پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.10.2013, 7:54


بی بی سی: جان کری می گوید پنجره دیپلماسی با ایران رو به باز شدن است اما در عین حال آمریکا با چشمهای باز به موضوع نگاه می کند. وزیر خارجه آمریکا به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل گفت غرب در مذاکره با ایران متوجه نیازهای امنیتی اسرائیل هست و عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می دهد.

صحبت‌های آقای کری در آستانه دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که فردا در ژنو آغاز می شود مطرح شد.

وزیر خارجه آمریکا که از طریق ماهواره در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (AIPAC) شرکت کرده بود گفت: “پنجره دیپلماسی با ایران رو به باز شدن است.”

“اما من می خواهم شما بدانید که چشمان ما نیز باز است.”

“وقتی ما بدنبال راه حلی صلح آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران هستیم، حرف و عمل باید با هم مطابقت داشته باشد. در هر تعاملی با ایران ما متوجه نیازهای امنیتی اسرائیل هستیم. ما متوجه نیاز به شفافیت، اطمینان، و پاسخگویی در این راه هستیم.”

“وقتی ما می گوییم ایران باید به مسئولیتهایش در قبال برنامه هسته‌ایش عمل کند جدی هستیم. من جدا اعتقاد دارم که عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.”

وزیر خارجه آمریکا پیش از حضور در این نشست، دیروز (یکشنبه ۲۱ مهر) با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن دیدار و درباره ایران، سوریه، مصر و صلح خاورمیانه و موضوعات دیگر با او گفتگو کرده بود.

در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیروز در گفتگویی تلفنی با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه از آنها خواست تا فشار تحریم‌ها را بر ایران سبک نکنند: “تا زمانی که ایران برنامه هسته ای نظامی‌اش را تعطیل نکند تحریم‌ها نباید سبکتر شوند. تنها با ادامه و تشدید فشار می توان آنها وادار کرد تا برنامه هسته‌ای را متوقف کنند.”

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از چند ماه توقف از فردا آغاز می شود و ایران با تیم مذاکره کننده تازه‌ای در این گفتگوها شرکت خواهد کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پیش از این اعلام کرده بود از نظر ایران پیشنهادی که این گروه در آخرین دور مذاکرات در آلماتی قزاقستان مطرح کرد، تاریخ گذشته است.

از این رو ایران در روزهای گذشته اعلام کرده طرح تازه ای را برای پیشنهاد به ۱+۵ آماده کرده که هنوز جزئیات آن فاش نشده است.

وزیر خارجه ایران هم در توئیتر خود نوشته “ما دیدگاه‌هایمان را طبق توافق در ژنو مطرح می‌کنیم؛ نه پیش از آن.”

آقای ظریف در صفحه فیس‌بوک خود اظهار امیدواری کرد ایران تا چهارشنبه “در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل” با ۱+۵ به تفاهم برسد: “تیم مذاکره کننده جدید تلاش دارد روندی که ۶ سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد. بدون آنکه قصد قضاوت داشته باشم، معتقدم که حتماً مذاکره و تلاش برای رسیدن به تفاهم دشوارتر و پرمخاطره تر از اعلام مواضع صرف است.”

در همین حال عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران که مسئولیت این دور از مذاکرات با گروه ۱+۵ را بر عهده دارد بار دیگر تاکید کرد “مدت طرح آلماتی گذشته زیرا از آن زمان تا کنون تغییرات مبنایی صورت گرفته، از این رو جواب آن طرح را نمی دهیم بلکه طرح خودمان را ارائه می کنیم”، البته آقای عراقچی اضافه کرد که ” از نظر آنها [غرب] این طرح همچنان روی میز است.”

آقای عراقچی گفت “برآورد ما برای جمع بندی و پایان دوره مذاکرات ۶ ماه تا یک سال و حتی زودتر است.”

معاون وزیر خارجه ایران دوباره تاکید کرد که حق غنی‌سازی خط قرمز ایران است و “اجازه نخواهیم داد که خود غنی سازی یک روز هم تعلیق شود” و “موافقت نخواهیم کرد که حتی یک گرم از مواد ما از کشور خارج شود.”

آقای عراقچی گفت ایران نباید اجازه بهانه‌جویی به اسرائیل بدهد و “کشورهای ۱+۵ اگر مصمم به پیشرفت مسیر مذاکرات هستند نباید اجازه دهند نخست وزیر اسرائیل برای آنها دستور مذاکرات تعیین کند.”

معاون وزیر خارجه گفت هدف ایران این است که “پرونده ایران کاملا از شورای امنیت خارج شود و با آن بطور عادی و در آژانس بین المللی انرژی اتمی، مانند هر کشور دیگر عضو بدون سلاح هسته‌ای، برخورد شود.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024