جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.11.2013, 2:54

سعید مرتضوی بالاخره به دادگاه رفت


پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲

سعید مرتضوی بالاخره به دادگاه رفت
باید به من پاداش بدهند!

روز گذشته دادگاه پالیزدار در دادسرای کارکنان دولت برگزار شد و سعید مرتضوی، متهم این پرونده که برای بار سوم به دادگاه احضار می‌شد بالاخره دیروز به دادگاه رفت اما برخی سایت‌های خبری گزارش دادند که او ۲ساعت و نیم تاخیر داشته! مرتضوی پیش از ورود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پرونده باند پالیزدار باید ۱۰۰درصد تبرئه شوم و اگر رسیدگی منطبق بر عدل باشد باید به ما مدال پاداش دهند. وی افزود: باند پالیزدار بعد از اینکه در دادگاه محکوم شد عده‌ای از مته‌مان آن مشمول مجازات شدند و تحمل کیفر می‌کنند. در این پرونده از من و سرپرست دادسرای کارکنان دولت و همچنین بازپرس رسیدگی کننده به پرونده تحت عنوان بازداشت غیرقانونی شکایت شده است. متهم پرونده باند پالیزدار خاطرنشان کرد: اتهام بازپرس در شعبه۷۶ دادگاه کیفری استان رسیدگی شد و وی از اتهام بازداشت غیرقانونی تبرئه، اما به دلیل اتهامش مانند رفتار نامناسب و خلاف قانون به ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد. سعید مرتضوی تصریح کرد: ‌همچنین معاون من از هر نوع اتهام تبرئه و قرار منع پیگیری برای وی صادر شد.

علت عدم حضور در دادگاه
وی در خصوص علت حضورش در دادگاه خاطرنشان کرد: این گروه از من به دلیل بازداشت غیرقانونی شکایت کردند و من در دادگاه حضور پیدا کردم تا پاسخ شکایت آن‌ها را بدهم. سعید مرتضوی در ادامه تصریح کرد: ‌این گروه با سوء‌استفاده از بحث تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه وارد سازمان بازرسی کل کشور شده و بسیاری از اسناد محرمانه را از این سازمان خارج کرده و در منزل خود نگهداری کردند، حتی پس از اتمام تحقیق و تفحص و پس از انجام مصاحبه‌های زنجیره‌ای پالیزدار، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در بازرسی از منازل این باند بسیاری از پرونده‌های ربوده شده را پیدا کرد. ایسنا نوشت؛ وی افزود: این افراد بسیاری از اصول اسناد پرونده را از داخل پرونده ربوده و حتی بسیاری از اسنادی که ارتباطی به تحقیق و تفحص نداشت را مانند صورتجلسه‌های دادگاه انقلاب درباره بازجویی از یکی از جاسوسان شوروی را نگهداری کردند. سعید مرتضوی در ادامه گفت: به همین جهت ما باید این افراد را بازداشت و از آن‌ها تحقیق می‌کردیم تا پرونده کامل شود، لذا به عنوان دادستان به تکلیف قانونی خود عمل کردم و هیچ تخلفی از موازین قانونی وجود نداشت. متهم پرونده پالیزدار با اشاره به اینکه باید ۱۰۰درصد از این اتهام تبرئه شود، گفت: این گروه در مصاحبه‌های خود با استناد به اسناد غیرواقع بیش از ۱۰نفر از علما و مراجع را به سوءاستفاده مالی و اقتصادی محکوم کردند که مرحوم عسگراولادی نیز از سوی این افراد به فساد مالی و اقتصادی محکوم شده بود، لذا این اتهامات خلاف واقع بود زیرا باند پالیزدار به گزارش اولیه بازرسی استناد کرد در صورتی که بعد از رسیدگی مشخص شد موضوع اشتباه است. مرتضوی خاطرنشان کرد: ‌ اگر رسیدگی منطبق بر عدل و عدالت باشد باید به ما مدال پاداش دهند، نه این‌که ما را بازجویی و محکوم کنند. یکی از خبرنگاران گفت این افراد از اینکه شما آن‌ها را «باند» خطاب می‌کنید شکایت دارند که سعید مرتضوی در پاسخ تصریح کرد: خطاب کردن باند مربوط به من نیست، بلکه حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در گزارش خود از کلمه باند استفاده کرده ضمن اینکه در قانون مجازات اسلامی هر‌گاه جرمی از سوی بیش از سه نفر رخ دهد برای آن گروه عنوان باند تلقی می‌شود. وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر اخطار دستور جلب برای شما صادر نمی‌شد آیا باز به دادگاه می‌آمدید؟ تاکید کرد: هر زمان بازپرس پرونده مرا تلفنی احضار کند در دادگاه حاضر می‌شوم اما دلیل عدم حضورم در دو جلسه قبلی به دلیل فرارسیدن ایام عزاداری بود و من این مدت را در یزد سپری می‌کردم. وی با اشاره به اینکه اگر حکم دادگاه برعلیه‌اش باشد اعتراض می‌کند؟ خاطرنشان کرد: این یک حق طبیعی است که در آیین دادرسی حقوقی به متهم داده می‌شود.

قدردانی وکیل پالیزدار از دادستان تهران
وکیل پالیزدار نیز با بیان اینکه من از دادستان تهران تشکر می‌کنم که عزم خود را برای رسیدگی به این گونه پرونده‌ها جزم کرده است، اظهار کرد: ‌در این زمینه موقعیت شغلی افراد مورد توجه نیست و بدون هیچ رعایتی افراد را احضار می‌کند. ما تا ساعت ۸ شب در دادگاه بودیم و پس از آن دادگاه خاتمه یافت اما مرتضوی برای رسیدگی به پرونده دیگری در دادگاه ماند. مصطفی ترک همدانی در خصوص اظهارات مرتضوی در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه صددرصد تبرئه می‌شود و به جای محکومیت باید به او مدال دهند، افزود: ‌کدام متهم است که در مورد خود بخواهد غیر از این صحبت بکند البته من بعید می‌دانم که متهمی بخواهد تقاضای مدال داشته باشد و من نمی‌دانم که وی چطور این صحبت را کرده است. وی با تاکید بر اینکه بازپرس دستور داده تا اطلاعات دادگاه منتشر نشود، گفت: من از رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که همکاری خوبی با ما داشته‌اند. ترک‌همدانی افزود: البته مرتضوی در جایی اعلام کرده که وکلا به رسانه‌ها خط می‌دهند و اظهار داشته که خبر برگزاری این دادگاه را از رسانه‌ها شنیده است، بنابراین من به عنوان وکیل از رسانه‌ها قدردانی می‌کنم. وی در پایان در خصوص جلسه بعدی دادگاه خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست که جلسه بعدی این دادگاه چه زمانی برگزار شود.

ابراز رضایت پالیزدار از بازپرسی مرتضوی
عباس پالیزدار گفت: روند رسیدگی به پرونده شکایت از دادستان سابق تهران رضایت‌ بخش بوده است. وی بعد از پایان جلسه که در محل دادسرای کارکنان دولت و با حضور سعید مرتضوی تشکیل شده بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق گفته قاضی پرونده نباید جزییات جلسه دادگاه را اطلاع‌رسانی کنیم. نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که متهم در هر جایگاهی حضور داشته باشد، با آن برخورد مشابه می‌شود و باید به عنوان متهم پاسخگو باشد. پالیزدار این جلسه را رضایت‌ بخش دانست.
روزنامه آرمان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024