جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.11.2013, 23:09


شرق / محمد نوروزی : بیلبوردها از تهران جمع شد، از شهرستان‌ها سر درآورد. صبح روز آخر مهر ماه خیابان‌های تهران، بار بخشی از مذاکرات ایران و کشورهای غربی را با بیلبوردهایی با نام «صداقت آمریکایی» به دوش گرفت. بیلبوردها را سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» طراحی و روی تابلوهایی که در سطح شهر در اختیار داشته نصب کرده بود. چند روز بعد و در پی افزایش اعتراض رسانه‌ها و افکار عمومی، این بیلبوردها از پایتخت جمع شد، اما حالا ادامه «دیپلماسی خیابانی» که با پرتاب کفش در فرودگاه مهرآباد به رییس‌جمهوری کلید خورد، به خیابان‌های شهرستان‌ها رسیده است.

روز پنجشنبه خبرگزاری «فارس» اعلام کرد: «در آستانه برگزاری مراسم روز ۱۳آبان در ایران، بیلیورد‌های ضدآمریکایی جمع‌آوری‌شده از تهران در ۷۰ نقطه شهر مشهد نصب شد.» این خبرگزاری به نقل از «مجتبی مختاری» دبیر ستاد مردمی این طرح نوشته که «به مناسبت ۱۳آبان این ستاد اقدام به اکران طرح‌های گرافیکی با مفاهیم ضد استکباری کرده و این مفاهیم را به‌صورت عمومی اکران می‌کند.»

این بیلبورد‌ها در بلوار فرودگاه، چهارراه معلم، ورودی استانداری خراسان‌رضوی و چندین مکان دیگر شهر مشهد نصب شده است.

«رجانیوز» سایت خبری نزدیک به جبهه پایداری که در انتخابات گذشته از سعید جلیلی حمایت می‌کرد نیز در همین رابطه آورده است: «در پی جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی از سطح شهر تهران، حرکت‌هایی خودجوش در جهت نصب آن در شهرهای مختلف کشور به وجود آمده است و این موج فعالیت‌های ضدآمریکایی در سطح شهرهای مختلف و همچنین در بین فعالان فضای مجازی در روزهای گذشته در حال افزایش است و شواهد نشان از ایجاد موج جدیدی از استکبارستیزی در آستانه ۱۳ آبان در سطح کشور دارد. این در حالی است که علاوه بر شهر مشهد که گفته می‌شود این بنرها در ۶۰ نقطه از آن نصب شده‌اند، بنرهای صداقت آمریکایی در 20نقطه از شهر شهرکرد، [شیراز] و برخی شهرهای دیگر هم نصب شده‌اند.»

اما موضوع دیپلماسی خیابانی برخی گروه‌ها برای اثر‌گذاری بر روند دیپلماسی دولت یازدهم به خیابان‌ها محدود نشده و به فضای مجازی هم سرایت کرده. در یکی از صفحات سایت «افسران» برای نصب بیلبوردها تحت عنوان «عملیات غافلگیرکننده» فراخوان داده است که قرار است تا ۱۳ آبان کار آن تمام شود.

احسان محمدحسنی، طراح بیلبوردهای ضدآمریکایی در تماس تلفنی از توضیح‌دادن به «شرق» درباره این بیلبوردها اجتناب کرد. او گفت «علاقه‌ای به مصاحبه با شرق ندارد» و دلیل آن را اینطور عنوان کرد که «هرکسی سلیقه‌ای دارد.»

با وجود عدم تمایل طراح بیلبوردها برای گفت‌وگو، خبرها به نقل از منابع مطلع حاکی از آن است که برخلاف اظهارات سیدمحمدهادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران که گفته بود «متاسفانه سازمان و شرکتی که بیلبوردهای اخیر را در شهر نصب کرده است بدون تفاهمنامه با شهرداری این کار را کرده» نصب بیلبوردها با اطلاع مقامات شهرداری تهران و بر اساس تفاهمنامه شهرداری با عوامل طراحی و نصب این بیلبوردها انجام شده است. اما وزارت امورخارجه که مخاطب اصلی بیلبوردهای ضدآمریکایی بود واکنشی چندان جدی نسبت به آن نشان نداد.

در آخرین اظهارنظر از سوی مسوولان دستگاه دیپلماسی، عباس عراقچی معاون ظریف نسبت به نصب این بیلبوردها اینطور واکنش نشان داده که «در زمان جنگ هیچ‌کس در خیابان‌ها علیه رزمندگان پوستر نصب نمی‌کرد.»

به گزارش خبرگزاری «مهر» عراقچی گفته: «ما از نظرهای مخالف و انتقادها استفاده می‌کنیم و احترام می‌گذاریم و از همه هم تشکر می‌کنیم، البته اینجا جبهه سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به اجماع ملی دارد. آنچه به ما در نبرد دیپلماسی کمک می‌کند، پشتوانه عظیم مردمی است که بروز و ظهورش انتخابات اخیر بود، از این‌رو تا وقتی این انرژی وجود دارد، من هیچ نگرانی ندارم ولی نگرانی آنجا خواهد بود که اختلاف دیدگاه‌ها به تشتت بینجامد.»

او افزود: «زمانی که رزمندگان ما در جبهه نبرد حضور داشتند تمام کشور برای روحیه‌دادن به آنها بسیج می‌شدند و هیچ‌کسی در خیابان‌ها پوستر نصب نمی‌کرد تا آنها را جور دیگر خطاب کنند، انتقادها هم نباید از مرزهایی خارج شود.»

پیش از عراقچی، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در پست فیس‌بوکی خود در ششم‌آبان از این بیلبوردها به‌طور تلویحی با عنوان «مهرورزی در معابر پیاده» یاد کرده و نوشته است: «در روزهای گذشته شاهد تحولات مختلفی بودیم. مهرورزی‌های فراوانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به بنده و سیاست خارجی حتی در معابر عمومی پایتخت ابراز شد! که البته نگرانی زیادی از آن نیست. خوشحالم که مردم و مسوولان عالیرتبه کشور از سیاست خارجی حمایت می‌کنند و در این دو روز هم تاییدهای محکم و مجددی از این حمایت‌ها را دریافت کردم که باعث دلگرمی بنده و همکارانم شد»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه، نیز در واکنش به این بیلبوردها گفته بود: «قطعا نظرات کسانی که دیدگاه‌های مخالفی دارند شنیده می‌شود. امیدواریم مسیر اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد. به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره‌کننده و هیات دیپلماسی ایجاد تردید نشود و رسیدن به این مسیر، نیازمند کار جمعی است.»

مهرورزی به دستگاه دیپلماسی تنها به معابر پیاده و بیلبوردها خلاصه نمی‌شود. منهای «تیترِ یک روزنامه [کیهان]، که باعث کمردرد و پادرد شدید» برای «محمدجواد ظریف» شد، در ادامه دیپلماسی خیابانی قرار است «یازدهمین اجتماع بزرگ حزب‌الله سایبر با محوریت «مرگ بر آمریکا» با حضور فعالان فضای مجازی ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۱ آبان برگزار شود.»

این خبر را خبرگزاری تسنیم داده و آورده است: «این مراسم با سخنرانی حسن عباسی و جمع کثیری از علاقه‌مندان و فعالان فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان حزب‌اللهی در عرصه سایبر و محوریت استکبار‌ستیزی در سالن بصیرت لانه سابق جاسوسی آمریکا برگزار می‌شود.»

بر اساس این گزارش «در این اجتماع، از نخستین سرود ضدآمریکایی حامد زمانی و دومین سرود ضدآمریکایی استاد قره‌باغی، خواننده سرود مشهور «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» نیز رونمایی خواهد شد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024