پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.09.2013, 23:50


شرق / فهیمه‌سادات طباطبایی: در حالی که ۲۶‌هزارمدرسه کشور به اصطلاح هوشمند شده است، ۱۵۰‌هزارکلاس درس در زمستان امسال با بخاری نفتی گرم می‌شوند تا باز هم شعله‌های آتش در کمین جان دانش‌آموزان زیر خاکس‌تر پنهان بماند.

خبر به همین سادگی است. بخاری‌های نفتی، چکه‌ای در داخل کلاس‌ها و گالون‌ها و بشکه‌های بزرگ نفت پشت در کلاس‌ها کمین کرده تا باز هم جان دانش‌آموزانی مثل سارینا رسول‌زاده و سیران یگانه را بگیرد و بقیه را هم به سوختگی، درد و مرض دچار کند. گویا آموزش‌وپرورش پایانی برای این قصه تلخ در نظر نگرفته و هر سال همچون رمانی دنباله‌دار برای آن فصل جدیدی باز می‌کند.

یک سال دانش‌آموزان مدرسه درودزن فارس، سال دیگر دانش‌آموزان مدرسه جندق‌آباد و سال بعد هم دانش‌آموزان مدرسه شین‌آباد، شخصیت‌های اصلی داستان هیجان‌انگیز و البته تلخ بخاری‌های نفتی می‌شوند تا سال دیگر و سال‌های بعد. گواه این ماجرا عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است که از وجود ۱۵۰هزارکلاس درس با بخاری نفتی خبر داده و گفته مجهزکردن این کلاس‌ها به سیستم حرارت مرکزی یا پکیج به اعتبار یک‌هزارمیلیاردتومانی نیاز دارد اما در لایحه بودجه امسال اعتبار ۲۰۰میلیاردی توسط مجلس مصوب شد و با این رقم تنها می‌توان یک‌پنجم کلاس‌های درس را به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز کرد.

مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش هم این خبر را تایید کرده و گفته است بسیاری از مدارس امسال هم با بخاری نفتی گرم می‌شوند چرا که اعتبار ۲۰۰میلیاردی تنها می‌تواند مشکل سیستم گرمایشی یک‌پنجم مدارس ما را حل کند. البته رییسی تنها بخاری‌های نفتی را ناایمن ندانسته و گفته است: بخاری گازی می‌تواند بسیار خطرناک‌‌تر از بخاری نفتی باشد و استفاده مستقیم از گاز در مدارس ممنوع است چرا که این نوع از بخاری علاوه بر خطر آتش‌سوزی خطر گازگرفتگی را به‌همراه دارد که برای جمع‌آوری تمام این بخاری‌ها از سطح مدارس کشور و تجهیز آن‌ها به سامانه حرارتی استاندارد نیازمند اعتبار یک‌هزارمیلیاردتومانی هستیم. وجود بخاری‌های ناایمن نفتی و گازی در مدارس و بسیاری از مسایل ابتدایی و سطحی دیگر همچون استهلاک امکانات مدارس در حالی است که مسوولان آموزش‌وپرورش از هوشمندشدن ۲۶‌هزارمدرسه خبر می‌دهند؛ اقدامی که اهداف آن هنوز به درستی روشن نشده است.

فیاضی با بیان اینکه هم‌اکنون هوشمندسازی مدارس نباید در اولویت فعالیت‌های آموزش‌وپرورش باشد، اظهار کرد: در دوران جدید آموزش‌وپرورش باید به نوسازی مدارس فرسوده و اولویت‌های مدنظر مدارس روستایی و عشایری پرداخت و توجه داشت چرا که اولویت نخست این مدارس هوشمندسازی نیست بلکه تامین امنیت و امکانات آموزشی است. از سوی دیگر مشخص نیست که چرا معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس، اعتبار مورد نیاز خود را برای ایمن‌سازی بخاری‌های مدارس در بودجه امسال پیشنهاد نداده تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در مدارس نباشیم به عبارت دیگر اگر جمع آوری بخاری‌های نفتی و ایمن‌سازی سایر بخاری‌ها نیاز به اعتبار یک‌هزارمیلیاردتومانی دارد، چرا معاونت عمرانی آموزش‌وپرورش اعتبار ۲۰۰‌میلیاردتومانی را برای این امر به مجلس پیشنهاد داده است؟

نورالله عبدالکبری، یک متخصص تجهیزات گرمایشی در این‌باره به «شرق» گفت: بخاری‌های نفتی هیچ‌گونه استاندارد بین‌المللی ندارد و مورد تایید هیچ سازمان استاندارد‌سازی نیست. ضمن اینکه این نسل از بخاری‌ها سالیان درازی است که منسوخ شده و مشخص نیست که چرا آموزش‌وپرورش باز هم از این بخاری‌ها تهیه می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون انواع بخاری‌ها در بازار موجود است که می‌تواند جایگزین بخاری نفتی‌ای شود که حداقل خطر آن‌ها کمتر است. تاکنون ۳۷دانش‌آموز در آتش بخاری‌های نفتی سوخته‌اند؛ هشت‌نفر در مدرسه درودزن شیراز آن‌هم هفت‌سال پیش، ۲۹نفر در مدرسه شین‌آباد در سال گذشته که ۳۵نفر از آن‌ها دختر بوده‌اند. پاییز از راه رسیده، زمستان سرد نیز در راه است و خطر آتش‌سوزی در کمین ۱۵۰هزار کلاس درس شهری و روستایی کمین کرده است.

همچنین نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال ۹۲، برای ایمن‌سازی سیستم گرمایشی مدارس تصویب کردند که شرکت گاز ایران از مشترکین خود به ازای هر مترمکعب مصرف، ۱۰تومان عوارض بگیرند و سرجمع آن را در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار دهند. اما آن‌طور که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس به تسنیم گفته شرکت گاز ایران هم‌اکنون این مبلغ را از مردم دریافت می‌کند اما اعتباری به سازمان نوسازی پرداخت نمی‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024