پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.10.2013, 18:35

بیانیه مشترک:


به آزار زندانیان سیاسی و بستگانشان پایان دهید!

طی چند روز اخیر اخبار نگران کننده اعدام‌های سیاسی جدیدی در زاهدان، ارومیه و سلماس منتشر شده است. روز سوم آبان در زاهدان ۱۶ نفر از زندانیان توسط دادستانی «در پاسخ» به کشتار ۱۴ نفر از مرزبانان کشور به جوخه اعدام سپرده شدند. اسامی اعدام شدگان روز شنبه در زاهدان به این شرح اعلام شده است: ناظر ملازهی فرزند حبیب، مهراله ریگی ماهرنیا فرزند نظر، عبدالوهاب ریگی فرزند محمدرضا، حبیب‌اله ریگی‌نژاد شورکی فرزند محمد، سعید نارویی فرزند میرزا، حامد وکالت فرزند عبدالحکیم، سلمیان می‌ائی فرزند جان محمد، احمد بهرام زهی فرزند گل محمد.
روز شنبنه ۴ آبان نیز دو نفر از فعالان کرد، حبیب الله گلپری‌پور در ارومیه و رضا اسماعیلی (مامده) در سلماس به اتهام محاربه و همکاری با احزاب سیاسی کرد اعدام شدند.

شکی نیست که کشتار مرزبانان توسط گروه‌های مسلح مشکوک در مرز پاکستان جنایتی غیر قابل توجیه و محکوم است. اما تصمیم دستگاه قضائی کشور برای عمل متقابل و اعدام زندانیان بلوچ که ربطی به این جنایت نداشته‌اند، جنایتی است جدی‌تر، زیرا که از طرف دستگاهی اعمال می‌شود که وظیفه‌اش قاعدتا باید اجرای عدالت، حفظ امنیت شهروندان بر اساس قانون باشد نه حس انتقامجوئی از آنان. زیر پا گذاشتن قوانین جاری کشور و نزول جایگاه حکومت در حد جنایتکاران و بازگشت به روش جوامع عقب مانده و بدوی، حتی فرا‌تر از اصل متروک «چشم در برابر چشم»، پیامدی جز دامن زدن به هرج و مرج بیشتر در مناطق قومی ندارد. ادعای دادستانی در مورد محکومیت قبلی این افراد و تایید حکم آن‌ها با اقدام یک شبه و اظهارات انتقام جویانه دستگاه قضائی دایر بر دادن «پاسخ دندان شکن» به تروریست‌ها همخوانی ندارد.

موج جدید اعدام‌ها در شرائطی آغاز شده است که جامعه ما بعد از انتخابات اخیر و آغاز به کار دولت جدید در انتظار باز شدن فضای سیاسی جامعه و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و پایان یافتن فضای امنیتی حاکم بر جامعه بود. متاسفانه آزادی زندانیان سیاسی به آزادی تعدادی معدود که ماه‌های پایانی محکومیت خود را می‌گذراندند، محدود گشته، شرائط دشوار حبس و حصر برای زندانیان سیاسی هم چنان مثل گذشته است.

ماشین کشتار قوه قضائیه جمهوری اسلامی فقط طی سال جاری بیش از ۷۰۰ نفر را اعدام کرده است. کشتار جنایت کارانه ۱۶ زندانی که مدت‌ها در اسارت به سرمی‌بردند، یاد آور کشتار سال ۶۷ در آستانه سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای می‌باشد. اعدام زندانیان کرد و بلوچ نشان دهنده عزمی در دستگاه‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی است که می‌خواهد نشان دهد که با وجود وعده‌های انتخاباتی دولت جدید، چیزی در کشور تغییر نکرده است.

ما کشتار مرزبانان کشور توسط تروریست‌ها و اعدام زندانیان بی‌دفاع بلوچ به قصد انتقامجوئی را محکوم می‌کنیم.

ما خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و توقف اعدام‌ها هستیم.

هیات سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران
هیات سیاسی اجرائی اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران
۸ آبان ۱۳۹۲ - ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024