پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2013, 11:14

هاشمی رفسنجانی: افراطیون اجازه بدهند با دنیا ارتباط داشته باشیم


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر افراطیون اجازه بدهند با دنیا ارتباط داشته باشیم بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد و در غیر این صورت راه به جایی نمی‌بریم.

به گزارش مهر، ظهر امروز نشستی تحت عنوان بررسی مشکلات فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری کرمانشاه بر گزار شد.

در ابتدای این جلسه نمایندگانی از سوی بخش بازرگانی، خانه صنعت، خانه کشاورز، بخش تعاون و مدیرعامل کارخانه سیمان سامان غرب مشکلات خود را در بخش‌های مرتبط بیان کردند.

در ادامه این مراسم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنانی که توسط نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه شد، اظهار داشت: همه نکاتی را که گفته شد قبول دارم و برای من روشن است که درد و دل شما واقعی است و خواسته‌های شما شخصی نیست، اگر این نواقصی که شما از آن سخن گفتید برطرف شود، چهره کشور تغییر پیدا می‌کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: استان شما وضعیت متفاوتی با کشور ندارد و این مشکلات مربوط به مدیریت عمومی امورات کشور است.

وی افزود: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای رسیدگی به مشکلات استان‌ها از رئیس جمهور، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارایی دعوت کردیم و از آن‌ها سوال کردیم که چرا وضع کشور این چنین است. آن‌ها هم مشکلات خود را بیان کردند و بحث‌های مختلفی بین مسئولین و اعضا رد و بدل شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عده‌ای اعتقاد داشتند که همه این مسائل زیر سر تحریم است. عده‌ای هم نمی‌پذیرفتند و مشکلات را به عدم اعمال مدیریت درست نسبت می‌دادند و معتقد بودند اگر مدیریت درست بود بر تحریم‌ها غلبه کردیم و اوضاع کشور اینگونه نمی‌شد.

برای حل مشکلات کشور باید سیاست خارجی و مدیریت داخلی اصلاح شود

هاشمی گفت: به هرحال این اوضاع برآیندی از این دو موضوع است اما با مدیریت درست مسائل سیاست خارجی نیز می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد. در واقع رفع مشکلات کشور در دو بعد مدیریت داخلی و مدیریت سیاست خارجی قابل برطرف شدن است.

وی افزود: مدیریت عمومی کشور این اوضاع را در استان شما ایجاد کرده است، ما باید روزانه ۲ یا ۳ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، چرا باید مقدار کمتری بفروشیم؟ این محدودیت‌ها ایست که ما داریم و می‌توان آن‌ها را رفع کرد.

رفسنجانی خطاب به کسانی که مشکلات خود را بیان کرده بودند، اظهار داشت: من مطلع هستم که شما نمی‌توانید مواد اولیه تهیه کنید و یا صادر کنید، شما مقداری از بازار عراق را دارید اما این به هیچ وجه کافی نیست، ما باید بازار دنیا را در اختیار داشته باشیم ما باید ارتباط جهانی خود را به خوبی داشته باشیم.

هاشمی به برخی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: وارد کننده کالا وارد می‌کند اما باید برای تخلیه آن ارز بدهد تا این کالا را از کشتی پیاده کند اما ارز ندارد و کالا تا مدت‌ها بلاتکلیف باقی می‌ماند در حالی که دولت هم به این کالا‌ها نیاز دارد و باید میزان زیادی هزینه متقبل شود. این‌ها به مشکلات ما در حوزه مدیریت سیاست خارجی بر می‌گردد.

انرژی هسته‌ای باید موجبات امنیت را فراهم کند

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی دولت اداره می‌شود که هم در سیاست خارجی مشکل جدی داریم و هم در حوزه مدیریت داخلی. با این وجود نباید انتظار داشت مشکلات برطرف شود.

هاشمی تصریح کرد: ما در انرژی هسته‌ای می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که به اهداف صلح آمیز و دستاوردهای آن برسیم و از آن استفاده کنیم. انرژی هسته‌ای باید به ما امنیت هم بدهد.

رفسنجانی به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات جنگ اشاره کرد و گفت: شما خود در خط مقدم جنگ بودید و از مشکلات آن آگاه هستید. ما در آن مقطع موفق شدیم در سازمان ملل با رفتار درست قطع نامه بگیریم عراق را محکوم کنیم و خسارت خود را تصویب کنیم اگر چه هنوز این خسارت را پرداخت نکرده‌اند اما به هر حال با سیاست درست همه مشکلات حل شد.

وی همچنین به دوران بعد از جنگ در دولت خود اشاره کرد و گفت: در دوران سازندگی طرح‌های هم اجرا شد که از درآمد خود خرج خود را می‌دادند و ما منابع داخل را صرف جاهای دیگر می‌کردیم و اینطور نبود که سازندگی از منابع داخلی انجام شود.

اجرا نشدن برنامه‌های توسعه بخش خصوصی را به باد داد

هاشمی به برخی مشکلات مدیریت داخلی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در مورد مشکلات داخلی هم دیدیم که برنامه توسعه هم اجرا نشد، بعد از ۵ سال ۲۳ درصد آن اجرایی شد و همه سیاستهای بخش خصوصی ما به باد رفت در این شرایط مردم دیگر راضی به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

هاشمی با اشاره به برخی از ظرفیتهای استان کرمانشاه، عدم استفاده از آن‌ها را نیز به دلیل ضعف مدیریت عمومی کشور عنوان کرد و گفت: من خیلی از نقاط مختلف کرمانشاه را دیده‌ام، این استان ظرفیت بالایی از نظر آب و خاک دارد اما حدود ۷ میلیارد متر مکعب آن از غرب کشورخارج می‌شود که اگر از این میزان آب درست استفاده کنیم کشور آباد می‌شود. اگر این ۷ میلیارد آب کنترل شود زمین‌های زراعی از سرپل ذهاب تا دهلران آبی می‌شوند و به شکل گسترده‌ای می‌توان صنایع تبدیلی داشت.

وی گفت: من اعتقاد دارم اگر دولت هم مدیریت داخلی را اصلاح کند و هم سیاست خارجی درستی داشته باشد بر می‌گردیم به حالت بسیار عالی که باید داشته باشیم.

افراطی‌ها اجازه بدهند با دنیا ارتباط داشته باشیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشرفت کشور در حوزه سیاست خارجی را منوط به عدم مزاحمت کسانی دانشت که آن‌ها را افراطیون خواند.

وی گفت: همه این‌ها به شرطی است که افراطی‌ها بگذارند که ما با دنیا ارتباط داشته باشیم. اجازه بدهند ارتباط ما با جاهای که امکانش هست برقرار بشود که تا این اتفاق نیفتد ما به جایی نخواهیم رسید.

هاشمی گفت: اگر افغانستان نمی‌تواند سربلند کند به خاطر همین افراطی‌گری هاست، اگر انقلاب مصر به اینجا رسید به خاطر یک مشت افراطی بود که کار به اینجا رسید. در عراق و سوریه هم همین وضعیت است، در لیبی که انقلاب آن آسان پیروز شد اما به خاطر افراطی‌هایی که هستند وضع را به حال اول برگرداند.

هاشمی گفت: در دیداری هم که با رهبر معظم انقلاب داشتیم خود آقا هم صراحتا مشکل دنیای اسلام را افراطی‌ها عنوان کردند.

رفسنجانی این اقدامات را هم از سوی افراطیون شیعه و هم افراطیون سنی دانست.

وی خاطرنشان کرد: دیدید در انتخابات اخیر هم مردم چگونه انتخاب کردند. ماکه برای انتخابات کاری نکردیم، این خود مردم بودند که بنا به فطرت پاک ایرانی و اسلامی خود به این آموزه بزرگ اسلام یعنی اعتدال رای دادند.

رفسنجانی در پایان گفت: مشکلاتی را که در این جلسه مطرح شده است به مسئولین مربوطه ارجاع خواهم داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024