت اوباما٬ گفت این درخواست به «دلجویی» نویل چمبرلین٬ نخست وزیر پیشین بریتانیا از آلمان نازی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم شباهت دارد و افزود: «من فکر می‌کنم ما باید بر شدت تحریم‌ها علیه ایران بیافزاییم.»

جان مک‌کین٬ سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «الحره» در واشینگتن گفته است: «باید بگویم اکثر ما مایل هستیم تا وقفه‌ای میان تحریم‌های کنونی و دور تازه تحریم‌ها بیاندازیم٬ اما مذاکره‌های اخیر که به ایران حق غنی‌سازی را می‌دهد ما را به شدت ناراضی کرده است. ایران بارها و بارها فریبکاری کرده است.»

او افزوده است: «مذاکرات تاکنون کاملا بیهوده بوده است… تا زمانی که ایران غنی‌سازی خود را کاملا متوقف نکند٬ ما با این‌گونه مذاکراتی که مملو از نقص است مخالفت می‌کنیم.»

دولت اوباما از کنگره خواسته است تا از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران خودداری کند.

در همین زمینه جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا و جو بایدن٬ معاون باراک اوباما به همراه شماری از مقام‌های ارشد دولت و خزانه‌داری آمریکا٬ روز چهارشنبه٬ ۲۲ آبان‌ماه در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کمیته بانکی سنا٬ بر ضرورت به تعویق افتادن تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران تاکید کردند.

جان کری به کنگره هشدار داده است تا با تصویب تحریم‌های تازه٬ «فرصت تاریخی» برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را از بین نبرند.

با این‌حال اظهارات روز چهارشنبه٬ نمایندگان جمهوری‌خواه سنا و حتی شماری از نمایندگان دموکرات را قانع نکرده است.

چاک شومر٬ سناتور دموکرات نیویورک گفته است: «من نگران این هستم که در حالی که ما از شدت تحریم‌ها می‌کاهیم٬ ایران از ظرفیت هسته‌ای خود نکاهد.»

پیشتر رابرت منندز٬ دیگر سناتور دموکرات نیز اظهار کرده بود که ایالات متحده باید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کند.

مایک کراپوی جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو نیز گفته است که طرفدار اعمال تحریم‌های بیشتر است اما پیش از آن‌که تصمیم‌گیری نهایی را انجام بدهد٬ ترجیح می‌دهد اظهارات دولت اوباما را بشنود.

باب کورکر٬ سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی جلسه روز چهارشنبه با مقام‌های دولت اوباما را «بسیار ناامیدکننده» خوانده و اظهار کرده است که اظهارات دولت محتوای مشخصی نداشت.

نمایندگان معترض مخالف حصول توافق با ایران مبنی بر کم شدن شدت تحریم‌ها در ازای خودداری ایران از پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش هستند.

از جمله سناتور مک‌کین در گفت‌و‌گو با الحره ضمن انتقاد از این پیشنهاد ابراز خرسندی کرد که مخالفت‌های فرانسه٬ منجر شد که طرفین به توافق نرسند.

آخرین گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱  در ژنو تا ۱۸ آبان ادامه داشت و در مدت برگزاری٬ طرفین گفت‌وگو این مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند٬ با این حال اين نشست بدون توافق نهایی به پايان رسيد و طرفین اعلام کردند که دور بعدی گفت‌و‌گوهابه فاصله حدودا ۱۰ روز برگزار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024