پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.11.2013, 22:48


رادیو فردا: احمد جربا، رييس ائتلاف ملی سوريه، روز يکشنبه ۱۲ آبان گفته است، مخالفان حکومت سوريه تنها در صورتی در مذاکرات صلح« ژنو ۲» شرکت خواهند کرد که جدول زمانبندی برای کناره گيری بشار اسد تعيين شود و ايران در اين مذاکرات حضور نداشته باشد.

در حالی، رييس ائتلاف ملی سوريه پيش شرط ها خود برای حضور در کنفرانس صلح «ژنو ۲» اعلام کرده است که پيشتر اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه گفته بود که طرف های درگيری در بحران سوريه نبايد برای شرکت در کنفرانس صلح پيش شرط تعيين کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد جربا که در نشست اضطراری اتحاديه عرب در قاهره صحبت می کرد، گفته است: «ما تصميم گرفته‌ايم که تنها زمانی وارد مذاکرات  ژنو بشويم که بتوانيم با عزت در اين مذاکرات شرکت کنيم، تنها در اين مذاکرات شرکت خواهيم کرد که يک انتقال قدرت موفقيت آميز به همراه زمانبدی مشخص وجود داشته باشد و اشغالگری چون ايران در مذاکرات حضور نداشته باشد.»

اخضر ابراهيمی پيشتر گفته بود که انتظار دارد به رغم مشکلات موجود کنفرانس صلح سوريه در ژنو طی هفته های آينده برگزار شود.

به گزارش رويترز، بين قدرت های جهانی در خصوص حضور ايران در مذاکرات صلح سوريه در ژنو اختلاف نظر وجود دارد.  وزير امور خارجه ايران پيشتر گفته است که در صورت دعوت،‌جمهوری اسلامی به اين مذاکرات، در آن شرکت خواهد کرد. اخضر ابراهيمی نيز گفته بود سازمان ملل ترجيح می دهد ايران در اين مذاکرات حضور داشته باشد.

رویترز اضافه کرده است،  پيش از سفر جان کری وزير امور خارجه امريکا به خاورميانه و عربستان، يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا گفته بود که آقای کری موضع واشينگتن در قبال حضور ايران در مذاکرات را برای مقام های سعودی شفاف بيان خواهد کرد، و تا زمانی که ايران از روند انتقال قدرت و کناره گيری بشار اسد حمايت نکند از حضورش در اين مذاکرات استقبال نخواهد شد.

در همين حال، احمد جريا از قدرت های جهانی خواسته تا مخالفان حکومت بشار اسد را مسلح کنند.

رييس ائتلاف ملی سوريه گفته است: ما خواستار تصميم روشن برای مسلح کردن مردم سوريه هستيم تا بتوانند با دشمن بجنگند، و به شرايطی که هر ساعت رو به وخامت می رود پايان دهند. ما تضمين می کنيم که اين سلاح ها به دست نا اهلان نيفتد.

آمريکا و ديگر کشورهای غربی نگرانند با توجه به قدرت گرفتن گروه های مرتبط با اسلامگرايان تندرو و القاعده در سوريه، در صورت ارسال سلاح  برای مخالفان حکومت بشار اسد در نهايت آنها به دست اين گروه های تندرو بيفتد.

سازمان ملل متحد و سازمان های طرفدار حقوق بشر می گويند، از زمان آغاز بحران سوريه در اوايل سال ۲۰۱۱ تاکنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر در درگيری های اين کشور کشته شده اند.

نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، پیشتر گفته  بود که برنامه‌ريزی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در حال انجام است و اين کنفرانس ۲۳ نوامبر در ژنو سوييس برگزار خواهد شد.

در همین زمینه، شماری از کشورهای غربی حامی مخالفان حکومت بشار اسد، از آنها خواسته بودند تا در کنفرانس صلح شرکت کنند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا ، در این زمینه گفته بود که مذاکرات صلح ژنو می تواند براساس برنامه ریزی قبلی برگزار شود، اما تضمینی برای حضور همه گروه ها  در اين مذاکرات وجود ندارد.

ائتلاف ملی سوريه، گروه اصلی مخالف دولت سوريه، پیشتر اعلام کرده بود که در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.  شورای ملی سوريه، ديگر گروه کليدی مخالفان نیز گفته بود تا زمانی که دولت بشار اسد به رنج دادن و آزار و اذيت مردم اين کشور ادامه می‌دهد، در کنفرانس صلح شرکت نخواهد کرد.

با اين حال ديپلمات های غربی و عرب می گويند، احتمال کمی وجود دارد که مذاکرات صلح ژنو در ماه نوامبر برگزار شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024